AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.762

Trimkam i M3 E36.

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Jag funderar på att byta kammar i min M3 3,0. Kanske till Dr. Schrick 284 graders.
Någon som provat dem eller några andra kammar, isådanafall med vilket resultat och är det i kombination med något annat trim?
Förstör man motorns fina register?

/// Fredrik
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Tjena.
Var väldigt nära att köpa en M3:a med Dr Schrick kammar, avgassystem och filter.

På våra utan kammar kommer ju som bekant ett jävla vrål ur motorn vid 4000 rpm nånstans där...det var flyttat uppåt ca 800rpm på den me kammar..vilket säljaren sa och de märktes..
Blev nästan slö i början faktiskt...

Om du vill ha kammar så ska du nog slänga dit tex. kolfiberinsug, kattersättningsrör, vanoschip, filter, system och sist mappa bilen för att optimera allt ihop...DÅ ska du få se på fan..

OBS: att andra kammar på en M3:a är inte alla så glada åt.
En redan så otimerad bil och vanosen pajjar fortare då( enligt kunniga mekare)

Så svaret på din fråga..
JA. Du förstör registret lite...med BARA kammar...inte med allt som ja skrev ovan.

Lycka till..

///M3
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Kolfiber insug, kattersättare och mappning ska fixas i vinter. Är bara lite osäker på om jag ska ta kammarna också... men det lutar åt det hållet.

/// Fredrik
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jaha...okej..då är det ju en annan sak...

Ja, de gör nog en del när du gör det andra också.

Men av all "vanlig" trimmning av M3:orna så är andra kammar de "farligaste"...den kommer gå som ett svin alltså...mycket bättre bottenvrid och sen med kammarna...ojojoj...

Ska du slänga pengar på de andra kan du lika gärna ta kammarna med..

Ska du fixa det hos khöler eller??
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jaha...okej..då är det ju en annan sak...

Ja, de gör nog en del när du gör det andra också.

Men av all "vanlig" trimmning av M3:orna så är andra kammar de "farligaste"...den kommer gå som ett svin alltså...mycket bättre bottenvrid och sen med kammarna...ojojoj...

Ska du slänga pengar på de andra kan du lika gärna ta kammarna med..

Ska du fixa det hos khöler eller??

///M3
M3_LOVER: Hehe...du pratar om min bil juh...å visst är den slö...ruskigt slö *suck* Fast har redan planerat å fixa alla de där grejerna du snackar om nu i vinter för å få nån nytta av trimkamaxlarna. Blir dock inget nytt avgassystem...nöjd med det jag har...låter enligt mej dovare än polarens Eisenmann...
Fast okej...så jäkla slö är den väl inte fast saknar bottendraget lite...går bra på högre varv fast då har jag redan tappat mot en vanlig M3:a...
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Kalnak: Javisst...hoppas du inte tar illa upp...
Den går som ett svin efter 4-5000 varv...men som sagt..slö i början...eller slö och slö men...ändå...
Så du åker på smisk mot en orginal 3.2:a alltså??

Bilen går bra annars??

///M3
hehe..näe då jag tar inte illa upp. Den går juh faktiskt så.
Bilen går slött i början men går som sagt jäkligt bra senare men då är det inte lönt. Vill juh vara med i början också. Jo får väl mer eller mindre det. Nu har jag iofs haft en slirandes koppling å har inte hunnit prova riktigt sen jag bytte. Utseendemässigt tycker jag den är jäkligt fin. Finaste här omkring iaf...
RafkoM3
Mappa om vanosen så blir det bra bottendrag i den!

Länk
Länk
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Kalnak: Okej, ja..ibland sitter ja faktiskt och ångrar mig att jag inte köpte den...men men..har ju en 3.0:a som enligt de flesta inkl. jag går förbannat bra...

Ja, men de e nog inte svårt att få bottendrag i det monsret heller...får väl dra en repa till khöler eller nåt...då drar du R1:or sen:)....

///M3
Hehe...jag är iaf nöjd med den. Läcker jämfört med många andra M3:or här i halmstad trakterna.

RafkoM3: Vad kostar det å mappa om den då? Fixar Köhler det eller?
RafkoM3
Köhler fixar det...Men det är inte gratis tyvärr., vet ej pris, det är nog individuellt...

Länk
Länk
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
>>KaLnAk
Vad har du för kammar?
Fredrik: Dr. Schrick
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hörde av nån att de kostar upp emot 10 papp att mappa en M3:a riktigt..vet ej om de stämmer..

Fredrik: Kan säga att han har Dr Shrick kammar...

///M3
M3_LOVER: Har också hört det...får väl bli Köhler för min del iaf...
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Kalnak:
Ja, jag ska själv slänga ut en del pengar på min i vår..
Lite mer styling + ställbara fjäderben, nya däck och förhoppningsvis en resa till Khöler om ekonomin tillåter..

Jag har f.n. Superchip
Vanoschip
insatsfilter och Ferrita system..

Funderar på att kola motorn, ev. göra en ventilinställning och kanske slänga dit kattersättningsrör i stället...ska visst göra en del på mellanregistret i bilen...Och de e ju bra....

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.