AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.198

Importtips, både personliga och ren fakta sökes.

Då jag har så många frågor orkar jag inte sitta och leta efter inlägggen för att få svar på alla, så jag söker någon/ra som orkar svara på mina undringar.

Söker alla råd och tips då det gäller att själv åka ner att hämta bil i Tyskland. Funderar starkt på att själv åka ner och hämta bil och skulle vilja veta detaljerna samt personliga tips och trix runt en sån resa.
Vad ska jag veta/fixa INNAN jag åker ?
Hur löser jag med försäkringar osv så jag inte åker oförsäkr hem?
Hur kommer jag genom tullen och får regplåtar osv?
Hur fixar jag en besiktning?
Hur mkt är priserna där nere prutbara på en bil i 140-200 tusen kronorsklassen?
Vilka fällor osv kan man trilla i?
Alla konkreta fakta om hur allt går till samt personliga tips o trix tas med största tacksamhet emot.

Vad kan man tex räkna med totalkostnad att vara nere i 3-4 dagar och åka runt och titta för att till slut ta hem bilen och regga osv osv, vad ligger priserna på och hur utför man lättast betalningen för bilen?

Tacksam för alla svar.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Har du kollat Importguiden? Där får du svar på flera av dina frågor.

Länk

/Micke
Jag söker även personliga tips och trix och erfarenheter.

//cruZZe
gu
4
gunpe01
528iAT -98
Hej Cruzze!

Jag har hämtat bil i tyskland vid några olika tillfällen utan några som helst problem egentligen. Några saker som kan vara bra att tänka på:

Betalning:
Skall du åka runt i ”bilhandlarkretsar” är det kanske inte så smart att ha 150-200 papp i fickan. Vet du vilken stad du skall handla bil i kan du föra över pengar innan du åker. (En normalbetalning tar max 4 bankdagar). Leta upp en lämplig bank (typ sparkasse som finns i varenda håla i tyskland) ring banken och säg att du vill göra en ”cash at counter transaction” till deras bank och vill veta vilka uppgifter du behöver. Normalt behöver du kontonummer, Swiftadress och Sorting Code. Du behöver ange ditt passnummer vid transaktionen så att du kan verifiera att du är du när du skall hämta ut pengarna.
När du behöver de uppgifterna är det bara att kontakta din bank och begära överföringen. (Kan även göras via Internetbanken). Vill du vara riktigt säker på att allt har funkat så kan du ju kontakta banken i tyskland efter några dagar för att få verifierat att utbetalningen funkade. Se till att ha namn på dem du pratat med både på den tyska banken och på din egen bank när du åker ifall något skulle strula.

Avgiften är typ 90 kr att göra en normalbetalning och typ 120 kr att hämta ut pengarna).
En expressbetalning går på ca 2 dagar men kostar ca 400 + 120 kr.
Fördelarna med detta betalningssätt är många. Dels att du slipper springa omkring med pengarna men också att du får en mycket bättre växelkurs om du skall omsätta pengarna i kontanter. Blir det ingen affär kan du även begära hem pengarna igen när du är hemma. (Kostar ca 400).

Tyskland
Det tar alltid mer tid och kostar alltid mer pengar än man tror med hotell, mat, tåg/flyg, hyrbil etc. Det bästa är att på förhand ha valt ut 2-4 bilar/bilhandlare på så kan du lättar planera/optimera ditt resande.

Handla bil
Rent generellt tycker jag nog att det inte längre är lika stor affär att importera bil som det var för några år sedan. Den stora skillnaden är att du har ett helt annat utbud i Tyskland än i Sverige och kan hitta en bil med mer utrustning och färre mil än en bil för motsvarande pengar i Sverige.

Allra bäst är att handla hos en aukt BMW handlare. De är alltid seriösa och bilarna är alltid schyssta med mil, skick osv. Säger en BMW-handlare att bilen inte är krockad så är den inte det. Tyvärr är priserna därefter. Och det är i princip omöjligt att pruta.

Hos en märkesoberoende är det lättare att hitta billigare bilar. Men de är tyvärr inte alltid alldeles hederliga. Skall du handla hos en märkesoberoende handlare måste du kunna en hel del så att du själv kan kolla igenom bilen ordentligt. Tyskar är mästare på att reparera bilar. En bil som ser ut som ny kan i själva verket vara ett riktigt vrak. Det bästa är om du kan få tag i den som ägt bilen innan och verifiera mil, att den inte är krockad etc. Det går oftast att pruta några €100 hos en oberoende handlare. Är han för enkel att pruta med – bli misstänksam.

Sist handlade jag bil privat och det funkade alldeles utmärkt. Verkar ägaren vettig och kan visa upp alla papper osv (och är enda ägaren) tycker jag att det är det bästa sättet att göra en bra affär. Det gick dessutom att pruta några tusen med honom.
Dock förutsätter det att han kan ta ledigt från jobbet och hjälpa dig med ”zulassung” dvs utförseln. Tänk på att ni måste skriva ett köpeavtal. Mall för tyskt köpeavtal finns på www.mobile.de

Zulassung
Utförsel-administrationen görs på motsvarande bilprovningen i tyskland Kallas för Zulassungsstelle och finns i princip alla städer. Kostnaden för zulassung är ca 800:-
Försäkring
I samband med Zulassung kan du köpa en speciell exportförsäkring som gäller i 2 veckor inom hela europa. Kostar $75 inkl exportskyltar. OBS! Tänk på att det endast är en trafikförsäkring så ta det lugnt när du kör hem.
Mig veterligen finns det inget bra sätt att få bilen helförsäkrad. Så vill du inte chansa på att köra – ta hem den på biltransport.

Hemresa
Antingen kör du bilen hem själv eller så tar du hem den på biltransport. (Då behöver du ingen export-försäkring) Själv har jag ingen erfarenhet av det senare alternativet.
Kör du själv är det bara att åka rätt hem. Du behöver inte stanna i någon tull varken i Tyskland, Danmark eller Sverige. Naturligtvis kan de stanna dig och då får du visa upp handlingarna du fått med dig från Zulassung.

Budget

Resa ner:
Flyg till Frankfurt med Ryan är ca 1600:-

I Tyskland:
Hotell ca 800:-/natt
Mat/öl 300:-/dag
Taxi eller hyrbil hur mycket som helst
Zulassung inkl exportförsäkring 1500:- (Om en bilhandlare hjälper dig med Zulassung brukar de ta €200 för hela paketet inkl försäkring & skyltar)

Hem:
Soppa hem 1000 – 2000:-
Färja Rödby Puttgarden 400:-
Broavgift 280:-

I Sverige:
Omkodning av nycklar (krävs av försäkringsbolaget) + programmering halvljusautomatik 1500:-
Registreringsbesiktning inkl vägning 2250:-
Skrotningsavgift 1500:-
Och så givetvis:
Rekonditionering, Skatt, Försäkring, Service etc.

Tips:
Akta dig för
- Bilar med många ägare
- Bilar som varit krockade
- Bilar som varit eller är trimmade eller ombyggda på något sätt (kan vara omöjliga att besiktiga när du kommer hem)
- Bilar som saknar dokumentation / servicebok
- Skumma bilhandlare (ge aldrig sken av att ha pengar med dig)

Glöm inte passet. Behövs både på banken och hos Zulassung.

Lycka till!
/gunpe01
Jag tackar hemskt mkt för den utförliga infon gunpe. mkt matnyttig information där. Tyvär så är det nog så att jag går ifrån märket BMW för ett tag framöver så BMW-märkeshandlare blir det inte.

//cruZZe
den infon sparar jag Fredrik. Dock är det nog inte aktuellt förrän efter Jul/nyår med import. Men efter lite rundtittande så har jag sett att *host host* volvo v70R liger BRA mkt lägre där nere än här hemma. Och till nästa år är det läge för större bil :)

//cruZZe
Fredrik Wennerholm
Hej igen!

Min verksamhet är fortlöpande så jag ser framemot att hjälpa dig vid ett senare tillfälle!

Stämmer bra att R-modellen är lite billigare i Tyskland.

Mvh

Fredrik
Gunpe01,
Bra översikt.

Några kommentarer om dina prisuppgifter, jag redovisar nedan vad jag betalade förra veckan:

Skavsta -> Frankfurt-hahn 560:- inkl allt med Ryanair.
Omkodning nycklar (EWS-intyg) och kodning av halvljusautomatik på BMW Solna 922:-
Registreringsbesiktning inkl vägning 1870:-
Rekonditionering är väl ofta gjort om man köper av seriösa handlare?

/ T
+ kontroll bes om bilen är äldre än 3 år = 300
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.