|
|
|
|---|---|
|
Min tempraturmätare håller på och flackar hela tiden. Vad kan det bero på. Bilen är oxå svårstartad. Man får stå och mala en stund, men den hoppar alltid igång efter ngra sekunder. Ngn som vet? Zodi@C | |
powsgli |
Ingen hjälp men Du ska veta att Du är inte ensam. Jag har samma problem med min 320-88. Ingen vet vad det beror på. Jag har en gång lånat en databox för att se om den var boven. Har bytt termogivare m.m. Hjälpte inte. Den startar alltid även om det tar tid. Häromdagen kopplade jag bort slangen till tryckregulatorn. Nu startar den omgående. Jag litar i alla fall inte på att det hjälper i längden. Får väl se tiden an. Det var min BMW-verkstad som tipsade eftersom jag tröttnat på rycken man får når man gasar resp. släpper gaspedalen. Det blev också bättre. |
|
Det kan inte ha ngt med batterierna på kretskortet att göra då? Eller kretskortet kanske helt enkelt är skadat? Förresten, du har inte bytt tryckregulatorn? Pluggade du bara hålet till insuget då eller? Zodi@C |
|
powsgli |
Slangen drog jag loss från regulatorn och pluggade. Hängde upp den på fästet mot ventilkåpan. Fortfarande startar bilen väldigt bra. Jag skall sätta tillbaka slangen igen för att kolla vad som händer. Får väl kanske byta regulator så småningom.Det verkar ju gå lika bra utan den. Trycket blir väl konstant och jag vet inte om det är nå´n nackdel i längden. Om någon vet vore det intressant att höra. |
powsgli |
PS. Eftersom jag provat med en annan databox är det ju inte i något kretskort där felet ligger. DS. |
|
Vad har tryckregulatorn för uppgift? Är det vid kallstart eller? Ökar vakumet i insuget vid kallstart så att den suger bränsle genom den där slangen eller? Zodi@C |
|
powsgli |
Eftersom den styrs av vakumet i insuget, så öppnar den väl och minskar på trycket när man släpper gasen och tvärtom när man trampar på. Det verkar ju gå bra utan. Hittills har jag inte märkt någon försämring i körbarhet. |
|
Tryckregulatorn har till uppgift att reglera bränsletrycket (hörs nästan på namnet, eller hur?) Anledningen till att den är ansluten till grenröret är att bränslet sprutas in där och trycket skall vara konstant relativt (luft-)trycket i röret. På en sugis ligger trycket mellan -0,8 bar och atmosfärstryck. På en turbobil blir det betydligt viktigare att relatera bränsletrycket till trycket i insugningsgrenröret eftersom trycket dessutom kan vara positivt. |
|
|
jag hade samma problem! mätte lite, och kom fram till att det nästan var brott på sladden fram till instrumenteringen! drog en ny och lödade fast den i multikontakten till instrumenteringen och nu funkar det! 323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86 |
|
|
Hej, Min tempmätare (325iT-89) har uppfört sig likadant tidigare och jag löste det genom att ta loss tempmätaren och göra rent dess "anslutningar". (Kommer inte exakt ihåg hur den sitter fast så det är därför min beskrivning är lite luddig). Jag felsökte samtidigt batterierna på SI-kortet och de hade korrekt spänningen så det hjälper nog inte att byta dem. Kan tillägga att även min är svårstartad... :-( /Terminator |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.