|
|
|
|---|---|
|
Har en E21 som ska få bur nu snart o jag har pratat med GUSS o det blir nog en därifrån. Blir ekonomiburen som han kallar den för 2500:- + stöttor fram i fjädertornen. Frågan är om det är lönt o ta "lätt-rör" som sänker vikten på buren med 30% för 1000:- extra? Hört nån som sagt att det är svårare o svetsa i dom rören..... stämmer det? Mer tips till en E21 bur? | |
Bmw ludde |
Svårt och svårt. Ska inte vara nått kosntigt att svetsa i tunnarer rör, får anpassa matning och ström. |
| I mitt tycke nej....fast jag föredrar att tiga det! tjockleken är samma då godset tjocklek är faställt i reglementet...dvs vi hemma pullare inte får göra som vi vill med buren (dvs her ej licens) iofs gäller det endast bilar som går med vagnsbok. | |
| lätt rör? du menar crom-moly rör? måste tigsvetsas pga kolhalten och sprödheten,kolla om den är godkänd för drag/bana, finns ju folkrace burar åxå,som inte uppfyller krav från svenska bilsport förbundet,beställen regel bok, så du slipper bygga om ifall du ska tävla. | |
| om du ska svetsa själv strunta då i om den väger 30% mer det kan man kompensera med att plocka bort onödiga saker tex sänka tankvolymen lite lättare batteri bort med spolarvätska bort med inredning bort med varmluftpaket ac och sånna grejor. | |
|
I vilket sammanhang ska bilen/buren annvändas till Martin? bus bil eller tävling? Om det är för racing....stirra inte i boken utan prata med en bes man från sbf om du får bygga som du har tänkt dig...det som finns i boken är luddigt...utan kontakta istället besiktnings mannen...så det är ok att bygga som du har tänkt innan du svetsar ihop det. Max...när man redan har rensat...och lättat så mycket det går? så är dom 30% som crom molly rören väger mer...väldigt mycket extra vikt...5 kg här och där blir mycket extra vikt. |
|
|
Tack för svaren! Vad jag vet nu är enda målet att bilen ska gå o besiktiga för gatan...sen vet man aldrig. Har pratat med guss om det o han tyckte jag skulle ta standardburen, den väger 4 kg mer i mitt fall. Som nån sa så är ju inte några få kilon så mycket att snacka om, men risken är ju att lättningen flippar ur o då är ju 10 gram kul o bli av med!!! Nu ska det beställas bur! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.