AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.272

Är e36 lättmeckad?

co
26
coffe
316i-87
Går och väntar på att få ihop deg till en 328 e36 94-96 och undrar hur pass lättmeckade dom e?samt priser på delar?Har tidigare bara meckat saab 9000t och ska äntligen snart köpa en riktig bil M V H Coffe
bara så du vet kom 328an 95 inte 94 :)
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Definiera, vad betyder "lättmeckat" för dig? Ska du bara byta olja och tändstift, eller renovera motorn?
Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Med tanke på att Saab9000 är relativt bökig att mecka, så tror jag inte att du kommer att ha några större problem att skruva en e36.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Många tekniska lösningar är rätt konventionella och lättmekade på de flesta BMW. Så även på E36.

Vissa delar är relativt tekniskt komplicerade, t ex motorn med vanos etc.

Som sagt vad menar du med "meka"?

Saab är inte kända för att vara speciellt lättmekade, så i jämförelse med den är det nog generellt enklare på en E36....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
co
26
coffe
316i-87
Tack för alla bra svar och förlåt för att man inte viste att den kom 95 och inte 94 det får en att känna sig lika ovälkommen som på Zatzy M V H Coffe
co
26
coffe
316i-87
Med mecka menar jag typ byta slitdelar,bromsar,byta topp mm lite smått och gått som kan paja typ M V H Coffe
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ovälkommen?? Den som påpekade detta för dig satte t.o.m en "smiley" efter meningen...
Antagligen ville han påpeka detta så du inte förväntar dig hitta en 94:a.
Vaknat på fel sida?
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Tjena Coffe ! Det var nog inte meningen att slå dej på fingrarna, utan bara i största välmening göra dej uppmäksam på fakta. Jag vet nu inte vad "Zatzy" e för nått men i detta forum e alla välkomna och ingen fråga e för dum (speciellt inte dom man inte får svar på efter att ha använt sökfunktionen)
Tyvärr mekar jag för lite själv för att ha något att komma med på din fråga, vet bara att "gör det själv böcker" till E 36 än så länge bara finns på engelska.

// CB

PS hoppas du hittar en trevlig kärra inom kort och lycka till.

Aldrig mer färre än sex cylindrar !
Dom är lättmekade på så sätt att bultar och saker går att få loss utan att man får med sig gängorna ut, tex. Saker och ting sitter logiskt placerat precis som är brukligt på tyska grejer.

Sen är det ju så att det finns ganska mycket prylar på moderna bilar, så det kan ju hända att det tar lång tid att få bort tex toppen, men särskilt svårt är det nog inte.

En sak som gör det lättare är också att detta forum är ett av dom seriösaste och här hittar man nästan alltid nån som kan ge tips.

----------------------
Projekt Ascona B: Länk
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Tja coffe,

jag har själv en 328 -95 och jag har egentligen aldrig meckat med bilar innan denna. Jag måste säga dig att är man någorlunda tekniskt lagd och inte har tummen mitt i handen då klarar man av att göra väldigt mycket själv med denna bilen. Jag har själv bytt bromsar, fjädrar, lyktor, spoler fram och bak, ja det mesta som man till vardags kan behöva göra... Även insug har fått åka av och på några gånger...

Det är en bra och pålitlig bil och i mina ögon sett väldigt lättmekat.

Lycka till i ditt val!

/Fidde
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Apropå GDSböcker så finns det väl en sådan till E36 som är översatt till svenska. Haynes är det. En grön sådan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.