|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa en diesel bil och lastbilsregistrera den! Eftersom det bara är jag som ska använda bilen så behöver jag inget baksäte. Nu undrar jag om det finns ngn som vet mer om detta? Hur fungerar det, vad behöver jag göra från det att jag köper bilen tills det att jag kan börja använda bilen i trafik? Någon som vet om hur mkt det kostar att lastbilsregistrera en diesel bil om man tar loss baksätet och sätter dit ett galler själv? Funkar det om man bara fäller ner baksätet och sätter upp galler eller måsta man ta loss baksätet helt? Länk (Såld) | |
|
Går inte det att läsa sig till på www.vv.se ?? Min bil: Länk |
|
|
jag har läst där redan men kunde inte hitta ngt. Länk (Såld) |
|
|
Jag vet folk som har gjort så att dom har satt upp ett gallar bakom framstollarna o sen haft kvar baksätet. Min bil: Länk |
|
|
Har själv haft funderingar på att lastbilsregistrera. Vad man behöver göra beror ju lite på vad bil du köper,lite olika när det gäller lastöglor m.m. I alla fall så här är ett utdrag från bilprovningen sida: Ombyggnad av personbil till lastbil För att en personbil ska kunna klassificeras och besiktas som lastbil krävs följande: Hela baksätet med sittdyna och ryggstöd måste monteras bort. Om baksätets ryggstöd utgör lastgolv får detta behållas men ska då låsas av ett lastförskjutningsskydd. Ett lastförskjutningsskydd ska monteras direkt bakom framsäte. Skyddet ska täcka hela tvärsnittsytan och vara provat enligt svensk standard (SS 2562*). En spalt på 5 cm mellan kaross och skydd kan accepteras. Förhållandet ska intygas och styrkas. Lastutrymmet ska förses med bindöglor för surrning av lasten. Öglorna ska placeras utefter långsidorna max 25 cm från fram bakkant och långsida samt max 120 cm emellan. Varje ögla ska klara en belastning av 250 kg vid totalvikt max 1500 kg och 500 kg vid totalvikt 1501-3500 kg. Förhållandet ska intygas och styrkas. Bilen ska registreringsbesiktas och vägas. Kostnad: Besiktning 770:- vägning 250:- För att kunna använda bilbältesinfästningar i framsäte för förankring av både bilbälte och lastförskjutningsskydd krävs intyg av fordonstillverkaren. För att lastbilsklassificering ska vara möjlig måste bilen vara av kombi eller halvkombityp med lastöppning bak. En vanlig "Sedan" kan även klassas som lastbil om den är 4-dörrars och det främre lastutrymmet lätt kan nås genom bakdörrarna utan att lastförskjutningsskyddet inkräktar på öppningen. Båda utrymmena måste ha bindöglor. Om bilen är utrustad med sidokrocksydd krävs intyg av tillverkaren för att kunna montera lastförskjutningsskyddet där sidokrockskyddet är monterade. För EG-typgodkänd bil kan vissa kompletterande uppgifter från generalagent vara nödvändiga. T.ex. bränsletankens volym, garanterade axelbelastningar och årsmodell. För lite större bilar typ Vans eller familjebussar krävs att lastutrymmet bakom de bakersta sätena när dessa är i sittläge lastutrymmet har en längd av minst 1,70 m bakom lastförskjutningsskyddet, som får luta högst 20 grader (gäller hela invändiga bredden). Om längden är kortare än 1,70 m ska volymen av godsutrymmet vara minst lika stor som volymen för förare och passagerare. Dessutom ska den kvarvarande lastförmågan vara större än sammanlagda vikten av passagerare (70 kg/st.). Lastsäkringskrav som ovan. Hoppas det hjälper lite,har själv tänkt lämna in bilen till en firma som gör allting inklusine att typa om bilen,kostnad ca 3500:- |
|
| M.Nilsson: vad är det för firma? | |
|
M.Nilsson: vad är det för firma? Länk (Såld) |
|
|
Sorry,hittar inte igen den fanns i Ö-vik. Var över ett år sen jag såg det så dom kaske inte finns kvar. Hittade lite andra länkar: Länk Länk |
|
|
Oki! Tack för hjälpen! Länk (Såld) |
|
|
Fick pris uppgift av firman i GBG på 6250 kr + bes kostnad för att reg besa bilen som lastbil. Länk (Såld) |
|
|
Ursäkta mig om jag har fel,men har man inte köpt fel bil om man måste lastbilsregga den för att "spara"ett par tusen per år jämfört med en bensinare när man blir av med ett baksäte.Bara min tanke.men man kanske sparar så pass mycket att det är lönsamt och att man inte behöver baksäte. (Fråga först och du får många svar.) _______ Länk |
|
|
Det är väldigt enkelt att lastbilsregga bilen själv. Köp bara ett godkänt galler med godkända fästen och lastöglor. Bilprovningen kräver hållfasthets och belastningsintyg på allt sånt. Jag betalade 1700 för mitt, sen 1100 för reg.besiktning. Sparar runt 5000 om året på skatten. Och med en tyngre bil så sparar man ännu mer. |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
kentsamuel: Var köpte du ditt galler? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Jag sparade ett nummer som jag såg på en annons för länge sen. Kommer inte ihåg vad företaget hette, men jag har ett kvitto med namnet på nånstans. Annars har har bara ett mobilnummer som jag kan maila om du vill ha? |
|
|
Jag sparade ett nummer som jag såg på en annons för länge sen. Kommer inte ihåg vad företaget hette, men jag har ett kvitto med namnet på nånstans. Annars har har bara ett mobilnummer som jag kan maila om du vill ha? |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
kemtsamuel: Numret räcker fint! /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
| Kolla med www.almeredsbil.nu, där köpte jag mitt galler. | |
| Kolla på TV4as text-tv s 514 där finns några firmor som annonserar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.