AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.166

Hjälp! ASC kobler inn vid 3000 o/min med nya vinterdäkk?

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Fikk nye Nokian Hakkapeliitta Q 205/55/16 i går:

Bilen svajer når jeg svinger, helt skit at åka!

Antispinn (asc) kobler inn når jeg trykker hårdt på gasen. Nesten uansett hvilken hastighet og växel, så lenge det finnes accelerasjon så blinker den gule lampen og motoreffekten reduseres. Spesielt omkring 3000 o/min virker det som.

Hva er galt??
Om du kopplar ur ASC vad händer då?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det där fenoment med ASC och vinterdäck vid kraftigt gaspådrag förekommer med vissa typer av vinterdäck, det ska visst ha med mjukheten på däcken att göra. Så Morten du får inte "vinterkörprofil" dvs lungt och försiktigt:))

///MVH Hasso
Morten, du får söka spänning på annat håll! - precis som reklamen dikterar. :-)

Skämtåsido, jag har samma tendenser med mina vinterdäck. Inte specifikt vi 3000 rpm men vid kraftig gaspådrag så blinkar ASC/DSC-lampan friskt.

Bara att göra som hasso säger, köra lugnt och försiktigt! :-)
Morten: De problemet hade jag med min 323 E36.
Jag körde först på ett kuhmo däck som uppförde sig precis så, sen bytade jag till michelin maxi ice och problemet försvann i princip helt.

Vad kör du med ör dimension på sommardäcken?

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Om jeg kobler ur ASC, er problemet naturligvis ute av verden.

Ok - det er greit at ASC jobber litt heftigere enn vanlig, men dette er direkt störande. Antispinn aktiveres inte bare et ögonblick, utan den arbetar hele tiden så lenge jeg drar på. Litt gaspådrag ut av en rundkjøring, eller om jeg åker lite snabt rundt en sving så svarer kobler ASC. Uholdbart og til og med trafikkfarlig?

wendtan: Dunlop sp Sport 2000 225/50/16 på samme felger (krysseker 42). Total skillnad.

Drar innom min dekkleverandør nu, håper jeg får lov til å bytte! Ulempen er at dom inte har Michelin, hvilket jeg anser som det mest interessante. Valgte nemlig Nokian fremfor Michelin Maxi Ice 2 pga priset (over 1000 kr i skillnad).
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Killen var hadde aldri hørt om dette fenomenet tidligere. Vi ble enig om at jeg skal komme tilbake i morgen så han fikk tid til å kolla opp med dekkprodusenten i mellantiden. Om det viser seg at min påstand er korrekt (det er den 99% sikkert), så går dom med på at bytta til et annet merke.

Continental og Falken vet jeg at dom har. Noe at rekomandere?

Han vil inte at jeg prøver ut halve butikken, sa han. Det vil inte jeg heller.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Continental brukar få bra resultat i de senaste vinterdäckstesterna.
Falken har fått mycket dåliga resultat i!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Johan B: Jeg tenkte først og fremst på gummiblandingen. Nokian Hakka Q har også kommet bra ut i test. Dekk med gode vinteregenskaper har tydeligvis en mjuk gummiblanding. Håper at Continental er litt mer moderat i måten det "fjerer" på.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Update: I går kveld var problemet plutselig "halvert." Virker som at ASC inte kobler inn like snabt lenger. Kan det bero på temperaturen? Vet inte hvor mange grader det var første dagen, men i går var det minus 2-3 grader.

Så jeg får se hvordan fenomenet har utviklet seg på vei til dekkleverandøren, kanskje jeg beholder dekkene likevel.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Detta ger sig efter litet tag. Blev själv väldigt förvånad när jag första gången körde om en bil med dem nya vinterdäcken, då asc lampan lyste som bara den. Men sedan blir det bättre då däcken har slits lite.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hade samma problem med E46:an. Jag löste det genom att koppla ur systemet när det var helt riskfritt att göra det, dvs när det inte var snö eller is öht...
Hade Hakkapelitta dubbat.

Länk Länk
Köpte ett par reggade vdäck till min fd. E30 som fick bilen att kännas som varenda bussning var slut(sladdrig).
Efter 60-70mil så verkar det som om däcken hade blivit inkörda och sladdertendenserna nästan helt försvann och köregenskaperna var nästan normala igen.
Kan mao bli bättre efter ett antal mil och vara helt normalt.

Henrik
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg besluttet å beholde dekkene. Kom fram til at det ville gå seg til etterhvert, og det har det gjort i aller høyeste grad så langt.

Sommerdekkene er betraktelig mer sporty, men det får man leve med. Tror jeg har fått et bra VINTERdekk! Når temperaturen synker og fremkommeligheten med, så angrer jeg nok inte på at jeg skaffet et Q-dekk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.