|
|
|
|---|---|
|
Halloj. Kollade i "Gör Det Själv" sektionen och fann vad jag trodde vart lösningen till mitt problem. Det är så att kupéfläkten endast går på maxhastighet och inget annat. Kollade upp kretskortet och konstaterade att det vart felfritt. Samma sak med kretskortet där själva reglaget sitter, också felfritt. Nu är min fråga... finns det nåt annat som det kan va fel på??? Har fått tips om att kolen kan va slut i själva fläkten !! Kan det vara en orsak? Borde inte fläkten sluta fungera helt då ?? Mike | |
|
Antagligen har du då en kallödning på kretskortet som kan vara helt omöjligt att se, pröva att böja eller vrida lätt på den - sätter den igång så var det felet. Annars är det kanske själva potentiometern i fläktvredet som tackat för sig. |
|
Ras.mus |
Du kan ju alltid kolla upp vilken spänning du får ut på kontakten när du har kortet inkopplat och rattar lite. Du hittar säkert (du verkar kunna lite el) vilka två som går vidare ut till fläkten. I min bil så gick fläkten så trögt att den inte gick på det variabla utan endast på full gas. Kortet var paj det med men efter att jag bytt det mot ett fungerande samt smort upp fläkten (en utbytes från skroten) rejält så går allt fint igen. Men som sagt, det KAN även vara fläkten som går trögt. |
|
Kortet funkar. Det ger ut ström till fläkten. Och potentiometern funkar. Om fläkten går trögt borde det synas som ett spänningsfall i t.ex mätarbelysningen när man har vridit om startnyckeln till läge 2 då du vrider på reglaget. Däremot om kolen är slut så tror jag inte att det syns lika lätt som ett spänningsfall. Nåväl... om jag nu skulle få min tumme ur mitt arsle och byta/reparera fläkten, finns det nån bra länk till nån site eller är det nån som har en bra beskrivning på hur man går tillväga? Mike |
|
Ras.mus |
Det kan jag ge dig här. Gjorde exakt samma jobb i helgen nämligen! 1. Skruva loss expansionskärlet. Två plastmuttrar. Vik undan det en bit bara. 2. Skruva loss muttrarna som håller plåten som täcker ett gäng kablar. Klipp även buntbanden som håller fast metallskenan mot kablarna och lägg metallskenan åt sidan. 3. Skruva loss den plåten som sitter bakom expansionskärlet. Sitter med två skruv i var sida plus en i mitten (tror jag) 4. Lirka loss den sedan. Det kan vara marigt men det är bara att ta i lite och vara försiktig! 5. Nu ser du fläktpaketet. Det är mittenbiten du ska öppna. Lossa det vita plastbandet som håller fast luckan. Detta görs enklast genom att peta in en skruvmejsel (spänningsprovarmejseln passar utmärkt) och bända ihop banden samtidigt som man drar utåt. Du fattar säkert när du ser det... 6. Där sitter även två metall-clips i nederkanten som måste lossas. 7. Öppna luckan och lirka ut locket. Det är ganska böjligt och tål en del. Även kablarna (de som täcktes av den stela metallskenan) går att böja ner lite. 8. Nu kan du kolla fläkten, känna på den och kanske smörja lite på plats. 9. Ska du ha ut den, lossa de två kontakterna, lossa metall-clipset som håller den fast samt rulla ut den. Akta alla metall-stift som sitter fast på skovelhjulen, de är balanseringsvikter!! 10. Gör allt i omvändordning för att få ihop den. Ett tips för att få ihop plast-remmen som håller locket: i med en skruvmejsel, bänd ihop banden och tryck inåt med en annan mejsel. Det funkade för mig efter en kvarts svärande... Metallclipsen är en annan historia. Kan säga så mycket som att de inte sitter monterade på min längre... Lycka till! |
Ras.mus |
Förresten, allt tog runt en timme faktiskt! Se bara till att ha litet spärrskaft (1/4") med 7-10 hylsor, förlängare samt ett par skruvmejslar. Med ringnycklar el. dylikt kommer du ingenvart! Och, sist men inte minst, det är helt klart värt varenda krona/timme att fixa fläkten!! Tyst och skönt i kupén, dessutom värme, även när bilen inte kör fort och fartvinden trycker in lite luft!!! Gott... |
|
Tack och bock för det. Då ska jag nog kanske få fart på fläkteländet så småningom. Ha de gött Mike |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.