|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar hur man gåt till väga för att använda europlus-garantin som jag har på min importerade bil. /T | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är det nån större skillnad på garantin på imp-svs. Fick du inte med några pappar på garantin,på tyska? Min garanti går ut i dagarn har inte behövt använda den Men BMW borde väl kunna informera om det. Kan väl skanna av mina och mejla vid ev behov. Hasso |
|
Jag har alla papper(på tyska). Anledningen till att jag frågar är att jag har hört att man måste själv betala reparationen för att sedan skicka notan till tyskland och därefter återfå sina utlagda slantar. Kan det stämma? /T |
|
|
Det stämmer. Du betalar själv din reparation fakturerar försäkringsbolaget i Tyskalnd och får ca 3-4 veckor senare dina utlägg betalda till bankkontot. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Prata med din aukt BMWhandlare, dom kan hjälpa dig. Europlusen gäller endast för rep hos auktoriserad verkstad. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| På farsans Merca funkade garantin så att, han betalade inget - men verkstaden fakturerade och fick pengarna från Tyskland. | |
|
STOPP!!! HALLÅ!!! Kan man använda sin Europlusgarantie trots att man importerat bilen? Som jag förstod det gällde den Tyska garatin om bilen fortsatte att vara tysk-reggad? Men samma sekund som man reggade om den till Svensk så upphörde garantin och Svenska BMW övertog den inte?!?! Är det så att jag kan ställa mina rep.kostnader (gjorde på Svensk Auk.t märkesverkstad) till den Auk. Tyska BMW-återförsäljare jag köpte bilen av? Mvh / Micke R |
|
|
Asken: Har du själv använt Europlus? Måsta man anmäla ärendet till tyskland innan man skickar fakturan? /H |
|
|
Europaplusgarantin är en sk "tilläggsförsäkring" som kan tecknas när man köper bilen i Tyskland och gäller då i hela europa, max 7 år gammal bil oavs4ett miltal(om jag minns rätt). Jag förhandlade in denna i mitt köp av 540:an. tänkte använda garantin då min Navi krånglade, slutade dock med att jag åkte till tyskland och de bytte på garantin där i sambvand med en affärsresa(slapp ligga ute med pengarna). Är ingen expert på Europlus men med bilköpet skall det följa garantisedlar mm vart man skall vända sig om ngt går sönder. Jag tror inte du kan fakturera din ÅF i tyskland i efterskott, allt skall godkännas i förväg om jag fattar det hela rätt. Men det skadar aldrig att fråga dom, skicka ett fax/ brev. hoppas det kan vara lite till hjälp:-) Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
| Den uppgift som jag fick när jag kontaktade BMW Sverige, var att dom inte gjorde någon som helst skillnad på import och svensksålda när det gäller nybilsgarantierna. | |
|
Europlus"garantin" är en försäkring som tecknas av ett fristående försäkringsbolag. Kan bara tecknas i samband med köp av beg BMW hos aukt åf i respektive land. För att försäkringen skall täcka repkostander gäller att rep och skadebedömning utförs av aukt verkstad. Lite klarare nu? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Märk att nybilsgaranti resp "förlängd" nybilsgaranti ersätts av BMWs egen organisation. Europlus är en tjänst"försäkring" som levereras av fristående försäkringsbolag men endast säljs av aukt ÅF. en marknadsföringsgrej ungefär. Dock en bra sådan. Jag sparade ca 3200DM på denna:-) Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Just nu småsvettas jag lite... För jag minns inte vad det står på mitt köpebrev/kvitto, i annonsen på bilen stod det att garantin ingick (tror jag). Hursomhelst skall jag ta ett allvarligt snack med BMW Solna som jag ringde just med anledning av detta innan jag imorterade och köpte min bil. BMW Solna sade till mig att de inte omfattades av en Tysk Europlus-garanties åtaganden och att inte heller den Tyska säljaren skulle göra det fr.o.m. den stund bilen inte längre var tysk-reggad! De jävlarna tycks nu ha blåst mig med sin inkompetens!!! För självklart skulle jag velat ha den om jag trott att den gällde!!! /Micke R |
|
|
- Ni som har en Garanti! Är det så att om man har en så vet man det? Eller är det som så att man kan ha en med automatik, dvs att den ingick i bilköpet utan att man uppmärksammade det? /Micke R |
|
|
När jag köpte min (svensksålda) bil så fick jag "bråka" lite för att få garantin. Säljaren yrade först om nån fånig 3-månaders garanti, men när jag sa att jag hellre ville ha Europlus så fick jag det. :-) Jag har ett garantibevis där det står att jag har Europlus. Dock har jag aldrig behövt visa upp det när jag gjort reparationer (på annan verkstad), utan de har haft koll på det ändå vad det verkar. /Micke 523i -96 |
|
|
BMW i sverige är inte alls särskilt intresserade av att informera om hur tysk Europlus-garanti fungerar. Dom säger bara: "Den gäller inte här...". Micke R: Det spelar ingen roll om bilen är svensk- eller tyskregistrerad för att den tyska Europlusgarantin skall gälla. Det är chassinummret man går på och det är det enda som anges på garantisedeln. Den person du pratade med på BMW visste inte vad han pratar om. /T |
|
|
Micke R du kan inte hålla BMW Solna ansvariga för något du köper i tyskland väl? Menar Du BMW solna bilförsäljningen eller verkstaden? Prova tex att prata med Christer Sandström på Melin bil 4465850. Han vet hur Europlusgarantin fungerar. Om du har Europlusgarantin på din bil så har du fått med en garantisedel. Dtta skall dock vara avtalat mellan dig och säljaren i Tyskland. Annars gäller inte Europlus tyvärr inte... Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
thomas2 Vissa på BMW i VSerige är inte riktigt informerade eller har inte serviceattityd(har råkat på ett par)verkar det som... Europlus är inget som kommer gratis, det läggs på bilpriset, sen visas det kanske inte alltid för kunden. I mitt fall tror jag kostnaden var ca 550DM men som sagt det var en förhandligssak. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
- Asken. Nej, jag menar inte att jag kan hålla dem ansvariga. (Även om jag skulle vilja ;-) Men däremot kan man ringa upp dem och säga till dem och skärpa sig. För de lägger ner mycket pengar på reklambroschyrer där de talar om hur proffsiga de är och hur nödvändigt det är att märkes-serva sin bil. Hitills har de inte imponerat på mig. När de bytte olja inför sommarens semesterresa överfyllde de med några millimeter på oljestickan. De har när de bytte kupéfilter slarvat bort en av lås muttrarna till "kåpan" över filtret. Dessutom skadade de passagerardörren när de skulle fixa en krånglande Air-bag, vilket jag i och för sig fått fixat MEN de är inte de ESS de tycks sträva efter att ses som! Innan jag importerade min bil ringde jag och frågade hur Euro-garantin fungerade och då gav dem mig fel info - ytterligare sjabbel. Jag var därför inte uppmärksam på garantin när jag köpte bilen... Men i specen på min bil står det att garantin ingår så vi får väl se hur det går? Jag skall faxa säljaren idag - fortsn. följer... Mvh / Micke R |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Eurolusgarantin skulle gälla i hela europa då borde det inte spela nån roll var man köpt bilen. Är den köpt i Sverige så gäller den i hela europa. då borde den tyska ha samma villkor det är väl i grunden samma försäkring oavsett om det är BMW i sverige eller tyskland. Jag ser detta som en självklarhet, om inte BMW som gör reklam för denna försäkring ser det så, är dom helt klart ute och cyklar. Hasso |
|
Hej du! Har väl noterat till viss likhet en del småstrul. Jag servar numer hos Bromma bil och bilar som är nyare på Melins. Funkar perfekt. Bromma bil är mkt billigare än Solna. Men samtidigt så kan det ju bli svårt att få en personlig kontakt om leverantören byter personal tex. Lycka till R det löser sig säkert. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.