|
|
|
|---|---|
|
Kan man renovera en AC-kompressor själv? I min 525 E34 M50 1990 (direktimport) är original-AC:n eftermonterad av en BMW-handlare i Tyskland. Fabrikatet är Diavia, medan kompressorn är Harrison modell 015125 (lustigt nog en GM-produkt enligt vad jag har lyckats utröna på nätet). Nu till frågorna: Var får man tag i sprängskisser, manualer och renoveringsdetaljer? Är det över huvud taget möjligt att renovera en sådan kompressor själv? Är den direkt utbytbar mot de andra fabrikat som jag har sett på Bildelsbasen att BMW använder? Hur är det då med fästen och anslutningar? Har någon tips på en bra AC-firma i Stockholmsområdet med vettiga priser - jag har fått en känsla av att firmorna gärna ser service/reparation av bil-AC som sitt nya Klondyke, där man kan skära hur mycket guld som helst. Tacksam för alla initierade svar fråm forumets duktiga medverkande. MVH Christer G ChristerG525 | |
|
Vad kostar en ny kompressor? Att renovera en lär ju ta hiskeligt med tid och frågan är om det inte kostar mer med reservdelar än en ny... Är den konverterad till R134a? |
|
| Här har du Länk | |
|
Tack för de snabba svaren. Det låter som om det är ett lager i kompressorn som håller på att säga upp sig. Borde det inte vara lönsamt att renovera eller kanske sätta in en utbyteskompressor (finns det sådana?) jämfört med att köpa en ny? Ja, den arbetar med R134a. gto80 - har du någon personlig erfarenhet av Celers? ChristerG525 |
|
| Celer är en mycket gammal och mycket seriös firma | |
|
Ring Celer, de har nog allt du behöver - från lager till kompressor! =) |
|
|
Tack gto9+ och rob_t_j72 för förslaget att kontakta Celer. De visade sig ge ett mycket seriöst intryck och vr dessutom mycket serviceinriktade. Det blev till slut byte av kompressorn - något som fixades på en dag tillsammans med en fullständig kontroll av systemet. Tack vare erbjudande om "vinterpris" sjönk konstnaden något, vilket inte är fel. Observera att Celer är SWEDAC-ackrediterade, vilket känns som en bra kvalitetsgaranti (jag är själv inblandad i en annan SWEDAC-ackrediterad verksamhet varför jag vet en del om de krav som ställs). Ni som har AC-problem i Stockholmsområdet - passa på att kontakta Celer nu! ChristerG525 |
|
|
Klimatservice i rimbo är billigare har jag hört.. www.klimatservice.com |
|
|
Hos Avantia.se kan man läsa lite och få bra tips osv. Tveksamt om det är lönande att reparera en kompressor, inget för hobbyverkstan iaf. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.