|
|
|
|---|---|
Jesper |
tjenare jo det är så att på min 520 -88 så går inte temperatur mätaren upp till mitten utan lägger sig ungefär en 5mm ifrån mitten markeringen är det så låga arbets temperatur eller är det termostaten som är fel eller kankse någon annat. Tack på förhand Jesper Jesper |
Paap Reeder |
Hej! Så är det även på min 535 / E 28. Har för några år sedan mätt upp detta och då var min i alla fall OK med den visningen. Jag vill minnas att det var 90 grader. Minns också att någon då beskrev att det är viktigt för Bumsarnas bränsleförbrukning att vattentempen är den rätta. Man skall ej heller experimentera med s k vintertermostater eller pirat dito. Vill minnas att 5 grader för låg temp ökade bränsleförbrukningen med 10%. MVH /// Paap Reeder |
|
Kan vara termostaten, men även kylaren eller fläktkopplinen. //Tomas M 528i -86 |
|
| På min 520 -90 ligger tempen där oxå, dvs 5 mm från mitten. | |
|
Hej! Min temp-mätare visade också för lite, dessutom var det väldigt dålig värme från fläkten, detta märktes väl eftersom felet varade under vintern, brrr. Jag åkte till BMW-aukt och bytte termostaten, nu visar mätaren exakt i mitten och det blir glö-hett från fläkten nästan direkt efter kall-start, skönnt! Den gamla termostaten var defekt såtillvida att fjädern var på tok för styv, således kyldes motorn för mycket. Enkelt åtgärdat på en halvtimme. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
| Problemet består troligtvis i att termostaten är trasig, dvs den är hela tiden öppen. Se även inlägget ovan. | |
|
På min 520-92 så står temp.mätaren några mm under mitten, det har den alltid gjort(sen -95) och då har jag även bytt termostaten en gång(-99) så det är nog helt normalt att den ska visa strax under mitten vid genomvarm motor. Mvh Micke t/ 328-96 520-92 B6 3,5-89 |
|
|
till signatur sl.du e dåligt påläst.en alltid öppen ELLER ingen termostat alls resulterar i en överhettad motor PGA vattnet stannar inte tillräckligt länge i kylaren för att kylas ner till normal arbetstemperatur |
|
|
till jesper.mät vatten tempen när motorn är genomvarm med en tillförlitlig thermometer.troligtvis är tempen ok men inte givare eller mätare.lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.