|
|
|
|---|---|
|
Hur ofta ska man vaxa bilen egentligen? Jag tvättar den för hand varje vecka men man ska väl inte vaxa den varje vecka också eller hur? Jag köpte Sonax vaxpolish och har använt det en gång. Det gav bra resultat. Men nu inför vintern ska man kanske lägga på nåt annat? Hälsningar, PollyWolf | |
|
Först kör du med Vaxpolishen.. sen lägger du en sväng eller två med flytande hårdvax Ifårn Sonax med! Då får man en Mkt hållbar hinna som hålt nu för mig iaf 1,5-2 månader (har inte helt koll) men en gång i månaden räcker om man gör så som jag sa! _________ Länk |
|
|
Men tvättar man med avfettning en massa sen så går det nog fort att bli av med Vaxhinnan dock! Jag tvättat aldrig med avfettning efter denna vaxning.. har aldrig behövt! smutsen rinner av så fint med mycekt vatten sen schampo och ny ren svamp varje gång! _________ Länk |
|
µ_bmw_µ |
Hej! Om du är en man med mycket ont om tid för sådant här(latman) så kan du göra som jag: En fullständig rekonditiomering utvändigt två gånger per år med ordentliga vaxer och polish(En gång på våren och en gång på hösten). För att hålla bilen fin så får du sedan tvätta den med förslagsvis(rekommenderar) Turtle Wax Snabbtvätt glöm dock inte att alltid använda ny svamp och att skölja av den noggrannt med vatten först. På så vis slits inte vaxlagret ut. Helst ska du ju vaxa den ytterliggare någon gång per år men min erfarenhet säger att det blir gott resultat, lade dock märke till att du hade en nyare bil(en annan kör med bilar av ålder 10+) Antar att det bara är positivt för ännu bättre resultat. Lycka till! Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
Tack så mycket för svaren! Hälsningar, PollyWolf |
|
|
Tvättar en gång i veckan, använder altid avfettning så waxet går bort snabbt, blir wax en gång i månaden ungefär. Använder sonax serien. Ny bild 3okt- Länk |
|
|
Soki> Konstig teori/användningssätt du har: Du vaxar alltså bilen 1 gång i månaden, sedan tvättar du bilen med avfettning 3 gånger i månaden innan du lägger på nytt vax??? Varför tar du bort vaxet...jag fattar inte...Om du nu tvättar bilen med avfettning veckan efter att du vaxat den så går ju vaxet bort...dvs du står i 3 veckor utan vaxskydd... *BAWORAK* |
|
|
blev lite fel, jag använder avfettning ofta inte direkt efter waxning, brukar låta det torka 2veckor, sedan så är det avfettning hela tiden som gäller då smutsen inte går bort helt (Bilens undre del) Kör väldigt mycket och är i mån att ha en ständigt ren bil. Blir mycket extraarbete men sådant man får ta. Vill inte svampa en bil som har smuts kvar då waxar jag hellre en gång extra. Ny bild 3okt- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.