AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.628

Fälgdimension vinterdäck på Alpina B10?

Sida 1 av 2
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag tänkte åka Alpina B10 3,5 i vinter (flamesuit on) och undrar om någon vet vilken minsta fälgdimension jag kan ha? Original är ju 17", men 16" ser ut att gå på relativt lätt. Kan jag kanske ha ända ner till 15"? Man vill ju inte glida runt på 225 or om man inte måste, 205 or på 15" vore ganska lagom, tror jag.

Någon som har provat och vet?

Ps. Ja, bilen har badat i rostskyddsmedel! :) ds.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Du kunde inte hålla dig ifrån Alpina va?! :)))
Har du tittat hur mycket det skiljer mellan en 535 och B10?
Jag tror att 16" är det minsta, om inte BMW har en specialfälg som är 15", sånt har förekommit förut, men då kostar väl det som 16" iallafall...

M V H
Stephan

B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Jag vet ! Svarar dock bara om du hjälper mig med min fråga angående kylarslangar E23 745 i 7-serie delen ;)

Äh, kan väl säga det ändå: 15 " går bra. Hade det på min gamla B10 3,5:a med vinterdäck.

Du får dock gärna kolla på min fråga iaf :)
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Stephan: Mjae, jag hittade en fin B10:a när jag letade efter vanlig 535:a, så det var så att säga lite "lyckofall i arbetet".

B10Tobbe: Hehe, jag ska gå in och kika och se om jag kan hjälpa till. Tack för hjälpen med fälgarna, då passar en uppsättning som jag har liggandes perfekt! :)

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Tobbe:
Ge oss en uppdatering på båda bilarna tack :))

//Stephan

B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Stephan:

Tja, BiTurbon har varit klar hela sommaren, och går bara bättre och bättre :) Några små kosmetiska saker kvar att göra, men inget allvarligt.

545:an har jag renoverat motorn till, och byggt om diverse saker så att den passar till Motronic sprutet på den, den gamla motorn hade L-jetronic.

Nu är motorn snart klar att sättas in i bilen, sedan återstår lite el- och slang koppling innan den(förhoppningsvis) går att köra igen.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Tobbe:
Hur tycker du den skiljer sig prestandamässigt med den gamla? Jag har ju inget att jämföra med (svårt att veta hur frisk den är)

Ser fram emot att se dem båda nångång

M V H
Stephan

B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Har nyligen avslutat inkörningen av BiTurbon i 250 mil, så jag har inte hunnit testa så mycket ännu, men förutsatt att ingenting är nerslitet(kam, kolvringar etc), så borde det väl inte skillja så mycket. Den känns dock snäppet fräshare i chassit, beror säkert på att bakdämparna är ganska nybytta.
15" fälgar passar på "vanliga" B-10 3,5
quixotic2------> när får man se bilder på alpinan !?!??!

Billy B-10
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Billy: Hehe, är den så spännande? Nej, men den kommer nog upp i galleriet efter helgen, ska putsa och snitsa lite på den först tänkte jag.

Hoppas på fint väder i helgen bara, så att man hinner göra något.
Jaa det är klart att det är !!!
Det är ju en ALPINA.....

Billy B-10
Cy
97
Cyberoid
Alpina B6 3.5 Kat -89 nr. 176/219
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
Är ni riktigt säkra på att man kan få på 15" fälgar på en B10?
Minsta möjliga fälg på B6:an är 16" för att inte oken ska ta i. Kan inte tänka mig att B10:an med samma motor och mera vikt skulle ha mindre bromsar?

"Alpina - Bättre än BMW"
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Cyberoid:
Om du läser B10Tobbes inlägg så ser du att det passar.

M V H
Stephan

Cy
97
Cyberoid
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
Hej igen STEPHAN:
Vi verkar följas åt? ;o)

Jo, jag har läst alla inläggen i tråden, och det är just därför jag ifrågarsätter. Han kanske minns fel eller misstar sig?
För enligt min erfarenhet så går det INTE på B6an som sagt och det skulle därför förvåna mig att det skulle gå på den större E34an. Men vissa 15":are kanske har större utrymme innuti fälgen än vad Alpinas 16" har? Kanske en 15" splitt fälg, med mindre gods?

JAg tänkte som följande:
Alltid tråkigt om man får fel information och får reda på det "the hard way". Om nu quixotic2 har en uppsättning liggandes som han nu tror passar och så inte är fallet när snön kommer så vore väl det väldigt tråkigt. Då är han kanske lite sent ute för att börja leta efter en annan uppsättning?

MVH

"Alpina - Bättre än BMW"
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Ok, då förstår jag vad du menar ;)

//Stephan

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tjena igen!

Jag får välan helt enkelt provmontera i helgen, innan marken täcks av det vederstyggliga vita. :) Tror ni kanske att jag klarar mig utan vinterdäck? Jag menar, även om inte plogen är lika låg som på BiTurbon, så är den fortfarande bra nära backen för vinterkörning, det kommer ju att vara rent framför bilen. :) Nej, vinterdäck är ett måste, såklart. Man får vara väldigt försiktig med spoilern, vill ogärna se den skadad av isvallar och snöklumpar.

Cyberoid, jag har fått för mig att B10 3,5:an är en av Alpinas mer sansade bilar genom tiderna. dvs. den fick inte lika mycket seriösa racingprylar som ex. B6:an, som väl snudd på var tänkt som lite banmaskin. Möjligtvis så är ex. bromsoken av en enklare standard, jag vet at tdet bara är vanliga flytande ok, ex. Det har väl inte B6:an, den här väl fyrkolvs sadelok va?
Cy
97
Cyberoid
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
quixotic2:

Nej, det är inga fyrkolvsok på B6:an. Bara vanliga flytande av större modell tillverkade av Sterling(heter dom va?)

Ett litet tips kanske kunde vara att plocka av framspoilern i vinter så har du några centimeter extra till backen? Din spoilern är väl av glasfiber(?) och det behövs inte mycket för att den ska spricka "som en isbit i varm grogg!" :o)

"Alpina - Bättre än BMW"
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Baske mig, du har nog rätt. Då skulle jag kunan passa på att lacka den i samma veva.

Men då måste jag ha en vanlig E34 spoiler, fast sådana finns det ju gott om. Lär man väl ska kunna hitta för ett par hundringar hos någon som skrotar sin kärra.

Lustigt att inte B6:an heller har fyrkolvare, man kanske ksulle byta? ;)

quixotic2:-----> när kommer bilderna då ??
så vi ser om du har äkta spoiler....

Billy B-10
Hädare!

Köra Alpina som vinterbil... Okej för namnet men det är inte en garanti för extremt bra vinteregenskaper =)

Skämt åsido, men allvarligt talat - har du inget annat alternativ? Själv köpte jag en sunkig gammal Jetta för vintern så att jag kan spara pärlan från Sveriges saltstänkta vägar.

Om jag köpte en svensksåld bil (eller import som rullat några år i Sverige) så skulle jag allvarligt överväga att pruta om den rullat under vintern. Salt skapar rost och STORA problem för de modeller som vi beskriver under denna forumsrubrik.

Ja, ja, jag vet. De av er som kör eran sportbil under vintern gör alla åtgärder som tänkas kan för att rostskydda och ta hand om era bilar. Det är fortfarande ett sätt att minska värdet på tycker jag.

Får väl se om detta rör om i grytan lite!
Semper fi--> Vad har du för alpina nr på din alpina ??
så att det är en -92'a och det har jag med....

Billy B-10
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.