AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
757

Nya 530iA fundeingar

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Provkörde nya 530ia igår med blandade känslor. Bilen är en demobil och var utrustad i praktiken med all utrustning som går att få. Pris? styva 600k. Sammanfattar med ett ord: Avskärmat.
Känns som att åka ett flygplan. Känns ingenting, hörs ingenting.
Kommer i ju för sig direkt från en e34a vilket är i praktiken en annan planet, men ändå. Farsan däremot som kör en e39a blev stormförtjust. Men aktiv styrning är en killer. Känslan att vrida bara ett halv varv med ratten (hjulen vrider sig ut maximalt) och köra in i en parkeringslucka är obeskrivlig. Annars höll jag på att vrida med till diket när jag försökte få in en radiostation med iDrive-helvetet.

Micke K. bmwcs nr.05085
or
725
oreo
323i -85
Har spenderat 2 timmar i en 530iA med aktiv styrning och haller med om att "Avskarmat" ar ett bra ord att beskriva den. Bilen kandes som en otroligt kompetent milslukare for att ta sig snabbt och bekvamt fran punkt A till B. Den fick inte blodet att svalla direkt och nar jag korde hem i min E34'a sa tyckte jag den kandes helt OK.

men

2 timmar i en 530dA med vanlig styrning och standardchassi var en helt annan femma. En fantastisk styrning, fin vagkontakt och en underbar motor gjorde att jag hade ett leende fran ora till ora nar jag lamnade igen den. Denna bil var en riktig kormaskin och gjorde mig annu mer sugen pa en sadan! Nu ar det bara att vanta pa att partikelfiltret kommer.

Min sammanfattning: Beroende pa motor och utrustning kan E60 vara allt fran en komfortabel kryssare till en riktig kormaskin. Det galler att prova sig fram for att hitta ratt modell och utrustning for att passa ens egna onskemal!
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
oero: Så du upplevde den "vanliga" styrningen som roligare!? jag har själv inte kört nya femman ännu men det borde ju vara tvärtom tycker jag, alltså att den aktiva är roligare...låter ju tråkigt om BMW byggt bort vägkänslan med den nya styrningen..
or
725
oreo
323i -85
Petri:

Jag antar att det beror pa hur man definierar "roligare". Jag upplevde att AS var oprecis runt mittlaget och gillade inte att den var latt som en gammal amerikanare i laga hastigheter och att det kandes som att man dragit at styrsnackan for hart i hogre hastigheter. Nar man korde fortare pa kurviga vagar sa gick det att kora fort utan nagon storre anstrangning med AS och styrningen var mkt precis sa fort man lamnat mittlaget. Daremot sa tyckte jag att man tappade kanslan for vagen och nar man inte behovde jobba alls for att kora riktigt fort sa tappade i alla fall jag intresset. Vanliga styrningen gav ordentlig feedback och kandes lika i alla lagen. Det ar klart att man fick "veva" mer pa ratten pa krokiga vagar, men jag tycker att detta ar en del av tjusningen med bilkorning. Jag kanner mig mindre frankopplad fran korningen med std styrningen. Jag tror sakert att man kan kora fortare med AS, men ar det roligare? Inte enligt mig i alla fall. Prova sjalv sa far du se hur du upplever det hela!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag upplever AS som väldigt bra. Kanske iofs inte är riktigt samma AS system som i vår 540iA -01??? Men den är i alla fall väldigt rolig och samtidigt komfortabel att köra. Jag upplever inte att man tappar kontakten med vägen.
or
725
oreo
323i -85
per_j82:

Jag skulle tro att det ni har ar Servotronic som varierar servoverkan med hastigheten. Detta ar en av komponenterna i den Aktiva Styrningen i E60 som utover detta aven varierar styr-utvaxlingen med hastigheten.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jag tror att det gick att stänga av AS med hjälp av iDrive, nånstans bland funktionerna...

Micke K. bmwcs nr.05085
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
oero: Jag förstår vad du menar med feedback...Jag ska absolut prova nya femman vid tillfälle...har läst så mkt om just den nya styrningen och hur den lovordats...Även jag har servotronic på min bil och den är faktiskt i lättaste laget i låg hastighet med orginalhjulen (225/60) men i somras åkte jag ett tag med 17tums hjul och 235/45 och då lirade styrningen mkt bättre,inte så lös och med betydligt bättre respons...
or
725
oreo
323i -85
Petri:

Jag har som sagt spenderat tid i 530dA och 530iA. Efter detta gick jag igenom de engelska biltidningarna som jag last mer noggrant och hittade foljande som starkte mig i mina uppfattningar att jag inte var ensam om att kanna som jag gjorde om dessa bilar:

Diesel Car Aug 2003 (530d AS+DD):
"But here's a twist. Though the chassis, handling and steering put in an impecable performance, there are moments when you can feel a littele detached from the process of driving ... the quest for smoothness and luxury has taken a new precedence over the raw sensation of driving, with bothe the brakes and steering lacking some feedback when driving hard ... it feels a little more numbe, a little less in touch with the camber (jmf E39)"

Car July 2003 (530i+530d):

AS: "slight hesitatation about the straight ahead"
"some wandering, tramlining and general imprecission about the straight ahead"
Std: "progressive, fluent, well-weighted and generally sharper, less glutionous and more transparent in its feel than any recent BMW. Wounderful"

Autocar 14 May 2003 (530i):

AS: "initial dead-spot around the straight ahead"

Autocar 19 Aug 2003 (530i):

AS+DD "the steering feels quick and very accurate but artificial and lacking in feel, and the body barely rolls at all in normal cornering. But twitch the wheel and you'll catch the clever anti-rollbars out, especially at the back. Unlike the previous five it feels strangely disconnected front to rear from this point of view"

"in many ways the BMW is the least involving car here"

Autocar Sept 2 2003 530d:

"conventional steering rack ... a fine combination of weight, accuracy and feel"

For att fortsatta pa diesel mot bensin ocksa...

BMW Car: "in the real world where it matters, it (530d) feels more urgent and sporting than the petrol car"
"I can't help but wounder why on earth anyone will chose the 530i over the 530d"

Top Gear: "there's no denying that the diesel is both quicker and more capable than the 530i"

Car: "the diesel is the drivers choice"

Jag kan inte gora annat an att halla med efter mina jamforelser :-))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.