|
|
|
|---|---|
|
I farter kring 100 och uppåt är de ett svagt susande ljud som uppträder på min 330. De verkar vara så på alla couper jag provkört och de är inget jag stör mig på något nämnvärt. Jag hade en e46 sedan innan som var knäpptyst. Ikväll när jag var ute och lufta bilen på lite landsväg med rutan nere gjorde jag en upptäck. Ljudet kommer inte från den ramlösa förardörrs rutan, utan från backspegeln. Håller man handen ovanför backspegeln så bryts luftströmmen och ljudet försvinner. Detta får en och fundera lite, på vad som orsakar ljudet, samt om ett par m3 speglar får problemet att försvinna? De E46 m3 jag provat har jag inte reflekterat över ljudet, vilket iof har berott på att man har helt andra saker att tänka på :) Är de någon som kört med orginal speglar och sen bytt ? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. | |
|
Wendtan! Kolla denna sida: Länk F.Ö. har även jag noterat vindbruset från backspeglarna. Dock så struntar jag att byta ut dom till M3 speglarna pga. stöldrisken. Sannolikheten är mycket stor att dom bara får sitta kvar en vecka eller så. |
|
|
Player: Jo jag har sett den sidan, klockren verkligen. Som jag förstått det sitter m3 spegeln på e46 fast på ett helt annat sätt än e36ornas. Vilket ska göra stöld ganska svår. De är ju inte säkert att m3 speglarna löser problmet, men de var en tanke eftersom de är helt annorlunda utformade. De finns en snygg "repliak2 spegel som dessutom har eluppvärmning samt powerfold på bmwspec. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
wendtan: Jag har aldrig åkt så fort med min bil:)))) Något sådant ljud borde inte komma i de farterna hade du sagt att det uppkom vid 170+ hade jag köpt det men vid den realativt låga farten mera tveksam. |
|
|
Starre; De är inte på något sätt högt eller påfrestande. De blir inte heller högre ju mer man acclererar. Jag får känslan av att de beror på coupen utforming av orginalspeglarna. De försvinner direkt när du bryter luftströmmen med handen. Bilen i övrigt är ju väldigt tyst så man hör ju minsta lilla knyst. Såvid man inte gasar då :) BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
wendtan: kan testa med min bil sent i morgon kväll om du vill? Ge mig i så fall input om exakt hastighet etc etc?? |
|
|
Starre: Ja gärna. lyssna med rutan nere om du har tillfälle. De blir tydligare då. Hastighets intervallet är 90-100 och uppåt. De är ett svagt visslande/susande ljud. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Det stämmer wendtan att bruset blir lägre om du byter speglar, jag märkte skillnad när jag bytte till mina acs speglar. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
Robgus: Då var de som jag misstänkte. Tackar som ödmjukast för infon. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Alltså grabbar ni kör runt i alldeles för tysta bilar om ni har sådana här problem, byt till 3" raka rör från katten och avsluta med en fullflödesdämpare och sen är det bara njuta av den underbara R6:an.. ;-) |
|
|
L33t: Vet du var katalysatorn sitter på M54 TU? Nog inte alls lagligt att byta till raka rör + fullflödes skulle ja tro ur DB synpunkt. Katalysatorn sitter precis efter grenröret nästan som en del av grenröret. Att hålla på o byta innan man ska besiktiga känns inte sådär lockande direkt. Ett Eisenmann är dock i planerna till våren. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
wendtan: Då är mitt test overkill? |
|
|
Starre: Om du inte ska ut och köra ändå så får de nog ses som overkill. Men du kan ju göra testet nästa gång du är ute och luftar dina 343 hkr :) BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
instämmer med robgus , det enda höga ljudet jag har i Coupen är Vägljudet fastän jag kör med Yokohama DC Keep Your distance this is a BMW ;) |
|
|
Eisenmann låter väldigt trevligt annars kan du ju ta bilen till Ferrita och bygga nytt system efter katten och bak så sparar du lite pengar. Jag kör själv med kattersättare och raka rör från Ferrita avslutat med en fullflödesdämpare, tar 20min att byta tillbaka på en gör det själv mack med lyft. Ljudnivån är perfekt om man inte kör mycket långa sträckor :-) |
|
|
wendtan: Så har man varit och luftat 343h/k trots minus grader norr om stan.... Jag kunde inte höra några visslande ljud i den hastigheten som du nämnde däremot så ljuder motorns sexa alldeles underbart vid 4500-6000rpm:)))) |
|
|
Starre: Tackar. Då vet jag vad jag ska skaffa till våren :) BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Spännande med alla små ljud som uppträder runt speglarna. Jag har som sagt inte något som helst vindbrus som stör, däremot ett schysst muller från AC Scnitser-lådan ibak. Kommer dock ihåg ett väldigt störande ljud vid regn då vatten från framrutan när man körde vindrutetorkarna på något sätt hamnade precis vid spegeln på förarsidan och där skapade ett högfrekvent varierande ljud då det pressades igenom "hålet" som finns på E36 M3:ornas speglar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.