|
|
|
|---|---|
|
Ratten på min bil glappar lite, och man hör att ljudet kommer inifrån, alltså inte från motorrummet, utan runt torpedväggen ungefär. Har testat att vrida lite på rattstången från motorrummet, och mycket riktigt.. Samma uppfattning som innan. Dessutom ser man att ratten glappar inne i kupén! Så jag undrar, vad kan det vara som glappar, och hur kan man lösa det som? Inte jobbigt, men lite irriterande är det allt.. Skall även söka lite på detta, men det skadar inte om någon har "färsk" information.. // Björn Eriksson | |
|
Tjena Björn! Om jag inte missminner mig så har vi styrsnäcka på våra bilar. Det ska finnas en justeringsmöjlighet enl källor MEN man bör justera väldigt lite i taget eftersom det annars kan gå käpprätt in i h-lvetet!!! |
|
|
Ok, är det möjligen på den delen som sitter strax bakom generatorn, brevid ABS-enheten som det ska justeras på? Såg lite bilder på denna då jag glodde runt lite för ett tag sedan.. Låter som jag får ta mig en kik på denna.. Om det inte är den skulle det visst också kunna vara leden som gör att ratten går att justera som det glappar i.. Hur kommer man åt denna i så fall? Måste man riva ner undersidan av instrumentbrädan, eller går det ändå? // Björn Eriksson |
|
|
Om du tror glappet sitter i kupen nere vid torpedväggen så kan det vara splinesen för höjdjusteringen som är glappa. Också vanligt. Detta bör kollas även INNAN man justerar styrsnäckan. Du kommer åt splinesen när du lossat panelen mellan pedalerna och instrumenten (hoppas du förstår...). Splinesen sitter rätt nära torpedväggen. Splinesen går att dra åt, men smörj in dem och dra åt lite i sänder och känn efter så inte höjdledsjusteringen för ratten börjar kärva. --- Always Diesel |
|
|
Så här justerar man splinesen: Länk Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.