|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej wadel och övriga som lyft M70 topp! Hur såg Era lopp ut?? Bytte nyss topp på min M30:a med dryga 40´på mätaren. Dessa lopp var fina och blanka och man kunde fortfarande se honingsspåren. Komp efter 40´mil ca 13,0-13,5. På Puch Dakota´n var också loppet blankt och fint på den tiden det begav sig. Nu har jag lossat så mycket på min M70 att jag kan kika in på cylinderväggen genom öppna ventiler varvid man kan skymta loppen. Dessa ser dock matta och "aluminiumartade" ut. Alla verkade ungefär likartade men de var matta! Sedan tycker jag att motorn går runt trögt - utan stift. Min M30 vrider man lätt förhand när man tagit ur stiften... OK det är två sexor i M70 men iaf?? Hur trögt rör sig Era M70?? Erfarenhet: Trots att jag själv var med och "jiggade kammarna" hade 1-6:áns kam "slackat efter" kanske 5-10 grader. Har just nu ingen jigg men den måste ställas om helt klart. MVH /// Paap R |
|
min går lätt att vrida runt. väldigt lätt. mm... man måste vri runt motorn mycket och ha BÅDA jiggarna vid montering , annars får man inte bort det ströslack som alltid ligger på ena kammens kedjelängd. Det brukar vara 1-6 ans kam om det är ströslack då motorn drar från andra hållet. |
|
523i_96 |
Hej! Toppen byttes på min M30 vid 23200 mil på mätaren. Precis som du beskriver syndes honingsspåren fortfarande. Inga vändkanter i loppen heller. Det säkraste sättet att avgöra hur mycket cylinderväggarna gått ner sig, är att känna om det finns vändkanter. Om du inte kan känna med fingret kan man ju sticka ner något och dra utmed loppet och se om det tar i högst upp; då har du en vändkant, en förslitning. Mvh: Magnus |
PETER.O |
Är det inte nicasil belagda lopp i M70:an? Sådan beläggning kan se lite matt ut. Peter |
Paap Reeder |
Hej Wadel! Var Dina lopp blanka eller matta? MVH /// Paap R |
svardska |
Paap! Som peter o säger så är det vad jag hört nån behandling i cyl lopp på M70, dock inte nicasil enl vad jag kommer ihåg, så det kanske ger en annolunda yta. Eller så kan du kanske glädja dej åt att du ramlat på en nyborrad vinkel! inte troligt men!!! MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
Hej Paap! Har topparna kommit av?Ren nyfikenhet gör att jag undrar om det verkligen är nödvändigt att plana topp/topparna,vad är det som gör att man absolut måste.Kan man se det visuellt eller måste man man i så fall mäta sig till en planing och är det en risktagning om man inte planar? Mvh Dic. |
|
|
papp : mina lopp ser ut ungefär som nya , inga vändkanter och en jämn yta som inte ser så sliten ut. Tror "alla" m70 klarar loppen bra. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag håller nu på med det forumet lärt mig: "fastställ först felet ...riv sedan". Är således nu i analysfasen. Kan inte begripa varför 10:ans stift är sotigt. Komp mellan 11,5-12,5. Verklig "råkomp" efter att den stått still i 14 dgr. Helt OK tycker jag. Är tillbaka till hur loppen ser ut. Det jag således kan se är inte som det ser ut i M30:an - högblankt. Stoppar men ner ett hammarskaft i M30:ians lopp så speglas det i cylvägggen. Loppen i M70 påminner om en färg som ligger mellan Dics och Wadels inlägg (bakgrundstoningen till texten). Ljusgrått men jämnt. Har talat med några motorrenoveringsfirmor. NICASIL- lopp går inte att borra eller hona säger de (om nu det skulle behövas?) NICASIL-lopp ser ut som "kall aluminium". Vidare tyckte jag att min motor går runt trögt. Har nu lossat remmarna fram och finner att nu känns det lättare ......ungefär som två M30 ..så det är nog OK. M30 vrider jag runt för hand på sv.dämparen men här går det inte. "Det är ju ändå 12 burkar som skall hasa lopp". WadeL: hur är läget med jiggen? Kommer Du att tillverka några och när isf blir den klar? MVH /// Paap |
PETER.O |
Spridaren till 10:ans cyl är kanske ej ok,om den ej ger en fin dimma så kan det vara förklaringen till det sotiga stiftet. Peter |
|
papp : näe blir inga jiggar , intresset var för svalt. dessutom lämnat tillbaka de två jag hade. är 10 ans stift sotigt så tror jag att det kommer dit för mycket olja genom trasig kolvring/ar eller genom trasig ventiltätning , kan vara nått med ventilerna också , men det ser du ju så fort toppen är borta. |
|
Paap Reeder |
Hej Peter O! Jäkligt bra vinkling. Skall genast montera upp den för ett test. Skulle det visa sig vara det som är felet blir det en lunchkupong på direkten på posten. Tror ändå inte att det är nått fel "inne i" cylindern. Skulle ventiltätningen läcka så borde man väl se ngn form av förändring på insugsventilens ovansida. Läcker avgasventilens tätning.... hur yttrar det sig??? Blåser väl bara ut oljan i grenröret...eller? Dic: Jag skulle lossa toppen genom att i omvänd dragordning lossa bultarna genom att släppa dem 10 grader i taget. Det kommer då att bli ca 4-6 "varv" man får "gå igenom" bultarna innan det är loss. På så vis tror jag att trycket släpper jämnt över hela toppen och den borde inte slå sig. Har Du insex måste Du köpa nya bultar ty det är bara bultar "med vanlig skalle" som tål att återmonteras. Inte alls säkert att jag kommer att lyfta av ngn av mina topar. Har nu tillverkat en jigg av stenhård teak. För en eller tvågånsbruk fungerar den helt OK. Den bygger på principen att vinkeln är 90- Grader ... vilket jag tror att den är. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Svardska! Skulle Du vid tillfälle vilja ansluta en momentnyckel till muttern (27 mm) på svängdämparen på Din gröna och checka av vad Du får för värde på friktionen - utan stift?? Jag fick 4,6 -4,8 kgm. Inbillar mig att det är OK. Skall imorrn göra samma på min M30. Bör bli ca 2-3 kgm. Ingen brådska. MVH /// Paap |
svardska |
Visst kan jag det Paap! men jag har ju lyft bort kammarna så det blir ju ett annat moment! MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
Paap Reeder |
OK svardska ...då får Du rast istället. Hade idag ett möte med erfarna mekaniker -iofs på stidsvagnar men ändå. De framklade fakta bl a angående tändstiftshattar och deras leverna enligt följande: Om Du "ohmar" en tändkabel så är det inte på nått vis 100% säkert att den fungerar när gnistan sedan kommer samma väg. Till detta skall läggas vad motorvärmen sedan "gör" för kontaktförbindelsen. Således: en kall ohmad kabel kan det mycket väl var avbrott vid driftstemp. Intressant. MVH /// Paap R |
svardska |
Jag förstår inte varför det inte skulle gå att använda "riktiga" kopparkablar istället. Motståndet sitter väl i hattarna vad jag förstått. Mätte förövrigt upp en sats jag har liggande som fungerat perfekt! och fick 3 kablar som var helt kass enl instrumentet. MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
Svardska!Du kanske har rätt,har vi m70 ägare blivit för konservativa ang Motronic systemet och att det skulle vara känsligt.Har nosat upp en m70 ute vid Kärsö trakten som tydligen är på gång att supertrimmas av nån guru som normalt sysslar med Amerika motorer.Just kablaget ska tydligen vara av Amerika ursprung men med bibehållet Motronic system.Är det någon som HAR testat med andra kablar här på forumet? och i så fall hur gick det? Mvh Dic. |
|
|
Blev lite till mig där men ber om ursäkt att jag bytte ämne på tråden. Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
Hej! Beträffande motorer och oljor som tar sig in i cylindrar har jag nu inlett ett empiriskt försök enligt nedan: (därmed inte sagt att jag på något sätt vill "tävla" med Castrols båda lab i England men eftersom placebo-effekten är hög när det gäller oljor (precis som för trimchipsens verkan och effekt) så duger detta försök helt OK för min M70 och mitt psyke) Väder och temp - enligt gällande väderprognos Tetsade oljor - OK standard + GTX 3 + SLX Testets ungefärliga genomförande enligt: har ställt min M70 i ÖD varvid jag acetontvättat tre "uppåtstående nockar" absolut rena in på blanka stålet. Sedan har jag flödigt hält resp olja över resp nock. Försöket är avsett att ge svar på "vilken olja som lättast rinner av". (Ett jäkla dyrt försök ty 1 lit SLX kostade 187:- .... men vi får se.) Beräknad försökstid är en vecka. Observation nr 1: 1:a obs gjordes redan efter ca 5 min där man tydligt kunde se att SLX´en - som är grönaktig - fortfarande färgade nocken grönskimmrande medans de andra var blanka. GTX´en och OK std selection är ju gula. Skall nu titta efter imorrn. Utredning under natten blir "hur fanken jag utan labutrustning skall kunna fastställa hur mycket olja det finns kvar på resp nock". ...funderar kanske helt enkelt att slicka på resp nock och känna efter om det smakar aceton eller OK std ...he he Vi får se vad jag kommer fram till. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.