AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.943

Demontering av klimatdisplay på e38?

Sida 1 av 2
Nu känns det riktigt bra,en arktissilver 740 med 19 tummare
står på uppfarten!
All utrustning funkar hur bra som helst men dom små displayerna till graderna på klimatanläggningen saknar pixlar,gissar på ett kontaktfel?
Har kollat på forumet men hittar inte någon beskrivning på demontering av klimatpanelen.
Tänkte att det kanske finns nån där ute som vet hur det går till?
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
De kommer o alltid sakna pixlar. Det standard fel.
Scheckheft
Hej, spackelspade, skjut in under och över displayen. Vicka loss. Tunn skruvmejsel kan också fungera. Tyvärr är felet du har lite av ett standardfel hos E 38. Ny display kostar ca 5500:- hos BMW. Det har gjorts försök med kontaktspray, tejp m m. Dock har inget hjälpt i längden.

Mvh
Scheckheft
___
Länk
Mr
15
MrBimmer
530DA -01 E39 Touring
635 CSi-85 E24
Grattis! GENERALFEL nr 1 på E38, verkar det som. Kikade på säkert tio st när jag köpte min, och det var ingen som funkade 100%. Tråkigt fel, när allt annat funkar bra. Om du får ordning på detta fel är jag intresserad av att veta hur du gjorde!!! Ha det bra så länge.
Hej, hade samma problem med min men fick det åtgärdat på garantin.

Ny bild 3okt-
Länk
st
54
stt
740iL -99
Hej!

Vilken årsmodell av E38 har du?
Grattis till en Arktissilver 740 E38....fina grejer det :D

Pixelbortfall på temp-siffrorna låter jobbigt, själv skulle jag åtgärda det, trots tusenlapparna. Jag har konstigt nog klarat mig från pixelbortfall och jag har en -94'a. (Kan ju ha bytts av tidigare ägare iofs)

Mvh
Lazze Länk

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Speedshift, Pixelproblemet med klima-displayen förekommer främst på E38 för ´96. (med vridhjul för fläkten) se Länk Vilken årsmodell har du?

P.s. Håller på att författa ett mektips för att ta bort klimadisplayen utan att få fula brytmärken (vilket du garanterat får med spackelspade eller skruvmejsel). Återkommer när jag är klar.
Hade samma problem både i klimadisplayen och kombiinstrumentet, till slut var det bara att krypa till korset och byta bägge två...:(
Enda fördelen var väl att man på köpet fick den "nya" klimadisplayen med knappar till fläkten istället för den gamla med "snurrhjulen".
Det är inte billigt, men som sagt ingen känd renoveringsmetod har visat sig funka i längden...:( och man vill ju att grejerna ska funka.
Harley:
Vilket artikelnummer hade du på din gamla och vilket nummer är det på den nya du satte in?
Jag har den gamla med snurrhjul med separat inställning för Vä o Hö sida, nr 6411 8 390 946 och har hittat en från en 97:a med
nr: 6411 8 377 541 och vill kolla om den passar.

Tack på förhand,

Mvh
Daniel.g
Jag har varit utomlands en tid så man har inte hängt med på forumet...
Det är en 95a med hjulvred,men det låter frestande att byta till en
med knappar som Harley gjorde.Vad var kostnaden?

Speedshift
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Speedskift. Är det många pixlar som saknas på din?På min saknas två lodrätta rader,så det stör mig inte alls.Jag menar ingenting är perfekt,inte ens en E 38-a.
Scheckheft
Hej
Speedshift: läs mitt tidigare inlägg ang. priset

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Ålrajt! Nu är jag med i matchen, Scheckheft!
5500:- för nya displayen med knappar alltså.
bmwe38.info sidan är kanon.

Speedshift
Do
10
Dolan
740iA -95
730i -88
Hej på er!
Jag har en -95 740,som nog har en utbytt panel,för den har tryckknappar för tempinställningen.Den har ett annat fel,nämligen att den lilla sugfläkten för tempregleringen stannade.Då blir temperaturen i kupe'n väldigt varierande.Jag har plockat isär fläkten och laborerat med olika smörjmedel,och nu funkar den bra.Har någon annan haft detta bekymmer?

Dolan
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Powertoy. Har du kommit på hur man får bort klima-panelen utan att få brytmärken?

Hälsn,

/ FS
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Demontering av Klima-panelen E38:

Börja med att göra ett litet verktyg: klipp till en ca 10mm bred plåtremsa t.ex. i tunn (0,6mm) karosseriplåt. bocka upp 2-3mm av en kortsida 90grader, Lägg ett lager maskeringstejp på båda sidor.

Panelen sitter fixerad med två fjäderbleck i överkant och två i underkant. Teoretiskt är det alltså bara att dra ut den rakt bakåt. I praktiken är ”byrålådseffekten” påtaglig, panelen är vek och stela kablage vill inte ge med sig så lätt. Det är småjävligt helt enkelt!

Börja med att knäppa loss den lilla träpanelen till vänster om mugghållaren. Den har ett plastöra i underkant som man drar ut bakåt. Beroende på din bils utrustningsnivå så sitter det strömbrytare för stolsvärme, DSC, EDC, PDC, Elrollo i knappraden ovanför, (eller täcklock)
Peta ut strömbrytaren, (eller täcklocket), bredvid vänster stolsvärmeknapp. Från dess hål kan man sedan enkelt plocka ut övriga knappar, (eller täcklock). (Låt stolsvärmeknapparna sitta kvar då de är långa strömbrytare med dålig utdragslängd på kablaget). Genom strömbrytarhålen kommer man nu åt baksidan av klima-panelens underkant med ett eller två fingrar, (beroende på fysiska förutsättningar). Dra ut underkanten av klima-panelen med fingerkraft så de undre fjäderblecken släpper sitt grepp. Använd nu verktyget och skjut upp det så långt det går på sidan av panelen och dra försiktigt, så att även fjäderblecket i överkant lossar, en sida i taget.
Ett alternativ är att göra två verktyg och ha en medhjälpare som kan dra på båda sidor samtidigt som du håller ut panelens underkant genom strömbrytarhålen. (panelen vill lätt "poppa" tillbaka i något hörn när man drar i ett annat).
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Tack för schysst info. Får se om jag klarar det där.

/ FS
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Dolan.Offtast hjälper det att blåsa rent den lilla fläkten,den samlar på sig massa damm bara.Plus att tempkännaren blir
övertäckt av smutz o damm då kan den inte fungera så bra.Jag har också haft problem med den.Efter rengöring funkar igen.

MVH.MICKI Länk
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Hej,

Hittade en beg. klimatpanel typ "ny" med knappar i stället för hjul. Hade förut en med hjul och pixelproblem. När jag bytte till den nya precis som i
Länk
så såg det till en början ut att fungera utmärkt. Lite senare upptäckte jag att värme/kyla regleringen inte fungerade. Det enda som man kunde göra var att släppa in yttertempererad luft. Fläktregleringen fungerade. Bytte tillbaka till min gamla panel m. trasiga displayer och då fungerade det igen som normalt. Är det något jag missat att göra? Måste något programeras om? Alla kontakter passade ju perfekt och det SÅG ut som att allt funkade.

(När jag bytte tillbaka till den gamla panelen så såg jag att fläkten gick i den nya trots att tändningen var av!)

Hälsn,

/ FS
Scheckheft
Hej
En omprogrammering kan behövas. På tyska 7er.com har detta diskuterats livligt. Hälften var tvungen att åka till BMW för oprogrammering, hälften "klarade" sig.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.