AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.706

Oljebyte vid inkörning

Axel
Har köpt en ny bil (tyvärr inte BMW)och bytesintervallet är 2000mil eller en gång om året.Enligt instruktionsboken skall man köra under vissa varvtal dom försra 200milen(givetvis),men någor oljebyte är inte in planerat efter detta förrän 2000mil enligt fabrik.Frågan lyder då om man skall gå efter boken eller göra ett extra oljebyte vid typ 300mil?
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
På farsans Z3 3.0 så vart jag tvungen att fylla på olja efter ca 1000mil (knappt 1 liter). Och ett oljefilter kostar ju inte många kronor... så varför inte byta? 2000mil känns långt med samma olja tycker jag.

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag fick fylla på ca en liter under de första tusen milen. Sedan dess har jag aldrig behövt fylla på olja mellan service-tillfällena. (jag har inte sett att oljevolymen har minskat alls på stickan!)

Under inkörning av motorn är det normalt att den drar lite olja innan kolvringar mm har slitit in sig!

Vissa motorer behöver upp mot 3-4000 mils inkörning innan de slutar dra olja och ge riktig effekt. (bland annat VAG:s personbilsturbodieslar behöver lång inkörning)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
2000mil är inte så långt med en högkvalitetsolja!

De flesta oljorna klarar lätt 4000 mils körning eller mer, värre är det med oljefiltret som brukar vara den svagaste länken......

Men motorn, oljan och filtret är avsedda för att klara ca 2500 mils serviceintervall. Sedan skadar det aldrig att byta oftare (det gör jag!)!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Axel
Så ni tycker alltså inte det är nödvändigt att byta olja efter si så där 400mil efter inkörningen.

Bromsen är fartens värsta fiende.
Det är onödigt att byta olja efter så kort tid, det är inge fel på oljan, se bara till att du har rätt mängd olja, det är det viktigaste. Det är mil och tid som sliter på oljan, minst 1 ggr per år. Sen beror det på vad det är för bil, en högprestanda bil är det annorlunda med. Är det en "vanlig bil" kan du köra riskfritt.

Mvh
Hawar
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle ha bytt igen med billig syntet + filter när mätaren närmar sig 1000 mil!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.