|
|
|
|---|---|
Agge |
Ska ställa av bilen om några veckor och undrar hur jag ska göra med servicen. Det är dags för inspektion 2 nu. Ska jag göra den innan eller efter vintern, och isåfall göra oljeservicen nu? Mvh //Agge |
| Service nå, oljeservice siden? | |
|
Det viktigaste är att du byter oljan innan avställningen! Gammal olja är sämre för motorn då den dels innehåller sura eller på andra sätt agressiva föroreningar, dels är den sämre på att hantera kondensvatten i motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B: Så frisk olje er best for motoren selvom den skal stå stille altså? Da er den jo ikke helt ny etter vinteren, men det spiller kanskje ingen rolle? | |
|
Morten, ny olja är bättre i motorn innan avställning. Det spelar inte så stor roll att den står i motorn över vintern, det tål oljan. Om man däremot skall ställa av fordonet flera år innan man tar det i bruk nästa gång, är det lämpligt att byta oljan även innan man tar det i bruk igen, då oljan oxiderar med luften i motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Agge |
Jag tänkte byta olja innan och efter avställningen. Det jag tänkte på mer var om jag ska göra insp. 2 nu eller vid påställningen? Mvh //Agge |
|
Om kylarvätskebytet ingår i den servicen är det nog bäst att göra servicen innan, annars spelar det troligen ingen roll! Om du skall byta olja även efter avställningen behöver du inte slå på någon dyr olja inför vintern. Det är bara onödigt slöseri med pengar. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Agge |
Ok, thanks. Det var det jag tänkte på, satsar på en billigare olja för avställningen, sen kör jag på Castrol TWS som vanligt. Mvh //Agge |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.