|
|
|
|---|---|
|
Hej! PANIK! Har haft det nu två gånger då det varit kallt. Alltså då jag startar bilen på morgonen (ca +2 grader ute) så lyser olje lampan och datorn meddelar "Oil press" eller nåt liknande. Sen om jag har igång bilen i ca 1 minut så far problemet bort. Vad kan detta bero på? Det kan väl knappast vara så att jag har fel sorts olja i maskinen. Har BMW:s egen SPECIAL HIGH POWER OIL 10W-40. Som tydligen är rekommenderat till M5:an. Kan det vara vevhus lagrena? Då är det väl lika bra att kasta bilen åt helvete, det har man ju ändå inte råd att fixa :( Tacksam för snabba svar. | |
| Dålig oljepump.? | |
| Har du nån aning vad en sån kostar? Och är det en svår sak att byta själv. Har inget garage, bara ett tak att vara under :( | |
|
Hmmm....Om bilen har rullat långt så behöver det INTE vara nåt att oroa sig över, eller som de står i en rephandbok till E30 "low oilpressure at tickover in a high mileage enigine is no reason for concern, but a loss of pressure at higher revs should be fixed"Om ja vore dig skulle ja först MÄTA upp oljetrycket både på tomgåmg i vid olika varvtal innan ja börjar grotta mig...De kan ju oxå vara att den där "oilpressure relief valve",alltså den som håller upp oljetrycket så att säga har gått sönder(brukar vara en jäderbelasta stålkula),eller så har du fåt skit mellan stålkulan o dess säte vilket leder till lägre oljetryck!! "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Får rätta mig själv...fjäderbelstad ska de stå....och tomgång...inte i utan och "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Tack för den infon. Undrar bara om det faktiskt kan vara en sån enkel grej. Bilen har inte gått allt för lång, 160tkm. Är "oilpressure relief valve" någonting som man kan byta själv? Varför händer detta månne bara då det är kallt? Eller dom två gångerna som det har hänt har det varit just lite över 0 grader. Men men nu skall jag läsa lite i instuktions boken, roligt bara då den jäveln är på tyska :( | |
|
Har för mig att den där "oljeventilen" sitter inne i tråget,men jag är långt ifrån säker...På gamla Asconor satt den lätt åtkomlig,de va bara o lossa en plugg som höll kula o fjäder på plats!! Men börja med o mäta upp trycket innan du börjar rota i annat...och 16000mil är inte långt,med långt menas i detta fall 30000mil+ "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| I min förra E12:a så tog det cirka 2 minuter innan lampan slocknade. Då det var -20 grader alltså... | |
|
Du kanske skulle försöka med en helsyntet på 5W-40 eller 0W-40 så att det flödar lättare nu när vi snart snackar minusgrader... Kanske en motorvärmare också! |
|
|
Hur mäter jag upp oljetrycket? Tycker det är sjukt att oljetrycks mätare inte finns i en så pass sportig bil? Tycker den mätaren och olje temps mätaren är bland dom viktigaste mätarna i hela bilen. |
|
|
Du får köpa en "tryckmätare" som du sedan lämpligtvis skruvar i där du har oljetryckskontakten(borde följa med diverse adaptrar för olika gängor) tex...Alternativt att du låter en verkstad gör detta åt dig borde inte kosta många hundra lappar.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Skall fara till lokala biltillbehörs handlaren och fråga. Vill inte låta en verkstad göra detta för jag vill lära mig någonting också. Men tack för alla svar. | |
|
hehehe Jag har oxå dålig oljetryck på morgonen...8/ SATAN vilken årstid vi har gått in i...8( BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ(B10án är vinterförvarad) |
|
| Kolla upp www.rvs-sweden.com om det är så att du har dåligt tryck... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.