AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.452

kondens i motorn ??!!

Ni
38
NiD
320i M-Sport -04
..eller vad kan det bero på när det blir olja/vatten klegg under oljepåfyllningslocket? BMW har provtryckt vattensystemet som var ok, och ngt kylarvatten förbrukas ej heller. Oljebyten de tre senaste gångerna har skett med 1000 mils intervall. Hoppas ngn kan hjälpa mig så man kan sova gott på nätterna igen...

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Låter knepigt det där? Kör du bara kortare sträckor?Att det blir klegg under oljepåfyllningslocket kan ju betyda att det finns ett litet hål i topppackningen,det var det på min bil.

hjorten
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Egentligen inget ovanligt med klegg under oljelocket.
Speciellt när vi börjar närma oss kallare årstider.
Står bilen ute är det ännu vanligare.
Försvinner inget vatten så ska det inte vara nån fara.
Även oljestickan kan vara gleggig ibland.

Hasso
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Håller med Hasso helt och fullt. Det blir alltid en del kondens i motorn om den inte rullar så långt åt gången. Dessutom finns det alltid en viss vattenhalt i oljan, eller åtminstone så blir det vattenskadat snabbt.
bl
2.295
blixten
325i -88
Det är inget ovanligt om man i princip bara kör kortare turer med sin bil och motorn aldrig hinner bli riktigt genomvarm. Kallslam tror jag att det kallas, risken är större om man kör på dålig olja. Bästa botemedlet är nog att ta sig en lägre biltur då och då ca 10 mil eller nåt.
Har precis samma problem med min 328-96,
en jädra massa gult klegg. Har kollat detta hos
BMW i Helsingborg. De sa att det var ingen fara och
att klegget beror på kondens.

Skumt ändå tycker jag. Är alltid orolig för detta.
Jag kör inga längre sträckor och bilen står alltid ute.
Ni
38
NiD
320i M-Sport -04
Ja bilen står ute och det blir allt ngn korttur till jobbet ibland. Tänker då på att tempnålen ska gå upp ordentligt med tanke på kondens. Men finns det ingen naturlig utväg för kondens, typ vevhusventilation?
hjorten; är det svårt att byta topplockspackning själv map om det används tätningsmassa edyl.
...vidare får jag hålla ett öga på kylvatten nivån. Tack för svaren, Niclas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.