AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
908

Är era E34 535 med org. 225 däck väldigt spårkänsliga?

Nordanvind
Är era E34 535 med org. 225 däck väldigt spårkänsliga?

Mvh Joakim

MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Nej, inte nämnvärt. Däremot med sommardäcken, 235 & 255 blir det lite vingligt på ojämn/spårig asfalt.

mvh

MW-Guru
Nordanvind
Tycker min plötsligt kan dra iväg i styrningen. Vad jag vet är att alla bussninger är bra förutom höger övre eller under länkarm - kan detta inverka så menligt?

Mvh Joakim

Kör orig. sommardäck 225 på lättmetall orig.15" krysseker BMW

Nordanvind
Länkarmen fram alltså, för tydlighetens skull!

Körde till för någon vecka sedan på 255 bak och 235 fram, tills TheProphet "tog över" dom hjulen.. Nu kör jag istället på orginal 15" 'are med 225-profil, och spårkänsligheten är som bortblåst.. Tillsammans med en del väghållning då förståss..

Däremot har jag något glapp i styrningen, så att det ibland känns som om bilen vill vandra lite, utan att det känns i ratten! ytterst marginellt dock...

// Björn Eriksson
Nordanvind
Hmm, tycker allt min bara kan "dra i väg" - jag tror inte jag har glapp i styrningen däremot bussningarna då i högra länkarmen om det nu kan ha så stor inverkan?

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Nordanvind.. Det är din Casterstags Bussning som har gått och lagt sig! I värsta fall har du glapp i Casterstags leden med! Det har en jädra inverkan!
Du vet att du har dålig bussning i länkarmen!? Då är det där skon klämmer! Då är det bara att byta den i sånna fall.. för det har verklgien inverkan!

__
Länk
david525
Jag har 225/60 -16 däck på min 525:a. Den går mycket stabilt.

Har 235 fram o 245 bak det spårar endel på kass väg men det är bara o hålla i ratten..
Hej Nordanvind!

Jag har exakt samma problem med min 525-91 att den bara helt plötsligt kan dra iväg framförallt åt höger, men även åt vänster ibland. Om jag ska köra om en bil i ca 110-120km och svänger ut för omkörning (helt normalt)så kan bilen helt plötsligt bara dra iväg så att jag nästan kör in i sidan på den bil som jag ska köra om. Men om jag tar det väldigt (mer än normalt) lugnt med att vrida ratten för omkörningen så brukar det gå ganska problemfritt. Jag har kikat lite på mina framdäck och tycker att dessa sitter något utpekande, så jag funderar på att lämna in bilen för en hjulinställning. Jag hoppas och tror att det är det som är problemet.... Bilen kan faktiskt "dra iväg" även i farter på bara 30-40km, vilket är lite irriterande... Man ska ju kunna hålla en kursstabilitet utan att behöva sitta och parera hela tiden...

Mvh Jörgen

BMW-DREAMER
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jögge38: Kolla dina däck... Är dom snedslitna!?

__
Länk
Hej theprophet!

Nej det lustiga är att de inte är det, men å andra sidan så har jag precis köpt bilen och inte hunnit köra så mycket med den ännu... Jag har även precis ställt av den för vinterhalvåret, men tänker ta fixa problemet i vår. Däcken kan ju ha fått sig en törn(snedvridning) precis innan jag köpte den... Hmm...borde naturligtvis kollat det innan affären, men men...

Mvh Jörgen

BMW-DREAMER
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ja det är bara att gå igenom allt till våren då! Nått måste ju sitta löst eller varas slut då den beter sig så dära!

__
Länk
Nordanvind
Jag misstänker starkt casterstaget eller litet glapp i styrningen, är lite för spårkänslig för att det skall vara normalt.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
jo det låter troligt. men välsans mycekt för att vara Casterstaget ändå.. men är de riktigt rökta så.. men då borde det låta tycker jg nästan!

__
Länk
Jag hoppas att det är den tokiga hjulinställningen ("toe out")som ställer till med mina styrningsproblem... Annars så får jag väl ta och byta det som är glappt...

Mvh Jörgen

BMW-DREAMER
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
ja jögge38: Det torde då ställa til det rätt bra med.. Det problemet får ju jag mer eller mindre nu när jag har så ruskigt snedslitna däck.. men inte så illa som du har det dock!

__
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.