AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.497

Köra utan svängningsdämpare

Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Först hade jag tänkt köra utan svängningsdämpare och bara ha ett remhjul på min M30 motor för att få lägre roterande massa. Men sen har jag funderat lite...
Om jag kör utan den, borde inte vevaxeln belastas mer då? Tänkte om det finns risk att man knäcker den vid typ ettans eller tvåans cylinder. Kan jag köra utan eller finns det risk att jag knäcker den?
svängningsdämparn är till för att motorn ska få en bra balans och att veven inte ska få för mycket torisionssvängningar.
Om man balanserar allt efter att man tagit bort den så borde det ju inte vara nån fara..men tror inte att det är så bra att bara ta bort den,är själv inne på samma sak.

Mvh Jocke
www.frid.cc
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Säkert går det att köra utan, men risken för vevaxelbrott ökar. Torsionssvängningarna får du ju inte bort med att balansera.
om det finns en spricka i vevaxel så kommer den garanterat att knäckas där för att vevaxeln vrider sig lite ca 16ggr per sek och om den då har en svag länk så kommer den brista där om det inte finns nåt som dämpar lite.
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Är det inte bättre att lätta svänghjulet???
Tror nog han har tänkt det oxå, man vill ju få det ännu lättare..
Svängningsdämparen är trots allt ganska tung!

Mvh Jocke
www.frid.cc
Svängningsdämparen är ju oftast inte så stor i diameter. Och då gör det inget att den väger. Det är vikten långt från vevaxelcentrumet som räknas.

Lätta maximalt långt ute på svänghjulet istället. Det lönar sig bättre. Så som redan sagts så har balanseringen inget med torosionssvängningarna att göra. Dessa svängningar blir till pga att en sexa har så lång vevaxel.

----------------------
Projekt Ascona B: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.