AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
669

Olika premier på samma bilmodell

M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Suck, vad trött man blir på Trygg-Hansa, jag har haft en 728 e38 -97 försäkrad hos dom sen jag importerade den för 2 år sen, har betalat 3600:- /år i helförs., nu när jag kollade vad en 728 e38 -99 skulle kosta så ska dom ha över 6000:-, en grinig kärring sa bara att hon hade rätt och att det kan skilja i premie på 2 likadana bilar, detta kan ju inte vara möjligt, eller??

M-Maker
Samma för mig. Ju nyare bil desto dyrare premie, dom går på värdet på bilen sa hon jag pratede med. P.s jag har Länsförsäkringar D.s

Jag har sagt det förrut, detta med försäkringar ÄR nått för Sverker Olofsson och hans program.

Ola

M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Gäller det även "svensk-sålda" bilar eller är det bara importfordon dom bestraffar ??
PS.
Tänk om skattemyndigheten ändå hade samma inställning att gå på värdet när dom förmånsbeskattar tjänstbilar !
DS.

M-Maker
Denna bestraffning gäller även sv-sålda.

När det är import går dem ju på året bilen togs in till sverige.

Detta gäller iaf Folksam.

Mvh Per
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Det innebär alltså att en nyimporterad -95:a kostar lika mycket i försäkring som en nyimporterad -01:a, helt vansinnigt, Trygg-Hansa har dessutom "nya regler" att dom själva ska besiktiga bilen om den är importerad senare än 3 år sa dom, jag tog en 328 cab i april och då gick det hur smidigt som helst. Jag köpte en 325 för 2 veckor sen som var importerad i november 1998 och jag fick bara trafikförsäkring på den, dom ska höra av sig om en besiktningstid men än har jag inte hört nåt av dom.

M-Maker
"Samma för mig. Ju nyare bil desto dyrare premie, dom går på värdet på bilen sa hon jag pratede med. P.s jag har Länsförsäkringar D.s"

Det är väl självklart att man går på värdet. Ju dyrare bil, desto högre skadekostnad.

superander, kan du då motivera:
96-årsmodell 7200:- / år
98-årsmodell 9600:- / år
Så mycket skiljer det inte i värde och dom är säkert lika dyra att reparera.
Att det skiljer på en -95:a och en -01:a är väll naturligt.

M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Kollade med Trygg-Hansa idag igen och fick nya priser:

728 1997 "import" 3628 helår
728 1998 "svensk" 7023 helår
728 1999 "import" 8237 helår
728 2000 "svensk" 7045 helår
Killen bedyrade att premien inte var dyrare på importbilar utan att det skiljer pga av att dom haft mer eller mindre skador per årsmodell, därav differensen. Att 1999:an gått upp 2000:- sen igår motiverade han med att kvinnan jag pratade med igår hade matat in fel kod, vem f-n ska man lita på ??

M-Maker
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
En liten tanke bara: försvinner inte grundtanken med försäkringar en aning när man börjar att ta hänsyn till så oerhört många "individuella" parametrar när man sätter premien, grundtanken med försäkringar är väl ändå att flera ska vara med o dela på riskerna o kostnaderna. Jag förstår naturligtvis att man bör betala en högre premie om man åker m3:a istället för tex. en volvo 740, men det kanske har gått lite för långt nu när vissa bilmodeller kostar över 20kkr/år att försäkra. Det är klart att det blir så tokiga premier om varje enskild bilmodell ska gå med vinst för försäkringsbolagen, om ett bolag tex. har tio bilar av en ovanlig modell försäkrade hos sig och de blir tvungna att ersätta en av dessa för kanske 200kkr, ska då de övriga nio försäkringstagarna bära denna kostnad och få en kraftig premiehöjning? Jag vet iofs inte exakt hur försäkringsbolagen beräknar premien, men det verkar ju nästan som att det kan bli så tokigt som jag tror.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
hur du än bär dig åt har du ändan bak :-)
det är väl en mängd parametrar som är
helt oöverblickbara för konsumenten och
dessutom hemliga.
Att man får fel pris när man ringer runt gör saken
värre ändå, för om jag tecknar försäkringen på studs
så får jag en ogiltig försäkring som jag måste ändra
villkoren på och har troligen ett h-sike att ta mig ur.

JN:
grundtanken med försäkringar idag är att bolagen
ska tjäna pengar (punkt).

/göran,
gubbe/
Grundtanken har alltid varit att tjäna pengar. Ett försäkringsbolag är ett vinstberoende företag precis som alla andra företag. De är inga välgörenhetsinrättningar.
Premien styrs av skadestatestik från år till år och därmed kan det skilja mycket mellan tex en 99a och en 00a.
Sedan måste man tänka på att det inte bara är fordonet som försäkras. Om du kör på tex en person som blir förlamad från halsen och nedåt betalas personskadeersättning ut och detta kan röra sig uppemot 10 miljoner kronor beroende på ålder och inkomst på den skadade. Händer en sådan skada på en bil med få försäkringstagare åker premien upp rejält nästa hffd.

Det kan vara något sådant som gäller i fallet:
96-årsmodell 7200:- / år
98-årsmodell 9600:- / år

Men som sagt, premien styrs av många faktorer och vad som skiljer ifrån fall till fall...

Visa användare
605
göran
525ixt-94
grundtanken var från början inte att tjäna
pengar utan att fördela risker. Ännu till
för 10-20 år sen var nästa alla bolag inte
aktiebolag utan ägda av försäkringstagarna
(även TH). I praktiken hade bolagen dock blivit
så stora att ägarna saknade betydelse i förhållande
till bolagsbyråkraterna. Byråkraterna gmförde
omvandlingen till aktiebolag för att bättre
kunna legitimera sin makt/bonus/arvode.

Vi skulle idag kunna starta ett bolag för t.ex.
hemförsäkringar på min gata där vi gemensamt
tar beslut om risker och premierRisken för försäkringsbolagen är att om de blir
för giriga så kommer gemensamtägda bolag att
uppstå igen.
Någon som har lust att dra igång ett
gemensamtägt delkasko/vagnskadebolag?
(trafikdelen är snärjig lagstiftningsmässigt)

/göran,
gubbe/
Ingen av er verkar ha tänkt på att just när det kan skilja priser på samma modell ifrån dag till dag, eller egentligen vilken person man pratar med. Det beror helt enkelt på att säljarna tar provision, vissa försöker få mer, andra mindre!

/ pheur
"Det beror helt enkelt på att säljarna tar provision, vissa försöker få mer, andra mindre!"

Säljarna bestämmer inte själva sin provision, den är fast, så din teori funkar inte.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Om provisionen/bonusen/tantiemet var fast skulle den heta lön! Jfr diskussionerna om P-lisorna har provision eller inte på lappade bilar. Totalt irrelevant! Det är inte bara omsättning som ska skapas utan även vinst och mjuka värden, t ex kundförtroende etc. Det ena lever inte utan det andra och vice versa (åtminstone inte i en kapitalistisk miljö vilket iofs utesluter p-lisorna!)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det jag känner till så har i alla fall min kontaktperson på LF ersättning, enligt ovan lön. Samlar man flera försäkringar i ett bolag brukar det i slutändan resultera i rätt vettiga premier. Pga höga skadekostnader i vissa åldersgrupper så är våra kära bayrare dyra att försäkra även om man varit skadefri i många år.(Enligt LF).

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
M-
178
M-Maker
735iA -99
520i -89
Re. till tidigare inlägg:
728 1997 "import" 3628 helår
728 1998 "svensk" 7023 helår
728 1999 "import" 8237 helår
728 2000 "svensk" 7045 helår
För min 735:a 99:a import (såklart) ska dom ha 6600 helår så den blir billigare än 728:an, troligtvis pga. av mindre registrerade = mindre skador.

M-Maker
Har en vän som arbetat med att sälja försäkringar och enligt honom hade de ca 30% marginal som de kunde spela med, vet inte om det gäller alla bolag, många bolag verkar spara "offerter" så att nästa säljare kan se vad föregående säljare erbjudit för premie (och i dessa fall har jag aldrig lyckats få ner priset alls). Någon som har andra erfarenheter?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Egentligen om alla säljare har 30% att spela med så lurar försäkringsbolagen oss grundligt!

Så här beräknas en primie (enkelt räknat)

Att mål grupp 25 åriga män i stad med 100.000 invånare kostar oss statistiskt sätt 1 miljon kronor (för att hålla summorna enkla). Utöver den kostnaden så tillkommer kostnader för administration och annat (så som att försäkringsbolaget fixar det mesta när du smäller när det gäller pappersarbete och så vidare). Det är det som är försäkringsbolagets "vinst".
Så om vi säger att premien för män 25 år som bor i stad
med 100.000 invånare och kör en bmw 325 94 ligger på 5000:- så är kanske 4000:- pengar som går till skador (och dessa stålar gör försäkringsbolagen ingen vinst på) och 1000:- är kostnaden som försäkringsbolagen tar ut för att dom sköter arbetet åt oss, och även vinst. Eftersom det kanske kostar Folksam 90:- att mata in en skadeanmälan så tar dom ut 120:- av oss.

Så enkelt räknat betalar vi 4000:- av premien till andra 25åriga män i städer för 100.000 som smäller sina bilar! Försäkringsbolaget räknar ut risken via deras statistik hur många som smäller/får sina bilar stulna.

Egentligen är det enkelt, säg att jag och en polare köper varsin bil som har ett värde av 1000:- för att det ska vara enkelt att räkna. Om jag smäller min bil betalar han hälften av min skada, och tvärt om. Risken för att en utav oss ska smälla kan vara 1/100. Risken att vi båda smäller 1/1000. Om jag smäller tjänar jag ju slipper jag betala hela skadan, men om båda smäller så får jag betala dubbla skador.

Enkelt sätt så fungerar det även så i verkliga livet, där försäkringsbolagen är en mellanhand, och det är för den tjänsten dom tar betalt för.

Rent teoretiskt, och så gör dom i USA vet inte hur det funkar i sverige så ger försäkringsbolgen tillbaka pengar om dom tagit ut för hög premie ett år, i sverige så får man troligtvis billigare premie nästa år eller höjd beroende på hur många som smäller.

Blev nog rätt komplicerat det här men det vore konstigt om försäkringsbolagen skulle kunna pruta 30% av priset eftersom det är 30% av sin vinst dom prutar och inget annat!
netsix
Jobbar du på ett försäkringsbolag, superanden.

/netsix
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.