|
|
|
|---|---|
|
Ska till BMW i morgon och få nya skivor fram. För andra ggn i år!!! Så det är liasom garantijobb. Hoppas på bättre skivor denna ggn. MEn jag har hört att vissa säger att man skall köra in nya skivor. HUr går man till väga då? *BAWORAK* | |
|
Liten inkörning bör man nog ha innan man börjar "våldbromsa"..M.a.o bromsa försiktigt(om det går naturligtvis) de första milen(100-150). Annars så är det tämligen vanligt att man är dålig med rengjöring bakom skivan s.a.s....Kan generera problem efterhand om du har skit/rost där när du monterar en ny skiva. Mvh Janne. |
|
|
Tjenis! Vet inte om detta har med saken att göra men.... hade en 740 e32-93 som vibrerade vid inbromsning. Körde till automax i Kalmar & bytte belägg & skivor. - Nu e de ok!! sa verkmästaren......men icke.....problemet kom tillbaks. Efter en massa tjabb om att "vi måste börja i någon ände" så ringde jag bete bilservice i Växjö. Dom bad mig komma dit....svavade om skovorna på plats för 400:- & sa att det var en liten sjukdom på 740 e32 att nya skior vibrerade. Ett tillverkningsfel kanske? Hur som helst så blev det helt kanon efter omsvarvningen på någon 0.1mm |
|
|
Inkörning av nya skivor/belägg är A och O för att de skall fungera bra! Bromsa försiktigt ("tokbromsa" inte), men framförallt ligg inte och halvbromsa långa sträckor (som genererar mycket värme), under de första 50 till 100 milen. Ibland kan det finnas spänningar i skivorna som gör att de slår sig lite när de blir riktigt varma. Om man har kört in skivorna och de därmed har fått bli varma några gånger och svalnat av i lungt tempo, är risken mindre att de slår sig. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| se till att skivorna är ordentligt rena vid montering,fett,rostskydd etc,jag brukar köra av ytan med vinkelslip,då körs beläggen/skivan in på en dag+mkt bättre bromsar,det blir ingen harts yta på beläggen efter den svarvade orig ytan på skivan,vissa tillverkare har slipade skivor original, då slipper man problemet med harts. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.