AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.371

Spridarfråga till ngn som vet...

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Finns det olika varianter på spridare? Alltså spridare som jobbar på olika sätt?
Undrar om jag t.ex. kan använda spridare från Porsche 928 som extraspridare i min 325 E36 vid en konvertering eller blir det väldigt bökigt att koppla elektroniskt? Rent mekaniskt bör ju inte vara ngt större problem...

Mvh. BBB
bmwracing
Hade inte 928:an mekaniskt sprut? För isåfall går det ju inte...men dom kanske fanns med elektroniskt sprut oxå.
Kallstartspridare är väl annars det man brukar använda om man bygger eget tilläggssprut.
Vanliga spridare ska visst inte tåla att stå öppna hela tiden utan måste pulsera för att hinna kylas av.
det finns två elektroniska system pulserande och den då mängden regleras med trycket, idag använder man bara pulserande vad jag vet.
om den har mekaniskt sprut (928) så blir det lite svårt att bygga om för det men lättast är om du köper en extra spridare som släpper bränsle innan ett rör som gör en liten virvel så bränslet blandas någorlunda bra.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ok, fast det där med 928:an var mest ett exempel som verkade ok. Ta t.ex. en Bmw 540 av nyare modell. Den borde ju ha pulserande spridare av modell större. Rent logiskt så borde man leta efter en modern motor med stor volym per cylinder!?
Kopplas alla pulserande spridare lika eller varierar det där också?
Planen är att bygga på en E36 - M50 med original spridare + 6 st större. Detta ska styras av ett SMT6...
Någon som vet?
bmwracing
Okej, du ska ha SMT6.
Det som kan skilja mellan olika Boschspridare är motståndet (lågohm och högohm) och ingången för bränslet (oring eller slanganslutning) och naturligtvis flödet (storleken) på spridaren.
Rent elektriskt fungerar dom på samma sätt.

mvh
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ok, tack låter ju bra.
SMT6 sprutet borde klara både hög- och lågohmiga antar jag!?
Återstår i så fall att kolla upp värden på spridarna från t.ex. 540...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

tänk på att en 540 har fler cylindrar och troligtvis mindre spridare än tex m3 e36??? Ljusblåa Volvo v70 R spridare på 391cc/min brukar man hitta för ca 200kr st helt nya. De funkar nog kanon att köra ihop med dina orginal spridare som tillägg...
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Original spridare på en 328, hur långt räcker dessa i effekttrappan?

/Fidde
Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
//M3 E46-03 (1:72)
blue bee....varför ska du köra med orginal+6 st större som extra spridare...? varför krångla till det kör med 6 st 391cc som du mappar med smt6 boxen....du lär ju behöve lite större lmm oxå
e.v kan du behöva större soppa pump o en prog btr oxå...
förutsätter att du håller på att hamnat i turboträsket eller likn....

välkommen till oss som hellre köper en fet IC till vintern, än en ny Canadian goose jacka o hänger på "köket" ( sthlms brats hak )

Lycka till /Robban
Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
//M3 E46-03 (1:72)
Fidde förutsätter att även du ska ladda på nått sätt dina spridare kanske räcker för strax över 230 hk kanske du kan få dom att räcke en bit till med prog btr kostar typ en lax, men du lär nog byta till lite större beronde på hur kul du ska/vill ha

mvh /R
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Hahaha tack!
Jo jag har koll på det där tror jag...
Om inte så forskar jag allt vad jag orkar för att ta reda på det och nu håller jag på med spridarna.
Jag har blivit tipsad att använda dubbla / cyl för att ha kvar den fina körbarheten vid låga laddtryck. Dessutom är kah lite high tech -freak :)
Tänkte också spara lite stålar på att leta prylar från bilsr som finns "out there"
Planen är så här...
Turbo - En som pallar typ 500 hp men som har låg spool up tid.
IC - Har en från en Audi RS2 på G.
Större soppapump
Prog bränslereg.
SMT6
Givetvis Wg och avlastningsvent men har inte kommit dit än.

JA jag är nog fast tror jag :)
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Förresten så tänkte jag att en cylinder i en 540 (4,4) har 550 cc volym mot M3:ans (3,2) 533. Därför borde spridarna vara större men det är inget jag vet, bara en fundering...
När jag tänker på det så kanske M3 spridarna passar som hand i handske där mina nuvarande sitter och pallar tillräckligt högt tryck. Får kolla det...
Mitt mål är 400 hp med ett system som är dim. för typ 500.
Till att börja med iaf :) *Turboträsket*
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
robban, tack för ditt svar..

Jo jag går i funderingarna att turbokonvertera. Men då räcker inte mina spridare i närheten utav mina mål... Tänkte väl ha ca det dubbla alltså ca 400 hp och det borde ju inte vara några problem med kompsänking och lite annat smått och gott, eller hur?!

/Fidde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.