|
|
|
|---|---|
|
Vad är det igentligen som är så speciellt med 318 is? Måste ju vara nåt som gör den så dyr begagnad eller är det bara säljarna som skriver fantasipriser? Dom ligger ju i prisklasser som 325i gör trots fler mil osv. Verkar konstigt... | |
|
Måste ju helt enkelt vara för att det är den ultimata 3-serie coupen! =) Billig i drift, billig i försäkring, reparation m.m. Men ändå en pigg bottenstark motor med hääärligt ljud. |
|
| E36an ser jag igen speciellt i men däremot e30 är ganska trevlig som IS :) | |
Kowalski |
ravve: Tillgång och efterfrågan. Finns relativt få 318is och "alla" ha råd att äga den. Man får 320 prestanda för nästan samma kostnad som med 316/318. Den ekvationen lockar förstås många och säljarna vet om det. Dock tycker jag inte att motorljudet är särskilt upphetsande om man jämför den med sexorna. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
Bottenstark...... ? Jag har kört två st 318is och jag tycker att dom är fruktansvärt slöa under 4000 R/PM. Då jämför jag inte mot en 325:a. Jag kör själv en äcklig 318i nu under vinterhalvåret, och den motorn käns mycket bottenstarkare än is:en. Men den har å andra sidan ingen topp över huvud taget. Sen vet jag inte om jag tycker dom låter så kul heller. Dom bara brummar illa tycker jag. Men med ett annat avgassystem så låter dom säkert mycket trevligare. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Bottenvrid är kass på M42. Funkar i stadstrafik, landsväg, men ska du göra omkörning eller skall köra inspirerat är det dags att kugga ner ett par växlar. Över 4500 varv så börjar det hända saker och det gör det hela vägen till varvstoppet (som man lätt kan flytta :D). Drar lite soppa, kostar som en 318i i försäkring, ser inget speciellt ut men har rejält tilltagna bromsar och chassiedetaljer. Helt enkelt superbra som lekbil. Den är inte snabb rakt fram, men plocka ut den på bana och se hur många som hänger med så kommer du bli förvånad (har jag gjort en hög med gånger...). |
|
|
Motorljudet kan jag kommentera också. Låter trist original. Som vilken M40 som helst. men kapa efter katten (eller före och byt ut katten) och svetsa på 2.5" + någon schysst dämpare (typ Apple) istället för 88 cm-burken som sitter där original och bilfan låter som en gammal rallyascona på uppåttjack. :) |
|
|
Billig budget "räser" med andra ord... Ska man kommentera ljudet så tror jag alla bilar låter som fan efter den sistämde talarens modifikationer. |
|
|
rejält tilltagna bromsar och chassiedetaljer? :).. va mer än vad jag visste! /NiFE |
|
|
ravve: Det är något speciellt med ljudet i M42:an. Du får aldrig en M40 eller M40 att låta liknande. (eller Honda-motor eller något annat) NiFE: Jag menar i alla fall E30. Är inte säker på vad det sitter för grejer på 318is E36. Det är 325:ans M-chassie- och bromsdetaljer på 318is fast man slipper ABS (om inte någon har valt till det). Det gör att det räcker att byta till bättre vätska och belägg för att det skall hålla varv på varv på bana (egen erfarenhet). |
|
| Menade såklart M40 eller M10 och inte M40 eller M40... | |
Aldric |
Pfft, inne i bilen är motorljudet med original avgas inget att hurra för, men utanför, speciellt när bilen i fråga börjar få upp farten på grejorna under huven, då tycker jag den låter helt ok (och väldigt mycket). Fast det är ju bara jag .. ;) |
|
Jag är beredd att hålla med. Jag har själv ett kanonrör 2,5" grovt med en utbränd Simonsdämpare längst bak. Det lever så det räcker och blir över. Jag hade öppet konfilter förut och när polarn körde och jag stod rakt framför bilen morrade det riktigt elakt. /Anton |
|
|
Kan kommentera bromsarna på e36 318is, samma som på 328an. Chassit har jag ingen aning om.... /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
Aldric |
En annan cool detalj är ju att så snart den lokala raggar maffian börjar tyka sig åker man ett par varv i rondellen och genast slaknar dom .. Eller nåt. Skål ;) |
|
Aldric: Ös på en diffbroms så kan du åka åttor runt raggarföreningen. :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.