|
|
|
|---|---|
|
Har åter igen, som sagt, drabbats av ett standardfel. Kylaren läcker vatten vid expansionskärlet vid givarfäste under behållaren. Jag kommer att köpa ny behållare i morgon. Men då kommer en hel del vatten rinna ut, så vad jag undrar är om någon vet hur många liter kylarvatten som går åt? Ska man använda destillerat vatten då man blandar med kylarvätskan eller går det lika bra med kranvatten? Och till sist, är det någon som har ett schema på hur man tar loss expansionskärlet och som har lust att maila eller faxa över det till mig? /Hammar | |
|
Angående kylarvätska: Använd fosfat- och nitritfri etylenglykol! För säkerhets skull kan du köpa glykolen hos BMW, de är inte dyrare än annan kvalitetsglykol. Det är bra om man använder destillerat vatten, framförallt om du har kalkrikt kranvatten! Det blir mindre avlagringar i kylsystemet med dest-vatten. Dest-vatten kostar inte så mycket om man köper en femlitersdunk. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Du måste först ta loss de två "nipplarna" som håller plastskydedet till fläkten på plats pga av att det finns en slanganslutning under som du måste ta bort för att kunna få bort exp. kärlet. Jag återkommer med namn och artnr. Glöm ej att köpa dem. Likaså behöver du två nya slangklämmor. När det gäller i övrigt så maila mig så kan du få en utförlig beskrivning med bilder. Om du klämmer år slangen till expansionkärlet så går det år som mest 0,5 L plus lite för luftningen så om du köper BMWs original glykol på 1,5 L så klarar du dig mer än väl. Ha det så länge. |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kom i håg att om man använder mono varianten att det är mkt giftigare än vanlig glykol så använd handskar. |
|
Tack för din beskrivning. Jag har nu tagit bort skölden med tillhörande expansionskärl. Glömde av att hålla för slangen så allt vatten rann ut, men jag köper väl hem ett antal liter. Kärlet har jag beställt så det är på väg, även givaren har jag beställt så det ska hämtas i morgon hoppas jag. Ska man byta slangen som sitter ovanför kylaren, eller ska man återanvända den? Återkom gärna med nummer. Någon beskrivning med bilder behövs inte, eller jo, skicka gärna det till min adress sedan så kanske jag får tips på enklade sätt att montera tillbaks allt igen. ;-) Tack. /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.