|
|
|
|---|---|
Rosebuddy |
Hej! Farsan köpte en polermaskin på Micro som jag funderar på att prova. Det känns bara så fel att sätta en sån där blå polertrissa och sen köra med den på lackan. Måste ju bli hur repigt som helst. Du som har erfarenheter av att maskin polisha/polera/vaxa din bil - dela gärna med dig om hur du går tillväga, vilket material du använder och om du tror att micros polermaskin i kombination med en händig förstagångsanvändare låter som ett kapitalt failure... |
|
Åk och köp dig Sonax Polish och hårvax på Classes.. sen är det bara att sätta igång.. Tvätta bilen inan så klart! Sen är det bara att sätta igång och polera! medlet ska på polerhättan och inte på lacken.. tryck inte med manskinen på lacken utan låt den flyta på den! Så har jag gjort och det har inte varit några problem för mig! och jag var nybörjare då och alla är vi det nångång! MVH Johan _________ Länk |
|
|
theprophet >> HÅRvax eller HÅRDvax??? :) Jag har polerat min bil med en 300-kronorsmaskin med gott resultat, det blir ju mycket bättre än att vaxa för hand. Se till att inte få in smuts, pollen, eller annan skit i vaxet eller på lacken, om möjligt vaxa inne i ett garage! Lycka till! ___ Killar med kvalitet kör BMW! |
|
|
ja menade HÅRDvax så klart.. hehe.. Inte köpa Hår Vax nu.. för då får jag väl på käften som fan sen.. näe Sonax Vaxer är kanon och kan rekomender att köpa dom på Clas Ohlsson för där har de bra priser med =) _________ Länk |
|
| Här står det lite som kan vara bra att veta om polera med maskin: Länk | |
|
Hej Ta det lungt bara Rosebuddy, lacken är inte hur tjock som helst. Lätt att göra bestående misstag om man inte är van. Använd sökfunktionen så hittar du mängder med info om "polera bilen" Mvh Skalman |
|
| Kollade nyss på Clas Ohlsons sida, har dom Sonax vanliga Hårdvax och cleaner eller är det samma proffs produkterna som Hasso och Asken använde i reportaget? | |
Rosebuddy |
TAck för fin hjälp!! |
|
bmw_patricia, nej det är inte samma produkter! Professional-serien är vattenbaserade produkter. Man brukar kunna köpa dem hos t ex Mekonomen (kan vara beställningsvara). Jag brukar köpa mina flaskor hos "Börjes i Tingsryd", kostade ca 130 kr/1-litersflaska när jag köpte där senast. (det är ett mycket bra pris, brukar ligga närmare 200kr/litern annars) Professional-serien är dryg, lättjobbad, ger bra resultat och luktar riktigt gott (apelsindoft)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag prov polerade på farbrorns gamla bil, fick ett mycket bra resultat. Men det set ut som att maskin repa lacken i hörnet av motorhuven där jag började först, vad gjorde jag för fel? tryckte jag för hårt kanske? | |
|
du kan mycket väl ha tryckt för hårt, maskinens egen tyngd räcker för att skapa den värme och friktion som krävs för en lyckad vaxning, mao. handledskänsla på de lodräta partierna "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Kanske lite sent inlägg:) Var noga med att avfetta bilen, sedan tvätta noga med bilshampo, å alltid mycket vatten... Efter att torkat bilen helt torr, (blås gärna bort vatten bakom lister osv,jävligt jobbigt att det rinner ut annars) så ska du helst maskera alla lister osv med vanlig maskeringstejp, vissa medel innhåller krita å färgar av sig på lister, vilket är skitjobbigt att få bort. Polermaskinen du köpt är det den med dubbla polerhuvuden lr? Den har jag själv å den funkar skitbra!!! Men jag använder dom gula polerkuddarna som är lite hårdare, tar lite bättre när det gäller rubbing lr polish:) Finns väl inget annat att tänka på förutom att inte trycka hårt med maskinen utan låt den jobba själv. Använd sedan frotté handduk för att torka av vaxet osv. Hoppas detta långa inlägg kan hjälpa till:) MVH Christian |
|
| Jag köpte den på clas ohlson. verkar vara bra. Man fick med två polertrassor eller vad det heter, en för att polera in och en för att polera bort. Så tänk er hur jobbigt det blir om man ska använda först Cleaner, sen Polish 4 polertrassor att byta mellan... :/ | |
|
Maskinpolering kräver kunskap och träning. Kunskap kan man få via denna sajts utmärkta sidor (länkade ovan) och Stackens Bilvårds artikelarkiv (Länk. Rosebuddy: Gällande direkta tips för polering med Micors maskin och liknande preparat som nämns ovan så kolla på sidan ovan och Klicka på Vaxning och sedan "Vårputsning...". Denna artikel kräver medlemsskap, men det är gratis och fixas snabbt. Lycka till! |
|
|
Såg precis att just denna artikel INTE kräver inloggning... Men många andra kräver det... /PTR |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.