AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
500

Relätickande efter bruten ström

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Har idag tagit bort batteriet och rostlagat bagageutrymmet.
Hade batteriet ur bilen i cirka 5-6 timmar. Då jag nu har satt tillbaka batteriet så är det ett relä som börjat ticka typ var 5:e sekund då jag har tändningen i läge 2. Vad är nu detta? Öppnade på huven och tickandet låter som det kommer från detta ställe : Länk ..ungefär där jag ritat på den bilden. Jag körde 4 mil efter att jag satt tillbaka batteriet och det tickar fortfarande. Någon som vet?

///Daniel

Länk
ormen
märkte att min 520 gör också det, dock bara när läge två på tändning är aktivt. Startar jag motorn, slutar det. Ingen aning, men om jag kommer på det, lägger jag in nåt här...
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Okej! För mig tickar det oavsett om bilen är igång eller inte då tändningen står på läge2.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tjena Foppa, det va ett tag sen! Det du har markerat på bilden är (tror jag) luftmassemätaren. Och den klickar inte... Den består av en metalltråd som kyls ner av luften som flödar genom röret. Är du säker på att ljudet inte kommer lite längre bakifrån, närmare torpedplåten. Där sitter nämligen en magnetventil som styr flödet till kliman. Den klickar när tändningen står i kör-läget (läge 2) oavsett om motorn går eller inte och det är helt normalt.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Tjena fartoflakt! Ja det kan hända att det kommer längre bakåt men jag har ingen AC i min bil. Det har inte klickat tidigare innan jag bröt strömmen i bilen.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Inget som vet?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tja! ACn har inget med saken att göra. Ventilen styr varmvatten-tillförseln till kliman så du bör ha en sådan ventil. Den sitter väldigt nära torpedplåten, ett par decimeter ner om jag inte minns fel. När du sitter i kupen och till exempel har bromspedalen hårt nedtryckt, känner du klicken väldigt tydligt i pedalen då? Det gör jag och på min är jag säker på att det är ventilen.

Testa att ställa ner värmen på så kallt som möjligt, jag är inte säker på att det spelar någon roll, det kanske skall klicka ändå men det är värt ett försök.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.