|
|
|
|---|---|
|
Problemet är att bilen drar olja som f*n och ryker som det lokala värmeverket! är det någon som vet vad det är för fel? snälla...behöver hjälp snarast | |
cede |
Känner inte till så mycket om dieslar men det första jag tänker på är ventiltätningarna och styrningar. |
|
Får nog ge lite mer info! Hur långt har bilen gått? Vilken olja använder du? Skicket på motorn? Övriga fenomen? Etc. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har bytt ventiltätningar förra veckan i hopp att få den sluta dra så mycket olja (ca 1L/4mil) den har gått ca 35000 mil. Olja vet jag inte riktigt, men det var nån olja från OKQ8...har även provat med andra dyrare oljor men utan resultat. | |
| Du har inte olja i kylarvattnet... | |
|
1liter på fyra mil indikerar något allvarligt fel i motorn! Ryker den mycket? Kompression? (kolvringar) Turbon? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Borde vara kolvringar som är totalslut med 1 liter/4 mil... Om du har dålig effekt från motorn, så är det nog turbon. Det måste vara ständig solförmörkelse bakom din bil... |
|
| Hmm. Nej det är bra effekt i den. Har intr tagit kompressionsprov ännu.. men borde den inte bli slö om det är så dålig kompression? Den ryker blått som f*n. Har kollar vattnet och det ser ut som det ska..det konstiga är att det kom plötsligt helt utan försvarning på nått sätt. | |
|
Hmm... kanske nån oljekanal som brustit och sprutar in i förbränningsrummen? Borde finnas relativt billiga dieselmotorer på skrotar om du inte orkar leta felet? MVH Robban |
|
| Det kan vara topplockspackningen. Jag har blåst en toppackning förut och det enda jag märkte det på var att den tröck vatten genom expansionskärlet....ingen effektminskning. | |
|
Hej, Låter som övertryck i vevhuset. Någon "sugslang" som kollapsat? |
|
| Det kanske är problem med dieselpumpen? Har du kollat inställningarna på den? | |
| Turbon! | |
|
525ix: nån sugslang? vars sitter det såna ? :) per_j82: hmm, vad har dieselpumpej med detta å göra? kan itne så mkt men det låter ju lite konstigt :) Provade byta turbon idag till en annan begagnad men felet kvarstod. =( |
|
| Tråkigt... | |
| jo minst sagt! men men..hoppas att det löser sig! =/ | |
| Det är på sin plats att du tar ett kompressionsprov. Det är både enkelt och billigt. | |
|
Har du provat med att köra med "öppen" vevhusventilation, så det inte hänt något i oljefällan ? (till vänster på ventilkåpan) Måste hänt något konstigt med din motor, M21an brukar vara ruggigt slitstark (bättre än tds-motorerna) Lycka till, & hoppas allt löser sig ! |
|
| Kolla mailen nisse... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.