AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.240

530 startar ej, låter underligt

Visa användare
453
Propeller
325iM Touring -07
När jag skulle starta bilen i morse så lät den underligt samt startar ej. Som jag kan beskriva det så hör man startmotorn med det ljud man brukar höra men det verkar som om inte kolvarna drar runt. Bara ett enda långt vinande när man vrider nyckeln. Vad kan ha hänt? Mycket taxam för svar.
Daniel
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Startmotorns drev skjuts inte ut och greppar startkransen. Byt/renovera startmotorn.

/Jonas
JF
9
JFKLTD
530iA Touring -93
Jag har samma problem.. men motorn går runt.. precis som den inte vill tända

//Jeff
För lite ström i batteriet kan få den tendensen,bendexdrevet orkar inte fara ut står bara och surrar.Ladda batteriet.
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Om det låter som om du inte har någon kopression i motorn kan det vara ett fel som jag fick beskrivet för mig av en duktig bilmek.
Av någon anledning som inte ens Bmw har lyckats lösa så ställer sig de hydraliska lyftarna i högsta läge och du får ingen komprssion i motorn.
Hans lösning som han utövat få flera bilar var att koppla bort bränsle relät (för att inte dränka motorn) och sedan köra på startmotorn (han hade någon profspryl för att inte slita på den) långa stunder så att till slut lyftarna sänker sig sedan är det bara att koppla in relät igen och förhoppningsvis starta.

Kan även vara bensinpumpen, lysna efter surr bakifrån.

/Fredrik

JF
9
JFKLTD
530iA Touring -93
Jag hör visa grejor som surrar när jag vrider på nyckelen så jag tror att pumpen går, jag laddar batteriet nu och kollar imorgon om det blir nån skillnad.. rätt konstigt, jag har funderat ett tag att byta till en nyare.. nu verkar det bli dags. Men måste få igång den i alla fall..

//Jeff
JF
9
JFKLTD
530iA Touring -93
Testade imorsemed fulladdad batterie.. nu lät det som den ville gå igång men den går fortfarende inte.. kan jag har dränkt den? Vilket relä är till pumpen i så fall??
JF
9
JFKLTD
530iA Touring -93
Luktar bensin i avgasröret så den får i alla fall soppa.. har kört lite på startmotorn nu efter jag hade dragit ut säkring 23 (kraftstoffpumpe) men ingen resultat :(

det blir nog att jag får lämna in min pärla...

//Jeff
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stiften är nog blöta!

Skruva ur dem och kolla hur de ser ut/torka dem.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
JF
9
JFKLTD
530iA Touring -93
Ska prova det efter jag har hittad rätt hylsa.. Sist jag hade igång bilen så flyttade jag den bara.. har hört nu att det kan har något med det att göra också.. ska leta rätt på hylsan och kolla imorgon (jobbar skift)

tack för alla svar hittils, jag hör av mig!

//Jeff
Visa användare
453
Propeller
325iM Touring -07
Oj - det var länge sen jag startade denna tråd, & jag har glömt att skriva lösningen som var enkel;
Jag ringde BMW-verkstaden & beskrev felet. De frågade direkt om jag flyttat bilen/startat & snart därpå stängt av den. Det hade jag - klippte gräset & behövde flytta bilen, tog kanske 10 sek. Jag hade alltså dränkt den. Jag fick tipset att trampa i botten & köra på startmotorn 20 sek. åt gången. På så vis "vädrar man ur" motorn sa meken. Och det hjälpte! Och jag som trodde man ej fick RÖRA gasen vid start av insprut.motorer.....

Daniel
JF
9
JFKLTD
530iA Touring -93
jaaaaa.... nu funkar den igen!! som du sa: gasen i botten och köra startmotorn.. bara att det inte räckte till med 20sec... fick ha en bil brevid till starthjälp.. men efter någon minut så hustade och prustade den igång... vilken rökutveckling!! hehe.. men nu är den helt frisk igen!

Tack alla för era svar!!

//Jeff
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.