AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.305

Bandpass eller något annat ?

st
28
stefant
528 -85
Med Zender kjolar runt om och 6 ekrade 17" JP
Nu har jag dragit på mig kraftig beslutsångest.
Har hört så mycket delade meningar om vad man ska bygga för baslåda.
En del säger såga upp hål i ryggstödet.
Men jag tycker det är mer lockande att bygga bandpass låda
och dra upp portarna igenom hatthyllan, men jag vet inte om
jag är helt ute och cyklar..?
Så jag vill ha lite åsikter om detta ?
Det är nog det enda negativa med en E28 att billjudet inte
går att få som man vill utan allt för allvarliga ingrepp...
hmm, var d åsikter Du var ute efter sa Du :-)
Då ska du få d...kom dock ihåg att dessa är MINA åsikter.
En bandpass låda ställer högre krav på dig som bygger den, gentemot tex en vanlig sluten låda.
På/till en bp låda MÅSTE ha alla parametrar vara korrekta, dvs lådan måste ha EXAKT den volym som ska vara "rätt", parametrarna för elementet Du ska använda MÅSTE vara "rätt" annars finns risken att lådan blir felaktig, o så här fortsätter det...
Jämför man då en bp med en sluten låda, så är d nästan precis tvärtom, Du kan missa lite på lådvolym osv på/till en sluten..
Jag brukar rekomendera dem som inte byggt så många lådor att bygga slutna lådor, då dessa är lättare att bygga.
MEN, en bra uträknad bp låda kan låta riktigt bra, så känner du att Du vill ha en utmaning, bygg en bp låda :-)
Så har Du fått MINA åsikter iaf...

mvh
Rutger

Ps! ett tips, dyra högtalarelement brukar vara närmare fabriksuppgifterna ang "parametrarna" för elementet, än billigare element.
Den första låda jag byggde (när jag var 16 år) var en 5:e ordningens bandpasslåda med två 8" element. Med ett bra beräkningsprogram så är det inga problem att få rätt storlek på lådan och basreflexröret. Finns garanterat att ladda hem gratis nånstans på nätet.

En fördel med bandpass är att du kan klara dig utan delningsfilter, lådans konstruktion delar automatiskt av frekvensen. Om du bygger en "vanlig" sluten låda så är det i princip ett måste med delningsfilter.

Jens
Glömde... lådan jag byggde för ca 12 år sen används än idag och har kanonljud :))

Jens
grattis.
Är inte så ofta jag får höra att folk "lyckas" på första försöket med en bp låda, så grattis.
Har själv bara byggt ett mindre antal bp lådor, varav en var en "universal" bp låda som Backe tog fram för en herrans massa år sedan.
D roliga med den var att min broder gjorde en likadan låda, innehållandes två st 8" basar av samma märke som min och med samma lådvolym som min, men som ändå lät så otroligt mycket bättre än min...
Skillnaden....han hade vinklat sina väggar inuti lådan medans jag hade "raka" väggar...
Sensmoralen i d hela, man KAN få till bp lådor, men de kräver GENERELLT sett mer tid, resurser o kunskap...men visst, ibland får man till d på en gång :-)

mvh
Rutger

PS! brorsans låda "lever" oxå fortfarande :-)

Fundering: Stämmer gott att bp-lådor är kinkiga om de verkligen skall bli bra, och tyvärr väldigt smalbandiga. Visserligen filtrerar de genom sin konstruktion bort ljud utanför lådans passfrekvens men inte helt, det blir en del oönskade grumliga rester av mellanregister osv. Filter är alltid önskvärt, gärna direkt på lågnivån i förstärkaren.
Men så till detta att få in ljudet på ett riktigt sätt i kupén: Isf måste lådan monteras flush intill undersidan på hatthyllan, och med lämpligt galler över ljudöppningen på lådan. Att hänga på ett rör eller två som "förlängning" på öppningarna är att helt förstöra lådans egenskaper. I en basreflexlåda kan man möjligen med hyfsat resultat ersätta reflexröret inne i lådan med motsvarande längd utanför men inte med ett längre, vilket oftast behövs. Rörets egenvolym inne i lådan skall isf igentligen kompenseras bort också.
Har sett de mest hiskeliga konstruktioner med flexslangar osv, hallå i huset, hur bra låter det att skicka ljudvågor igenom rör, i synnerhet slangar? Det är en sak med avstämda basreflexrör, men det går inte att förlänga eller förändra avstämda kaviteter i ljudsammanhang.
Hela lådan (element OCH basport) i skidlucka eller under galler i hyllan är tyvärr vad som gäller om det skall bli någorlunda. Näst bäst är öppningen från bandpasslåda men registret är litet, runt en oktav så det blir till att fylla upp med konventionella baselement i kupén.
Allt enligt min syn på det hela.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I min förra bil hade jag en bandpasslåda, som var bra ljudmässigt, men det var mycket pyssel med den. Eftersom jag inte ville ta hål i hatthyllan var jag tvungen att utnyttja ett av hålen för originalhögtalarna i hatthyllan. Var och en som tittat in i skuffen på en E36 sedan kan se att det är ont om plats under detta hål, eftersom stötdämparfästet sitter en bit nedanför.
Eftersom jag också ville kunna ta ut lådan (det händer tots allt att man behöver utnyttja bagagutrymmet till just bagage också) så blev det ett omfattande arbete at få det riktigt bra, vilket det ändock inte blev i ett avseende. Jag hann aldrig få till det riktigt tätt runt portröret där det stack upp i hatthyllan, vilket medförde att vägljud läckte in den vägen. När jag bytte bil var skidlucka ett krav, så att det går att enkelt installera sluten låda eller basreflex.
Jag har aldrig provat det själv, men av andra beskrivningar här på forumet verkar det inte vara så svårt att ta upp "skidluckehålet" på de bilar som är förberedda på detta. Det verkar faktiskt vara mindre jobb än att pyssla med en bandpasslåda. Om det finns förberett på din bil vet jag inte, men det är nog värt att överväga.
Sen behövs ett filter, precis som folke skriver. Ett exempel, den bas jag har, Infinity Perfect 10, ger i den bandpass som jag hade ganska höga ljud vid 550 Hz och 1100 Hz. Vid 550 Hz ligger visserligen nivån c:a 15 dB lägre än vid 60 Hz, coh nivån är ytterligare något lägre vid 1100 Hz, men det kan vara fullt hörbart i många lägen.
En annan sak man bör tänka på med bandpasslådor är att ha bra midbas fram. En typisk bandpasslåda spelar en oktav, t ex 40-80 Hz. Då krävs det att framsystemet kan spela tillräckligt lågt i frekvens, så att det inte uppstår en besvärande svacka i frekvensgången. Nu skall det i och för sig sägas att bra midbas fram ändå är önskvärt. Att låda subben i bakluckan spela högre i frekvens, bara för att kompensera bristerna hos framsystemet, är sällan särskilt lyckat.

do
24
downthehighway
520iA Touring -93
Vad spelar du för musik??
Enl. mitt tycke låter bandpass skit!!
Ingen attack eller detaljupplösning, bara ett stort muller!!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nog kan bandpass bli mycket muller, utan attack eller detaljupplösning, men det beror ofta på en dålig integration med resten av systemet. En bandpasslåda som är avstämd lågt, med ett smalt frekvensband, kan ge en stor verkningsgrad i lågfrekvensregistret. I detta register finns främst "muller". Attacken består till stor del av övertoner hos instrumenten, och dessa genereras inte av bandpassen, utan av midbasen. Om bandpassen har stor verkningsgrad, samt drivs av ett bryggat steg, så kommer den antagligen att spela betydligt högre än framsystemet, som kanske inte går under 100 Hz om det sitter i kickpaneler med liten luftvolym. Då blir det just "muller" och inte så mycket annat.
När jag körde med bandpass hade jag amegas Q-Comp 50 midbasar i originaluttagen på en E36. För att dessa skulle spela riktigt bra krävdes noggrann tätning. Dessutom hade jag en Pioneer P-99 med inbyggd EQ och delningsfilter. Utan att laborera med dess inställningsmöjligheter blev det en svacka i frekvensgången mellan 70 och 110 Hz, vilket inte var lyckat. tack vare EQ:n gick det att förstärka signalen till framsystemet i det registret, samtidigt som midbasarna delades med 24 dB/oktav vid 80 Hz, vilket gjorde att de kunde spela mycket rent.
Som sagt, det är lite pyssel för att få en bandpass riktigt bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.