|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en nyimporterad bil från tyskland från 1998 i e36 kaross. I denna sitter det idag en bmw orginal kasset rds radio. Är inte ute efter något Superdunk ljud men ett betydligt bättre ljud o cd i förståss. Undrar nu vad ni rekommenderar mig att satsa på. Vill inte behöva såga ut något i hatthylla eller dyligt o inte heller minska mitt bagageutrymme. (gissar det sistnämda betyder att jag blir utan baslåda så därför behöver jag ju få lite bas på annat sätt) Ge mig gärna tips på märke o modeller att ersätta det befintliga systemet med. | |
Mangemannen |
DLS UP6 framsystem orginal bak drivet med ett 4 kanals bättre steg typ JBL 80,4. Gärna en extra baslåda i bagaget riktat mot tyggstödet drivet med ännu ett slutsteg typ JBL 80,2 Jag andvänder detta något kraftigare bas 2 x 10" DLS MW10 men man behöver inte ha ett så kraftfullt bas system Lycka till. // Magnus |
|
Om du vill ha bas utan baslåda så kan jag rekomendera Amega, följ monteringsanvisningarna i BST, kommer inte ihåg exakt vilket nummer. Tror att det är svårt att hitta nånting som spelar mer bas i original utagen. Helst ska man ju komplettare med en baslåda, Det blir en helt annan upplevelse, och har man en gång skaffat en låda så vill man aldrig åka utan igen. Men du vill inte kompromissa med bagageutrymmet. Då föreslår jag en liten baslåda, som du monterar med nån slags snabbfästen(och en speakon), så den blir enkel att plocka ur. Den skulle tex kunna innehålla en Polk dx10, Infinity kappa perfekt 10", eller en Kicker S10L7 om du vill ha ricktigt tryck. Och ett lämpligt 6 kanal steg som driver det hela. Vill man spara platts så gömmer man det under hatthyllan, annars finns det gott om platts för ett steg stående på vänster sida i bagaget. Jag antar att du har fällbara ryggstöd bak? Om man har en baslåda och inte har fällbara ryggstöd (eller spelar högt utan att fälla ryggstöden) så kommer högtalarna i hatthyllan att bottna. Enklaste sättet att förhindra detta är att täta dom plastlådor som sitter därunder. bakhögtalarna kommer alltså att spela i slutna lådor och tappa lite i frekvensomfång, men det kompenserar ju basen för. Budget varianterna är väl att 1, ta bort bakhögtalarna och köpa ett 4 kanal steg istället 2, köpa en aktiv baslåda och driva högtalarna med huvudenhetens effekt 3, driva fram och bak högtalare parallellkopplade. Men då tappar man möjligheten till fader. 4, Enklaste billigaste och snabbaste varianten är nog att köpa 2 st 6x9" och montera med distanser under hatthyllan (tex DLS 7x10"). Kan nog ge bättre resultat än man tror. Kompletterar man dom med en huvudenhet från Pioneer (mosfet enhet) så skulle man nog kunna klara sig utan slutsteg. Då har man en anläggning som går att uppgradera stegvis. Först huvudenhet och högtalare, sen slutsteg och kablage. |
|
| Vänd inte basen mot ryggstödet vad du än gör, sitter 3mm plåt i ryggstöden så vänd basen bakåt... | |
|
Pelle! Hur har du löst det med baslådan. Jag har också en coupé utan skisack och det är lite problematiskt att få in bastrycket i kupén. Har monterat bort båda högtalarna i hatthyllan för att få in ljudet men spelar man lite högre så skorrar det gärna pga att luften inte kommer ut från bagageutrymmet tillräckligt fort. Mvh Carsten |
|
|
Jag har inte gjort något, det är mkt bra bastryck fast sätena är uppfällda. Men när man vill ha lite extra dunk så kan man ju fälla fram ett säte. Min baslåda står vänd med basen bakåt ca 5-8cm ifrån sätet. Bästa bastrycket blir med baslådan placerad bakom högra hjulhuset med basen bakåt, mycket konstig och ful placering så där har jag inte kvar den. Basen jag har är en Sony X-plod 12" och ett autostudio som enligt uppgift lämnar 400w bryggat. Enligt mig är det helt meningslöst med en portad låda i en e36 (om du inte sätter portarna i hatthyllan) för de är så pass täta så det gör bara att det skallrar. Lycka till! |
|
|
Bygg en bandpasslåda! Du måste montera en port i hatthyllan, men den är normalt 10cm så det borde väll gå att lösa snyggt? I en sådan låda sitter elementet helt skyddat inuti lådan så man behöver inte ta någon speciell hänsyn när man packar grejor i skuffen. Dessutom kommer ljudet ut där det ska, dvs i kupen. (om man lägger basporten i hatthyllan vill säga) Kolla in "bandpasslåda i sedan" från den 8'e nov. Mulle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.