|
|
|
|---|---|
|
Hej jag tänkte dubbelkolla med er, jag tappar vatten och får tryck i systemet bilen går varm efter ca 15 min körning. Har ingen vitrök eller vatten i oljan men jag misstänker ändå att toppen eller packningen har farit, har bytt termostat utan resultat. Ngn som haft liknande problem??? Tacksam för era tankar om detta Micke N | |
|
Kan vara läckage i kylsystemet, det ger sådana symptom som du beskriver. Kolla upp det innan du river av toppen i onödan. |
|
|
Har du kollat så kylaren inte är tilltäppt?Eller kanske täppt någon annanstans??Börja med det först....Att du tappar vatten borde ju vara en följd av att den går varm varvid vattnet trycks ut...och orsaken till varmgång KAN vara täppt kylare eller dylikt...Börja med detta först.Glöm inte att lufta systemet efter att du gjort denna kontroll... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Håller med ovanstående. M20 B25 motorn är svår, eftersom den är både svårluftad och väldigt känslig för att gå varm. Kör inte med bilen innan du åtgärdat detta! Då kan du få brusten topplockspackning och/eller skevt/sprucket topplock. Men så länge oljan är fin i färgen är det troligen ingen fara. Men, topplockspackningen kan också läka på utsidan så att vattnet trycks ur motorn. Alltså inspektera hela topplockspackningen på alla kanter om du kan se någon läcka. Kolla noggrant kylaren, så den är tät och fin. Kolla alla kylarslangar, slangklammor etc. efter läckor. Värmepaketet kan i värsta fall också läcka. Får du glykol-lukt och imma på fönstren inne i kupén? Det kan vara tecken på trasigt värmepaket. Det lättaste är att be någon verkstad provtrycka kylsystemet för att lättare hitta läckor. | |
|
Tjabba. Kolla upp så att inte vattenpumpen har brakat ihop. Den kan börja läcka om packningen har börjat torka. Funkar inte den så funkar inte kylningen av motorn |
|
|
tackar för all hjälp men kylaren är ny vattenpumpen tät har provtryckt systemet ocg det håller trycket. en kompis som är bmw kunnig har luftat systemet flera gånger så han borde fått till det. suveränt folk på den här sidan Micke N |
|
jocker18@home.se |
ja det verkar ju uppenbarligen som toppen som är problemet. men det stämmer ändå inte, du borde se vattenrester utanför motorn, olja i vattnet, eller vatten i oljan ändå. kör en kylarrensningsflaska BmW - enjoy! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.