AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
792

Köpråd 528IA -96?

Jag skulle vilja ha lite tips på vad man ska titta på vid ett ev köp av BMW 528IA -96.
Nåt speciellt man ska tänka på?

Bilen är Fullutrustad, ej TV/Navi.
Automat.
15.000 mil.
Fullservad.
MYCKET FIN!

Vad är ett rimligt pris på en sådan bil??
tips är titta först och främst på om miltalen stämmer, sedan är rosten boven om det är en touring...Sök så hittar du massvis att läsa... Tillägg....en bil kan i de flesta fall ALDRIG vara fullutrustad då listan är 35 sidor lång... rimligt intervall mellan 110-135` men allt är ju så bekant relativt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
96 fanns ingen E39 touring :)) Men bakluckan ska kollas skarven mellan övre och nedre delen , under tanklocket är det swimmingpool varje tvätt, vattnet står kvar, nederkant dörrar.
Har bilen rullat 15000 mil så bör nog är säkert bakhjulslagern vara bytta, dåliga tätningar sabbade lagren på de första E39orna.
Vattenpump,termostat, bromsskivor mm bör osså vara bytt vid de miltalen eller så är det på gång, kolla RDSstereon så att den håller kvar balans och volym i mittläge om bilen stängs av . Så att de skenar iväg åt nått håll vid ny start. .
Stötdämparebyte bör vara i faggorna vid dessa miltal.
Annars är det att kolla allt elektriskt så det funkar OK.

///MVH Hasso
Det är inte en Touring!

Bromsarna var bytta runt om.
(Ska fråga om vattenpumpen.....mm)
Förresten brukar vattenpumpen ge upp? Är den dyr att byta?

Finns det nåt bra & hyffsat enkelt sätt att få reda på om miltalet stämmer?

Vad ligger ungefär bränsleförbrukning på vid normal blandad körning?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vattenpump runt 600 kr.
du kan läsa en del om E39 96 i min dagbok.
Samt kolla under gör det själv mektips..
Länk

///MVH Hasso
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Det där med förbrukningen är inte så lätt att få fram. Folk har så olika...uppfattning om detta. :-))

Men min bil, som jag kör den, drar enligt färddatorn 0.8 och 0.85 landsväg. Ett konkret exempel är att jag åkte upp till Orsa och tillbaka (från Motala) ca 80 mil då jag körde hastighetsbegränsning + 5-10 km/h med ca 90% farthållare, vinterdäck och fullastad bil + 2 personer (en vuxen och två barn så ca 2 personer).
Sedan har den ju ibland kommit under 0.8 men då tror jag det bara tur och gynsamma förhållanden.

Stadskörining är lite törstigare - den notering jag har där är lite opålitlig p g a att jag så sällan kör bara stad. Det hände under en kort period med allt det innebär och då fick jag upp förbrukningen till dryga 1,3 l/mil.

I övrigt ligger den i snitt på mellan 0.9 och 1.0 l/mil.
I farter över 200 km/h börjar den vara törstig så försök att hålla dig under detta mestadels av tiden i alla fall :-)).

Hoppas det gav dig lite inblick.

Sedan en sak till - låsningen till bagageluckan är en svag länk.
Lycka till i ditt sökande.

Mvh

/NP
Nu vet jag lite mer om bilen......

import -00.
2 ägare i Sverige.
1 ägare i Tyskland.

En sak som jag hakade upp mej på var att hela bilen är omlackad för ca: 5-6 månader sen. Pga repning, men det säger ju alla!?
Och det kan ju vara lite lömskt!
Men det verkar vara riktigt gjort, lacken utförd av BMW-verkstad. (Försäkringsjobb)

Stötdämparna var inte bytta......bara fjädrarna som var utbytta mot sänkfjädrar.
Vad kostar en komplett uppsättning me dämpare ungefär?? För dom lär man väl åka på & byta om man nu köper bilen....(kanske är billigare & köpa H&R dämpare eller nåt liknande istället för original?)

Nån mer som har några bra tips??
Kan man ringa till vilken BMW-verkstad som helst för info om service mm som är gjort här i sverige eller måset man ringa till just den verkstaden som har servat bilen???
Borde inte alla auktoriserade BMW-verkstäder har en databas med info mm....??

Kan man kolla om miltalet stämmer hos BMW genom att plugga in datorn i aktuell bil?
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Man kan få info om service gjord överallt. Just det - de har en databas.
Just det dator i aktuell bil och de ser miltalet för aktuell bil...:-)

Lycka till!

Mvh

/NP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.