|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejhej, Nu har jag krockat med ett ordentligt problem, men jag har en väldigt utförlig beskrivning av det, så jag hoppas på att få något svar... När jag accelererar, framför allt i uppförsbackar, men även annars, så klonkar/skramlar det dovt någonstans i bakvagnen. Bilen i fråga är en 320i Coupe -95. Det uppkommer INTE då man bara rullar lugnt, accelerar i höga farter (70-uppåt), använder kopplingen, och det uppkommer inte speciellt då man kör i gupp. Ljudet kan närmast beskrivas som att man fuller en glasslåda med stora bultar och stänger locket och skakar. Ljudet är vad vi kan höra i centrerat, utan vi har ett högeröjud och ett vänsterljud, varvid vänster låter värre och oftare. Trodde ett litet tag att det var över stötdämparlagrena, men dessa har vi idag bytt utan bättring. Precis framför fästena för bakhjulen närmare mitten sitter ngn form av lager/bussningar eller något (4-6cm diameter) som ser rätt slitna ut men vi vet ej vad det är. Har av en annan kille fått höra att det kan röra sig om drivknutarna bak, och att vi bl.a. borde testa att olja upp dem, men vi hittade ej ngt sätt att komma åt med oljan. Har någon några tankar och funderingar kring detta problem? Alla svar uppskattas... Tack på förhand, mvh Robert Sahlin | |
| Länk | |
|
Länk |
|
|
Men problemet uppstår som sagt inte speciellt vid gupp, utan vid acceleration... Några andra tankar och funderingar? mvh Robert Sahlin |
|
|
Hejhej om du inte fått svar redan så råder jag dig att byta ut de där bussningarna som sitter framör bakdäcken... min skramlade rejält innan jag bytte dem.. Lycka till Bimmer |
|
|
Och dessa bussningar är silent block, eller några andra? Så man inte byter fel prylar :-P Några fler reflektioner i problemet? mvh Robert Sahlin |
|
|
(.forts) ...problemet uppstår som sagt endast vid acceleration... Ngn förklaring på detta fenomen kanske? Tack på förhand, mvh Robert Sahlin |
|
|
(.forts) ...knakande ljud, som jag läste i ett annat inlägg, är egentligen en bättre beskrivning av ljudet... blandning mellan knakande och klonkande... mvh Robert Sahlin |
|
| Japp byt silentblocken så ska det nog bli tyst... Annars kan det ju vara glapp någon annanstans i drivlinan.. kolla bussningen som håller klumpen... och känn på kardanen hur mycket den glappar... | |
|
Tack för hjälpen... men som följdfråga: Vi har slitit i allt under bilen igår, och det sitter som berg, så jag antar att det inte är kardanen då? *hoppas* Hur kommer det sig att silent-blocken bara väsnas vid gaspådrag? Stämmer detta? Tack igen, mvh Robert Sahlin |
|
|
Bilen skall kollas av en bekant ikväll, några andra tips än silent block? Och som tidigare frågat: Kan det vara silent block trots att det endast är vid gaspådrag? mvh Robert Sahlin |
|
|
Hej! Det är med stor sannolikhet Bussningen till I länkarmsfästet som är dålig (kallas Silentblock på andra modeller men inte på E36, där finns det inget som heter silentblock)... Byt på båda sidorna när du byter, kostar endast 98:- st på BMW.. Men det kan vara riktigt jävligt att byta, så slå gärna ihop 2 skallar så att ni kan svära tillsammans när ni ska försöka få ut den gammla bussningen och sen sätta in den nya!.... Det är ingen ide att lägga er under bilen och slita, för ni kommer ändå inte att se nått om det är länkarmsbussningen villsäga! Så gör så... byt bussningarna, och du får en mycket "tightare" bakvagn och troligvis åxå lösningen på dit problem! Mvh Länk |
|
|
Utmärkt! Jag tackar och bockar för fina svar... Hör av er om ni kommer på ngn annan möjlig orsak, så hör jag av mig om det inte löser sig ;) mvh Robert Sahlin |
|
|
Pratade precis med BMW, och de tyckte det verkade lite konstigt att det oftast inte låter vid gupp utan bara vid acceleration. Nu blir jag orolig igen... mvh Robert Sahlin |
|
|
På e36 finns det många busningar som kan bli gamla. se länkarna Länk Länk |
|
|
En kille som jag, som har tummen nästan mitt i handen, blir mest yr av sådana där ritningar... men jag ska skriva ut dem för säkerhets skull :-) mvh Robban (PS) Ringde både BMW Danderyd och BMW Solna för att kolla pris för bussningsbyte. Otroligt nog skiljde det 1000:- mellan dem (3500:-/2500:-) (DS) |
|
|
Hittar massor massor med info om missljud från bakvagnen, men inte mycket som är i samband med gaspådrag... Trist :-( mvh Robert Sahlin |
|
|
Det första jag tänker på är att nåt tar i när bakvagnen sätter sig,avgas/värmesköldar,bromssköldar,kolla även stödlagret.Lägg kompisen i bakluckan (om han vågar).Det kan vara svårt att lokalisera vart ett ljud kommer ifrån. mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Lämnade bilen till en bekant som är mekaniker nu ikväll, han hittade felet direkt... (förhoppningsvis det enda felet) Bussningarna som sitter precis framför bakdäcken (och då menar jag precis framför) var ganska totalväck, armarna låg och skavde mot metallen... Han skulle kolla imorrn vad de kostar osv... Någon här som vet vad de heter, och har ngn hjälplig kostnadskalkyl över detta? Jag är iaf glad att det inte var kardanen eller något sådant =) mvh Robert Sahlin |
|
|
ja Det var ju exakt dom bussningarna jag menade att du skulle byta! Dom bussningarna har igentligen inget namn...men om du förklarar vars dom sitter så kommer dom att plocka fram rätt bussningar åt dig!...säg främre bussningen till länkarmen... Mvh Länk |
|
|
Ett klassiskt E36 fel. Jag har också bytt, men nog dunkade det bra i gupp också, plus att bilen blev otroligt spårkänslig. En annan sympton på om dessa bussningar är slut brukar vara att ratten är vriden åt något håll när man kör rakt. Glöm inte att göra en fyrhjulsinställning efter du bytt bussningarna! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.