AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
971

Alufälg på vintern?

Visa användare
53
NickeHerman
BMW 525tds -99
Hej, jag undrar om det finns nåt bra knep att klara sig genom vintern med alufälgar? Salt och alu funkar ju inte så bra ihop men nån kan säkert mycket mer än jag om detta. Köpte BMW 17" och fick tre bra Pirelli snowsport 225/50-17" och behöver nu ett till. Nån som har eller vet nån som har ett begagnat eller nytt. Kanske nån vet nån billig handlare annars?
Mvh
Nicke
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Det enda jag vet är att när du ska tvätta dem så ska man inte använda varmt vatten, det blir någon kemisk reaktion. Tyvärr så är jag inte kemiprofessor så jag kan inte svara på exakt vad som händer...Annars är det bara att vaxa fälgarna innan du monterar dom så blir det lite lättare iallafall.

M V H
Stephan

Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Ska oxå ha mina vintersulor på alu fälg. Använder man vanligt "bilvax" även till fälgar eller e de nått special vax ?

// CB.

Aldrig mer färre än sex cylindrar !
Hej!

Jag kör med alu vinter tid och spolar av fälg/bil nästan varje dag allt för att det inte ska bli någrav fläckar.

Och ja man kan använda vanligt bilvax på fälg
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg snakket med en kille på min "lokale dekklevarandør" - og han fortalte at han hadde kjørt 3 år på samme alufelger uten problem. Han holdt dem rene hele tiden, men brukte inte wax!

Enligt han så er det lettere å holde felgene rene uten wax. Jeg vet fortsatt inte hva jeg velger å tro på.
När alufälgarna redan blivit fläckiga och ärgade sedan förra vintern, hur gör man då för att putsa upp dem med bästa resultat?

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Vet inte om det er noen "enkel" måte å fikse på felgene, men det går an å omlakkere dem. Evt sandblåse + lakkere dem hos et firma..

Hva kan det koste?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.