AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.281

Fördelar med bredare dimension bak?

Sida 1 av 3
Jag undrar vad man får för fördelar med att köra men en annorlunda dimension bak?
Bmw säljer både och, dvs både fälgar med samma dimension bak och fram samt bredare fälg bak än fram.
I teorin borde inte bilen ha lättare för att få spårningstendenser när dimensionen är olika mellan de 2 hjulparen?

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg er litt overrasket over at du, wendtan, stiller en slik fråga. :)

Det er vel helt enkelt pga utseendet at man har bredere dekk og felger bak enn foran? Litt unødvendig på vanlige gatebiler vil jeg tro, men det skal vel gjenspejle sportsbiler som har "overdimensjonerte" dekker bak for optimalt veigrep på drivhjula..

Så at noen nevnte her på forumet at ulik dimensjon foran og bak forverrer sporingsproblemet. Slik jeg tenker, så må det være fordi dekkene bak ikke følger samme bane som forhjulene da de er bredere, og sporer i tillegg til de foran?
Morten: Slik?

Hur som helst, Jag köper inte att de är bara av utseendemässiga skäll bmw monterar Bredare dimension bak än fram på mina m-fälgar, även fälgen är bredare vilket medför en kostnadsökning. Självklart ser de maffigare ut, och i teorin blir fästet bättre. Men de måste finnas ett smart konkret skäl till varför de gör så?

Någon med koll på om bilen spårar lättare med bredare bakhjul?

BMWCS Syd #05392
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag har för mig att i t.ex fallet med M3 E36 så gick man på 3.2an över till 8,5tums fälgar bak för att göra den mer neutralstyrd...321hk och med relativt smala däck hade det väl blivit alltför sladdbenäget...
Aldric
Slik = sådan.
Okej, De är av rena kosmetiska skäl man har bredare dimension bak såvida man inte har en större maskin som blir mer neutralstyrd med bredare dimension bak.

Jag får prata med någon på ett större däckföretag för att få ett konkret svar får jag känslan av. De lär finnas en vetenskaplig förklaring.

BMWCS Syd #05392
V12 LeMans
Av samma anledning som att racebilar har större hjul bak :

få ner kraften i backen bättre , speciellt när det svänger .

typiskt exempel på slutet av 70-talet är Porsche 935 - grupp 5 och BMW 320 Turbo - grupp 5
Som Petri skriver så handlar det ju mycket om vilka styregenskaper man vill ha på bilen. Lika breda hjul fram och bak ger mer överstyrning. Sätter du däremot dit bredare bakdäck så går styregenskaperna mer mot neutral eller t o m lite understyrning beroende på vilka dimensioner du väljer och hur du justerar vinklarna på hjulen. Här spelar inte motorstyrkan in, viktigare är vilket chassi du har. Det kan därför vara lika viktigt att ha rätt däcksdimensioner på en 330 som på en M3:a. Självklart beroende på hur du ska använda bilen. Generellt gäller ju också regeln att ju bredare däck, desto mer spårningsegenskaper. Om du bara ska använda bilen till vardags och inte tycker om när det spårar så ska du nog ha smalare fälg/däck bak. Om du däremot fäster stor vikt vid bilens uppförande vid extrem körning (på bana) så kan det vara värt att överväga bredare baksulor.

Självklart har man också bredare bakhjul för att undvika hjulspinn på en bakhjulsdriven bil. Detta har säkert betydande skillnader för gamla grupp 5 - bilar som Porsche 935 och BMW 320 Turbo men för en 330 med 231 hk så är det inte avgörande om man har 225 eller 245 mm bakdäck.

Jens
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I vissa fall så har man kommit fram till att olika däcksbredd och så klart även offset fram -back ger ökade spårningstendeser som Morten säger pga bilen går i 4 spår istället för 2.
Men detta är nog inte generellt utan även relaterat till bilens konstruktion samt valet av däck.
Var rätt så många år sedan jag läste om det så jag kommer inte ihåg om´det var något mera relaterat till just detta.
Men det har väl med fäste att göra i första hand och då är ev spårningstendeser utav mindre betydelse.

///MVH Hasso
Så länge man inte har extrema vinklar så borde ju spårningstendenserna alltid bli större ju mer däckyta som ligger mot vägen. Eller tänker jag fel?

Jens
Tackar. Jag tycker inte bilen spårar något nämnvärt idag, men ligger i startgroparna för att köpa en uppsättning M V-72 och de har 255/35/18 bak. Samt 225/40/18 fram.
De får en och fundera på om inte spårningstendenserna kommer öka ? Detta är iof en dimension som bmw själva säljer och fälgarna är bmw orginal.

BMWCS Syd #05392
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Interessant emne. Når det gjelder spårningstendenserna på bakdekkene undrer jeg om dette påvirker framhjulen? Om man tenker seg at bilen vingler bak, så endrer bilen retning foran også, slik (wendtan: sådan) at spårningstendenserna dobles kanskje?
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Sen så sänks väl många bilar mer fram än bak! Och då färskjuter man vikten med nån procents del framåt och för att kompensera detta så torde ju bredare däck bak ge mera grepp! Kan även vara en av orsakerna anser jag! Men främst tor rjag det har att göra med att M3 M5, Porsce, Ferarri osv har breda däck bak för att motverka den ursinniga urkraftens ursårande bak ;) hehe.. Nu har ju dock en anna inte så mkt urkraft hehe..

_________
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
theprophet: Du sier at vikten heller noen prosent framover når man senker bilen litt mer fram enn bak. Men er ikke tyngdepunktet det samme uansett??
i en kurva med brett däck och lågprofil och däcket är lite stumt kommer den att släppa bak men har du profil så att den ger med sig lite kommer greppet ligga kvar länge,
anledningen till att man kör lågprofil i tex etcc är för att bromsoken ska få plats sen har ju dom en annan vinkel och inte en massa smuts på banan hela tiden som det ofta är på sveriges vägar.

jag skulle köra orginalstorlek då vet man att det är utprovat med sladdsystemen så den inte blir orolig,
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Morten M: Tänkte mera på Viktfördelningen där! Men man sänker ju Tyngdpunkten med på samma gång samtdigt som Tyngdpunkten flyttas fram en bit och då måste man ju kompensera detta med bättre grepp bak... så anser jag iaf

_________
Länk
Morten: Om man inte frågar får man inget veta. :)

Mina däckkunskaper är lågt ifrån vad de borde vara, och jag inväntar ett svar från Michelin faktiskt. De kom ett mail där de sa att de skickat info vidare till någon av deras tekniker.
Skulle vilja veta vilka faktorer som ligger bakom ökade spårningstendenser samt vilken av faktorerna som är störst.

BMWCS Syd #05392
De faktorer som jag förstått påverkar spårkänsligheten är fälgens offset, däckets profil samt bredd, lufttryck, hjulinställning och däckets skuldra.

Offseten på fälgen är oerhört viktig. En lägre offset än original ger en ökad spårvidd. Den ökade offseten agerar hävarm i styrgeometrin och ökar spårkänsligheten markant. Lägre profil på däcket ger ökad spårkänslighet. Det har att göra med styrresponsen som också den ökar. Att däckets bred påverkar är självklart då ett bredare däck får en större yta att finna spår på. Ett däck med fyrkantigt utseende (sett i bilens längdriktning) är i regel spårkänsligare än ett däck som är mer runt format.

Delge oss gärna svaret från Michelins tekniker!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
wendtan:

Jag har 225/45-17 fram och 245/40-17 bak på min 330i och jag upplever ingen störande spårkänslighet. Bilen är inte totalt okänslig för spår, men det är inte besvärande känslig. Jag har också provat en 330 Ci i clubsport-utförande (med lägre och hårdare fjädring), som var skodd med just de däckdimensioner du nämnde: 225/40-18 fram och 255/35-18 bak. Fälgarna var BMW Dubbeleker-Split 71 (8 tum fram och 8,5 tum bak). Den bilen var spårkänsligare, men fortfarande inte störande spårkänslig (men var den gränsen går är ju individuellt). Mer störande var i så fall bullret, men om det berodde på däcken eller på karossen eller fjädringen är svårt att säga.
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Jag har 235/45 -17" runt om på min bil, och anser att det är en hyffsad kompromiss mellan sport och komfort. Däcken spårar endast på mycket dålig väg. Däremot har jag provat en sprillans ny 328i E46 med original 18" fälgar med just dimensionen 225/40 fram och 255/35 bak. Måste tyvärr säga att det var en hemsk upplevelse, speciellt på lite sämre väg. Det spårade och gick så stötigt att jag var tvungen att stanna och titta om jag hade fått punktering...

Micke
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Fördelen med bredare däck i allmänhet och bak i synnerhet är greppet! Ett bra grepp påverkar inte bara kurvegenskaperna utan även ( men inte minst ) bromssträckan.

Nackdelen är enligt mig framför allt i regn då du vid mycket vatten på vägbanan lättare tappar fästet. Vilket däck man har är naturligtvis även här avgörande för om det innebär ngn skillnad för dig mot idag!?

Spontant känns det som offset och däckstyp påverkar spårkänsligheten mest!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.