|
|
|
|---|---|
Winberg031 |
Har det inte kommit någon till vetskapen att BMW håller på att rikta in sig mot en målgrupp där tex forum och dess medlemmar, likt denna, inte är prioriterade? BMW vill få en lyxigare image och gör detta genom olika medel. Att ta bort bmwpower.nu är en åtgärd. Att säga upp återfösäljare runt om i landet (i mindre städer) för att sälja bilar i lyxiga lokaler i storstäderna är en annan. Jag tycker det är konstigt att "alla" sväljer när de säger upp återförsäljare utan motiv. Men när forumet tvingas byta namn bli alla upprörda, dessa två åtgärder hör ihop. Är det ingen annan som har märkt det? |
|
Om jag ska vara ärlig så tror jag inte att dessa "åtgärder" hänger ihop. BMW har av flera anledningar haft problem med vissa återförsäljare och de två jag känner till som de sagt upp (Halmstad och Borås) ska ersättas av nya. Varför skulle BMW inte vilja vara representerade av många återförsäljare oavsett om de är ett exklusivt märke eller ej? De vill ju nå ut till, och sälja till, så många som möjligt precis som alla vinstdrivande företag. BMW har ju heller inte speciellt lyxiga lokaler i storstäderna. I Stockholm t ex har ju Audi, VW, Jaguar m fl betydligt lyxigare lokaler i innerstan till skillnad från BMW, som hittills bara finns ute i "förorten". När det gäller forum och andra sajter på nätet så handlar det ju om copyright och inget annat. Att utan tillstånd använda sig av ett varumärke är ett regelrätt lagbrott. Oavsett vad man tycker om att BMW tvingar entusiastsidor på nätet att byta namn så kommer man inte ifrån det. Självklart har BMW en exklusiv image, det har de haft länge. Jag ser bara ingen koppling mellan detta och hur de behandlar återförsäljare och entusiastsajter. Jens |
|
|
Tvärtom håller BMW på att bli ett bredare märke - för tio år sedan var det bara vi knarkhandlare, skattesmitare och miljonärsbarn som åkte BMW. I dag är det ju både kreti och pleti och det tjänar BMW massor av pengar på. Jag tycker att det är trist att BMW inte lät bmwpower behålla namnet, men misstänker att det är helt affärsmässiga bedömningar som ligger bakom att man säger upp samarbetet med vissa återförsäljare. My Bimmer is my mistress |
|
Winberg031 |
MrMarsupilami: Vilka är dessa anledningar? Att de inte vill investera 10 miljoner på utbyggnad av lokaler? Visst vill BMW sälja så många bilar som möjligt. Men detta för att tjäna pengar. De tjänar mer pengar på om återförsäljaren är BMW:s egen och inte en privathandlare. Lokalerna i Stockholm har jag inte sett så de skall jag inte yttra mig om. Men har du varit i Göteborg eller Malmö? Och den de kommer att bygga i Borås lär inte heller bli någon källarlokal. Det finns inget som heter copyright när det gäller internet-domäner. Vem som helst kan registrera en ledig domän. Tretretti: Tycker du att BMW riktar sig till en bredare målgrupp? Priserna har stigit och de riktar sig till en mer kapitalstark målgrupp än tidigare. De tre kategorier du har angivit har väl ganska mycket deg, så de är inget bra exempel. |
|
Winberg031: Tycker det blir kul med en större BMW förhandlare här i Borås :) Blir spännande å se hur den blir.. Angående domäner så finns det faktisk lagar på det. Det blir mer och mer tvister där den "rättmessiga" får ett domän på bekostning av någon som redan har bokad det. |
|
Winberg031 |
Eivind: "Blir spännande å se hur den blir.." ser du det som ett argument för att sparka en återförsäljare? Vad säger att de kommer att bli större än vad Asplunds var. Hur skall det få tag på ett liknande begagnatlager? Det kommer att ta tid iaf. Den "rättmessige" kan knappast få en domän som någon annan redan har. De får köpa ut den isf. Det finns företag som har detta som en affärsidé. Har du hört talas om dotcom företag? |
|
Winberg031; Jag är inte insatt i exakt hur turerna gick kring varför de aktuella bilhandlarna fått slå igen. Det jag vet (av egen erfarenhet) är att en av dem haft flera klagomål på sig och fått varningar från BMW Group. Må hända att BMW tjänar mer pengar på att ta över återförsäljarna men de får också en annan viktig fördel. De får bättre kontroll över sin image och BMW:s ansikte utåt mot kunderna. De kan lättare se till att varje försäljningsställe lever upp till de kvalitetskrav som BMW Group ställer och att kunderna lättare känner igen sig när de kliver in hos BMW, oavsett om det är i Ystad eller Haparanda. Du kan inte klandra BMW för att de driver sina affärer på ett visst sätt. Så länge de håller sig inom lagrummet måste de självklart göra det de tror är bäst för sitt företag. Det respekterar jag dem för. Jag kan inte svara på hur copyright-lagarna ställer sig till domännamn. Däremot vet jag att man bryter mot dem när man säljer varor med ett copyright-skyddat namn/logga på. Jag tror att det var detta som BMW främst reagerade på. Jens |
|
| Varumärken är skyddade, även när det gäller domännamn. Sedan tror jag som MrMarsupilami att shoppen inte var direkt bra för BMWpower (kolla på bmwm5.com tex). Även Volvo och ford har stängt ner entusiast sidor. | |
Winberg031 |
MrMarsupilami: Men faktum är att de kvalitetskrav du nämner inte uppfyllts av vissa BMW-säljare men väl har fyllts upp av privata säljare som blivit uppsagda. Lite paradoxalt. Att göra det bästa för sitt företag är det försvarbart även om det är omoralisk handling? |
| Har det inte varit en och annan tveksamhet när vissa säljare blev uppsagda? Skattebrott och ej uppfylld försäljningskvot? Att kontrakt blir uppsagda när de löper ut ganska vanligt nuförtiden när avregleringen är ett faktum (fler auktoriserade verkstäder, en säljare får ta in fler bilmärken osv). BMW vill helt enkelt skydda sig och sitt varumärke. Det gör man enklast genom att ha fullständig kontroll över återförsäljningsnätet. | |
|
Winberg031; Är du helt införstådd i vilka kvalitetskrav som BMW ställer på sina återförsäljare? Om du är det så får du gärna redögöra för vilka av de krav som uppfylls resp inte uppfylls av olika BMW-säljare. Det jag menar är att vi inte känner till exakt varför BMW agerar på ett visst sätt, kanske fungerade helt enkelt inte samarbetet? Vad som är moraliskt eller ej kan jag inte avgöra. Det kan nog bara de parter som är inblandade, d v s BMW och de aktuella återförsäljarna. Jens |
|
|
Winberg031: Välkommen till verkligheten! Det är ju inte så att man har livstidskontrakt på ngt i näringslivet utan när kontrakt går ut eller om den kontrakterade inte fullgör sina plikter på ngt sätt så tas beslut om framtiden på affärsmässiga grunder. Ibland innebär det även obekväma beslut som går ut över enskilda individer men som ändå måste tas för att driva verksamheten framåt i den riktning man vill och förväntas. Det är naturligtvis extremt tråkigt för dom som nu drabbas och du verkar ha på ngt sätt ha anknytning till ngn som blivit det och har i detta specifika fall en ngt färgad åsikt. Tror inte ett stort företag som BMW tar den typen av beslut utan att ha väldigt bra motiv...affärsmässiga och i linje med en långsiktig strategi. Om det skulle handla om ett impulsivt och omotiverat beslut skulle det göra mer skada än nytta. Är det så att du har mer info att dela med dig av så vore det intressant att höra vad som är omoraliskt från resp. part!!?? Finns alltid 3 versioner av en händelse: 1. Ena partens version 2. Andra partens version 3. Sanningen |
|
Dufvis |
Känner till iaf en återförsäljare som inte fick förlängt. Men skruvar man med mätare så.... |
|
Winberg: relativt andra priser är dagens BMW-bilar BILLIGARE än förr i världen. 1994 kostade en ny E36 320 240 000, vill jag minnas. I dag kostar en ny 320 E46 inte så väldans mycket mer. Plus att bilarna i dag är mycket rymligare och familjevänligare än förr. Däremot finns det nästan oändligt många fler varianter och modeller i dag, Z4, compact, X5, kommande 6-serien mm mm varav några är mycket dyra. Och jämför marknadsandelen i dag (en bra bit över 2% i Sverige) med hur den var tidigare. My Bimmer is my mistress |
|
|
Relativt sett har BMW blivit billigare. Varenda Volvo och Saab kostar som en BMW numera. Anledningen till att flera återförsäljare mist sina kontrakt beror på ökade krav från BMW group, vilket leder till högre omkostnader för de privata återförsäljarna. Hallarna skall vara större och lyxigare, det skall finnas fler demobilar tillgängliga och bikiniklädda grid-girls skall kräla på motorhuvarna. :-) Allt kostar pengar. Pengar som inte de lokala återförsäljarna är villiga att investera. Därför väljer de att inte förlänga kontrakten. Annars var det en skön konspirationsteori Winberg031! Visste du att USA bara fejkade månturen och att det finns utomjordingar vid area 51? ;-) PS. Jag älskar konspirationsteorier! Är det någon som har en schysst att dela med sig av? DS |
|
|
Jag kan förstå att de vill skydda sitt varumärke. Det finns säkerligen många hemsidor på nätet som använder BMWs varumärke på ett sätt som inte återspeglar den bild av BMW som BMW själva vill ge. Tycker dock att det är mycket tragiskt att BMW inte inser värdet av att en så högkvalitativ sajt som Autopower får behålla sitt namn. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.