|
|
|
|---|---|
|
Ska ställa bilen i vinterförvaring i helgen. Har fixat ett välisolerat kallgarage dit jag kan komma och titta till bilen då och då. Efter att ha läst all info jag kunnat finna på AutoPower återstår fortfarande några undringar: - Öppet fönster eller torrboll? Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska låta båda fönstren vara öppna 5 mm eller om jag ska köpa två "torrbollar" för att undvika mögel. Fördelen med att ha öppna fönster är ju att ventilationen blir bättre så att det hela tiden kommer in frisk luft. Nackdelen är att det kommer in damm och smuts. Dessutom kan jag inte ha mer än 5 mm öppning för annars kan möss ta sig in. Men räcker det med 5 mm för att ventilera ordentligt? Med torrbollar så kan jag ha fönstren stängda så att bilen är skyddad från skadedjur och smuts. Kan någon hjälpa mig med vad som är bäst? - Däcken ska pumpas hårda för att undvika att de blir platta. Frågan är hur mycket lufttryck man vågar ha? 3,5, 4 bar eller t o m mer? - Tänkte ladda batteriet fullt innan avställning och sedan titta till bilen efter ca två månader igen för att då starta den och låta den gå i ca 20 minuter. Antagligen tar jag ut den och kör lite också. Batteriet kommer vara också vara inkopplat hela tiden så att servicedator m m får ström. Håller det så länge? Batteriet är nytt för i år så jag vill inte riskera att ladda ur det så jag får köpa nytt till våren. - Tänkte låta bilen stå med "bar lack" d v s utan biltäcke. Detta för att undvika repbildningar p g a täcket. Är det dumt eller blir bilen helt igendammad under de ca fem månader som den ska stå? - Funderar på att köpa en apparat som sänder ut ljudvågor på en viss frekvens för att skrämma bort möss och råttor. Har hört att de inte fungerar så bra eftersom djuren vänjer sig efter ett tag. Någon som har erfarenhet av detta? Förutom detta har jag precis bytt motorolja och tänker fylla bensintanken innan avställning. Givetvis kommer jag också göra bilen kliniskt ren ut- och invändigt (och i motorrummet). Tacksam för "nya" svar eftersom jag inte hittar entydiga svar på ovanstående frågor i tidigare inlägg. Jens | |
|
1. Jag körde med både glipor i fönstren och torrboll. En torrboll i kupén och en i mitt lilla bagageutrymme. 2. Jag hade 3.6 bar i däcken förra vinter och hade inga problem med orundhet i våras. 3. Varför inte låta en underhållsladdare vara inkopplad hela vintern? 4. Det kan bildas kondens innanför täcket och det inte är av bra kvalitet och lite damm skadar ju inte? Efter ett tips jag läste någonstans så hällde jag i en flaska k-sprit i den fulla tanken också, detta för att förhindra kondens i tanken. |
|
|
K-spriten behövs ej, samtliga bensinbolag blandar idag i någa procent etanol i soppan. Annars låter det som om du fått med det mesta. |
|
|
Tack för svaren! Lite följdfrågor till wolv; 1. Kan vattenuppsamlingen från torrbollen bli full om man inte tömmer den på två månader? 3. Bra tips, ska kolla med killen jag hyr av om det finns ett uttag jag kan använda i närheten av bilen. Har du något tips på en bra underhållsladdare och vad kostar dem? Jens |
|
|
Hubbe: Så resonerade jag också tidigare, men min gamla Jetta -84 går väldigt dåligt vintertid med dagens bensin och när jag häller i K-sprit så är det inga problem. Så nåt är det i spriten som inte finns i tillräcklig mängd i bensinen! |
|
|
Frågade en kollega om k-spriten och han påstår att endast vissa bensinbolag blandar i det i bensinen. Jens |
|
|
MrMarsupulami; 1. Kan det kanske bli, har ingen aning faktiskt. Men för mig så blev det inte så mycket vatten...tömde två ggr och ena gången var den halvfull och andra gången nästan full. Här i Blekinge är ju tempen ofta runt 0 så det borde vara fuktigare här än uppe i Stockholm. Mitt garage är inte speciellt välisolerat. 3. Jag köpte min underhållsladdare på Preem och den kostade mellan 400 och 600 kronor om jag inte minns fel. |
|
|
MrM: Aha ok....då kanske Preem är ett av bolagen som inte blandar i K-sprit |
|
|
Kommer faktiskt ha bilen stående i mörkaste Småland så det blir väl ungefär lika fuktigt som för dig kan jag tänka. Låter riskabelt om den var nästan full fast det kanske berodde på att du även hade fönstret öppet. Då försöker väl torrbollen avfukta hela garaget :) Ska kolla runt lite efter underhållsladdare. Hur fungerar de förresten? Laddar de upp och ur batteriet om vartannat eller laddar de bara upp det väldigt sakta? Jens |
|
mackan325 |
Den bästa underhållsladdare du kan hitta finns här Länk jag köpte en ultraljudsskrämmare musskrämmare på Jula efter att ha haft möss i bilen. De förstörde som tur var ingenting och dog snabbt av råttgift jag lagt ut, MEN det var inte jättekul att städa ur bilen efteråt..... Mössen är värst på hösten då de kommer in från fälten, klarar du okt/nov är resten av vintern inget problem. |
|
Om du ska starta bilen under avställningen, se då till att köra med den också. Om man startar motorn och låter den stå på tomgång så får man ett fenomen som kallas "bore polishing", som innebär kraftigt ökat mekaniskt slitage på motorn. Detta beror på att motorn står och lufsar utan tillräcklig smörjning eftersom på tomgång är oljetycket inte tillräckligt. Dessutom dröjer det väldigt länge innan motorn kommer upp i driftstempratur på tomgång. Så ta ut bilen och kör med den istället men se för guds skull till att inget händer med den eftersom jag antar att du bara tänkte ha garage-försäkring på kärran!?! Annars låter du den bara stå över vintern. Har du bytt olja på den så mår den inte dåligt av det. Det enda som möjligen händer är att du kommer att få fylla på Ac´n efter vintern då den troligen kommer att läcka ut lite köldmedium, men det är ju en kostnad på ca 500 pix så det kan man ju ta. |
|
|
Okej, jag är norsk och fattar dom flesta svenska ord.. men torrboll? Är det en "boll" som suger upp fukt i bilen ? Vad kostar en sådan? Räknar med at jag skulle kunne hitta en sånn på mekonomen/mirco eller andra biltillbehör företag.. |
|
|
Din svenska är kjempe-bra Eivind, din teori om torrboll stämmer! De kostar väl kring hundralappen och finns på t ex Clas Olsson och antagligen även på Mekonomen eller Micro. Jens |
|
|
Jens: Tacker för snabbt svar.. Nästan lika snabb som din bil ;) Som dig håller jag på å planerar vinterförvaringen. Fast det blir dock inte för om en månad (sent ute å boka besikting..) |
|
|
Beppo:Ja trodde att med "bore polishing" menas det att själva cylinderloppen blir polerade/glaserade eller hur man ska säg vilket leder till att kolvringarna ej tätar fullgott typ,eller???Däremot visste jag att om man startar bilen så ska man låta den gå på förhöjd tomgång kanske 1500rpm o även köra en bit så bilen blir rejält genomvarm.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Etanolinblandningen i bensinen är regionalt betingad. Dvs vissa regioner har det, andra har det inte. Det beror på från vilka depåer man tar bensinen. Bland annat mälardalen har etanolinblandning. Även när man tar bensinen från halmstadsdepåerna har man etanol i bensinen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men etanol löser inte vatten speciellt bra, häll i en halv flaska Redlineoils Waterremover upplöst i en halv flaska etanol och vattnet blir "uppsmort" av Waterremovern! Finns på Mekonomen. |
|
| Dawwe: Helt rätt angående bore polishing. Men det är ju inte det enda som händer med motorn när den jobbar med obefintligt oljetryck. Jag var lite otydlig, sorry. | |
|
Finns massor med negativt om etanol på nätet om man googlar lite. Onödigt att chansa när 2 stycken bränslepumpar till min 750 kostar 14 000 kr. Tex påståenden som det här:"risken finns att etanolen orsakar korrosion på metalldelar och mattar ut plast- och gummidetaljer" är ganska vanligt på nätet. Om det är sant eller inte vill jag inte testa på min E38. Bättre att andra testar på sina bilar först. BMW rekommenderar 98 oktan bensin då vill jag ha det i tanken. Finns massor med artiklar om ämnet här första bästa: Länk BMW 4 Life |
|
|
Woops, postade mitt inlägg i fel tråd...typiskt att man inte kan ta bort inlägg. BMW 4 Life |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.