AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
519

330 - 86

-BeeMWe-
Rent hypotetiskt.

Låda/motor från 530 lilla sexan i en 320 -86a, kaross 21 000 mil motor låda 15 000. Vit.

mackan325
Rent hypotetiskt går den inte att besiktiga, bilar som kräver motorbyte inför varje besiktning kan inte vara värda alltför mycket.
-BeeMWe-
Men den går att bes om motornummer filas bort och ingen ser skillnad på den.

Värdering efter det.
mackan325
Jag har aldrig sett en besiktningsman som ser skillnaden på en M20 / M30 via motornumret. Visst den stora sexan går att skohorna ner i en E30 men att gömma den där blir värre, var så säker. Den är bl.a. mycket längre och ventilkåpa / insug helt annorlunda, dessutom står det 3,2 / 3,5 ingjutet i insuget med stora bokstäver. Men visst jag har besiktigat utan att huven öppnats, så med lite tur så....
vad jag vet så ska tidiga m30-motorer ha insug som liknar m20:s insug mer sen går de ju att jämföra m20 och m30 insug i storlek (portningen), med lite tur kan man skohorna dit ett m20insug ev med hemsnickrad adapterplatta, volla en motor som liknar mer m20 än m30, en hybrid mellan de två motorerna kanske? (ta detta inlägg som oseriöst)

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
mackan325
M20 toppen är kortare än M30, du får inte dit ett M20 insug. Däremot kan man med adapter plocka på ett insug från S38 men det hjälper föga i det här fallet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.