AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
695

Nokian Hakka 4 och M5 ?

Tjena!

Besökte min däckhandlare idag och frågade vad han skulle ha för Nokian hakkapeliitta 4 i dim 235/45-17. Han frågade vilken bil jag hade.. när jag sa M5 så bara skrattade han o sa att "de kan du bara glömma" han menade att en så pass motor stark bil som M5 kommer att riva ut alla dubbar på nolltid!! Han sa att det enda som går bra är dubbfria däck. Vad anser ni om detta ? Hakka 4 är dyra däck... alltså kunde han ha sålt dom till mej och inte berättat detta, men han sa att köper jag dom så gör jag det på egen risk.. han kommer inte att byta ut däcken sen.
Tänkte bara höra om detta stämmer ...?

Tack på förhand!
Gemini__
Hej!

Frågar du mig beror det på ditt körsätt hur däcken slits. Och en motorstark bil inbjuder som bekant, till lite mer inspirerad körning. Viktigt är att du låter dubben "sätta" sig, släng på dubbdäcken i tid. Kör lugnt utan kraftiga accelerationer samt inbromsningar i minst 50mil. Och då gärna på barmark. Satsa du på dubbdäck. Finns även bra friktionsdäck, om man känner för det.

Mvh:
Thomas

An
8
Anna P
M5-05 e60
M5-01 e39
Jag har köpt dom däcken till min M5
INGA PROBLEM.
Jag blev rekommenderad dom till min.
mk
105
mkall
530dA Touring-01
Varför ska ni köra era dyrgripar i snö o slask, o framförallt salt? Tror att dom små godingarna mår bra av att vila över vintern!!
blablabla...

Jag använde Hakka 2 225/45 -17 på min 850 en vinter, fungerade fruktansvärt bra!!! Kan sekomenderas.
Trodde oxo att dom skulle vara sopslut efter 150mil, men höll mycket bra trots mycket "lek".

...och dubb är att föredra om du råkar hitta en plogad bana på en frusen sjö i vinter...

Storebror Kilander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.