AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.078

Hur mycket kan man lita på HC och SBP?

Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Tog min M3 till en förbesiktning ("Trafiksäkerhetskontroll") hos Bilprovningen igår för att få koll på om (framförallt )avgasvärdena var OK, om så ej skulle varit fallt skulle man kunna fixa tex en trasig lamdasond tills den riktiga besiktningen så att man får ett snyggt och rent besiktningprotokoll! (Ja, ja, lite överdrivet nördigt, men känns bra med en M3'a den dagen man ska sälja den! )

Denna förbesiktning kostar som en kontrollbesiktning (300), men registreras inte i Bilprovningens register om något skulle vara vajsing. Förbeiktningen gick bra, ingen som skulle rendera i en anmärkning. Dock var HC enligt min åsikt rätt högt (75, maxvärde: 100) vilket kanske kan indikera på tex. en trasig tändspole, dvs. oförbränd soppa åker ut i avgasröret med, så småningom katbyte som följd. Vidare var bromsvärdena tveksamma, men inom bilprovningens föreskrivna gränsvärden (max 30% skillnad mellan hö/vä)

Direkt efter gårdagens trafiksäkerhetskontroll bokade jag upp en vanlig besiktningstid. Hade tur och fick ett återbud i Haninge i morse så jag åkte dit innan jobbet. Bilen gick igenom utan en enda anmärkning, vilket jag räknat med sedan gårdagens besked.

Vad som gör mig förvånad och fundersam är att värdena nu var näst intill perfekta. Frågan är, om man åker dit på för hög CO eller HC som är allt för vanligt på M bilar, blir man troligen tvungen att byta något, oftast DYRT. (Detta är ju i sig OK, då man vill att sin ögonsten ska må bra, "rätta" HC, CO och lambda-värden indikerar ju på en frisk motor!) Dock, hur ska man kunna lita på bilprovningen när man erhåller nedansående skillnader i testvärden. Bilen har mellan de två provtillfällena rullat 51 kilometer. Det har endast gått 22 timmar mellan testerna och bilen har vid båda proven varit rejält varmkörd...

(Gränsvärden inom parentes)
Trafiksäkerhetskontroll Stockholm-Vinsta 2003-10-13:
CO 0,0 (0,5)
CO2500 0,0 (0,3)
HC 75 (100)
Lambda 1,00 (0,97-1,03)
Bromskraftvärden:
VF 2,0 HF 2,4
VB 2,0 HB 2,4

Kontrollbesiktning Stockholm-Haninge 2003-10-14
CO 0,0 (0,5)
CO2500 0,0 (0,3)
HC 27 (100)
Lambda 1,00 (0,97-1,03)
Bromskraftvärden:
VF 3,0 HF 3,0
VB 2,4 HB 2,4

Båda testerna indikerar ju på en skapligt frisk bil, men de är ju ändå en för stor skillnad för att man ska kunna lite på SBP...!

<Sverker-mode ON> - Ska det va så här ? </Sverker-mode OFF>
Jesperado, "får" det var så här stora skillnader mellan stationerna? Missförstå mig rätt, jag är glad att jag har en M3 som troligen går som den ska och att bilen gick igenom utan anmärkning. Det är ju den dagen som man blir underkänd som man kan börja undra om Bilprovningen verkligen har rätt?!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Skillnaderna ligger sannolikt inte i mätarna hos Bilprovningen (dessa är väldigt exakta och kalibreras ofta med små marginaler) utan i din bil. Jag har själv experimenterat lite med min egen bil och har under 15 minuter kunnat få varierande HC-halter mellan 0 och 150ppm(på samma mätare), observera då att bilen var varmkörd hela tiden. Skillnaderna kan bero på hur man kört precis innan mätningen, kolväten kan dröja sig kvar i avgassystemet ganska länge efter t.ex. en hastig motorbromsning, det kan även bero på bilens mjukvara...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Så länge värdena ligger inom gränsvärdena bryr man sig inte så mycket om ifall värdet är 0ppm eller 99ppm. Skulle värdet däremot ligga över gränsvärdet får man ju t.ex. varmköra och göra en längre mätning för att om möjligt få ner värdena under gränsvärdet...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Besiktade min M3 3,0 förra veckan, vet sen tidigare att det brukar vara lite svårt med HC-halten. Vid första försöket blev det 150 ppm. Då körde jag ett varv runt kvarteret och lät motorn varva ur ordentligt, mätte igen och HC-halten blev 4 ppm. Tycker inte att det är orimligt på en bil som är så pass hårt trimmad orginal.

/// Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.