|
|
|
|---|---|
| Är 85000:- rätt kurs för en ruskigt fräsch sv. såld M5:a 1990 som gått 12000 mil och är fullservad? Är det något speciellt man ska se upp med? | |
-BeeMWe- |
Om den är RUSKIGT fräsch så. Motor, låda, bromsar, dämpare etc som är dyrt på dessa modeller. Annars vanliga E34 fel. |
|
Glöm ej heller att "kolla upp" co och hc halten i avgaserna innan du slår till...Kan bli väldans dyrt det oxå om det vill sig illa( bl.a. katalysatorn är inte den billigaste :))... + att topprenovering inte är gratis(ska inte behöva vara ett problem på en 12000milare,normalt sett). För mer info kolla på sök inlägg>>>Finns massor skrivet om just M5 E34. Annars så är naturligtvis 85' inget att säga om, OM nu bilen är "ruskigt fräsch" och endast rullat 12000mil. Mvh Janne. |
|
|
Om bilen är 'ruskigt fräsch' och "bara"gått 12000 mil, tycker jag det låter som ett bra pris – då det inte lär finnas många exemplar kvar som fyller min tolkning av 'ruskigt fräsch' och som därtill bara rullat 930 mil/år i snitt. M5an har ju som sagt ändå inte tillverkats i några massor. Länk Men definitionen av 'ruskigt fräsch' är väl tämligen flytande. Är bilen "skruvad" och inte bara 'fräsch' utan 'ruskigt fräsch' p.g.a. av att den är typ ”nytvättad”, kan ju priset lika gärna anses högt. Var skeptisk till mätarställningen, tills du verkligen är övertygad. Går miltalet att verifiera, 12-13000 mil var ju åtminstone för ett par år sedan ett mycket vanligt miltal på modellen hos mindre seriösa ”vimpelhandlare”. Ställ dig frågan, varför den har den gått så ”lite”, avställd under perioder, smälld ? eller är det för att den behandlats som en hobbybil, som bara körts i vackert väder? Angående den sista frågan, använd sök funktionen så hittar du säker en del att läsa. |
|
|
Jag sålde min 90:ans M5:a med 17000mil på mätaren för 80 000:- Så jag tycker då det verkar vara ett mycket bra pris.. Men som talarna ovan så skulle jag vara mycket skeptisk till 12000mil.. /Jimmy Länk |
|
| Men bilen är ju svensksåld. Då blir det problem att skruva mätaren. | |
|
Om man konsekvent skruvar mätaren varje år är det inga problem att få en svensksåld bil att ha gått bra mycket mer i motorn än på mätaren. T.ex. har man kört 1500 mil en sommar så kan man ju "backa" mätaren 1000 mil innan nästa besikting. /Wille |
|
| Kan berätt en liten "tråkig" grej:En bekant köpte en HELT ny Saab 9000i -88.Han hade bilen i ca 8-9 år innan han sålde den.En bekant till honom var bilmek o tyckte att mätaren skulle "backas"(detta var ca 1992-1993),vilket man oxå gjorde varje år innan besiktnig precis som Willew skrev...Så när bilen väl byttes in av en firma hade den gåt ca 9000 mil mindre än vad som stod i mätaren.Skicket på bilen var dock exemplariskt o helt felfritt bortsett från begynnande "saab-rost".Killen som sedemera köpte bilen av bilfirman äger den fortfarande så bilen i fråga har säkert rullat uppemot 40" mil i dagsläget i riktiga mil.Det bästa var när han ringde upp min bekant o fråga om det varit några problem med bilen så länge han haft den,han kunde ju inte direkt svara "Nej den har gått klockrent i ca 27000mil" när det bara var ca 18000mil i mätaren...När man "skruvar" en bil på detta vis är det väldigt svårt att upptäcka,speciellt om bilen fått all service den behöver dessutom!!!Välskötta långmilare kan se mycket fräschare ut än man anar.... | |
|
Tycker det låter ganska långsökt att ändra mätarställningen på en sv-såld M5. Tror att det är mkt ovanligt att folk håller på med sånt eftersom man måste väl koppla på nån handdator för att ändra digitala displayer? Är det dessutom få ägare på bilen så bör väl risken vara ännu mindre. Visst finns det möjlighet att skruva tillbaka såna mätare..men fanns det såna möjligheter för typ 5-6år sen? Det i sin tur borde göra det ganska svårt att "skruva" mätaren kontinuerligt varje år? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.