AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
53.370

323i -84 Turbo

Sida 2 av 2
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Läste på GIK.s hemsida!.. Där står det att det är mycket enkelt att programmera haltech sprutet, citerar: "Inga förkunskapskrav eller dataerfarenheter fodras"
- Är det verkligen så enkelt???..
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Tjena turbo freaks!

Här kommer några användbara tips för er som inte hittar någon passande intercooler!

Jag har tittat runt efter en passande intecooler till Min 325:a E30.
Idag kom jag på en ganska bra lösning (tror jag)
Man tar en intercooler från volvo 240/740 den är: 452mm bred, 410mm hög tjockleken vet jag inte enu. Jag vet bara att den är ganska tunn ca: 30mm. Om den är 30mm tjock så tar man och skaffar 3 st sådana. Ställer dom i bredd och låter en svetskunnig kompis göra gavlar till dom. Sedan blir man iofs. tvungen att kapa ner dom så att dom inte blir högre än 350mm. Det är den höjd som finns att tillgå i fronten på en E30
Max djup i fronten är 105mm om man inte vill flytta tillbaka kylaren förstås.

Lycka till med era byggen!

/Bonje
Bumse-man
jo, men jag undrar kring f9;an... där finns det väl ingen tändningsstyrning!?

aah, ännu en norrbottning, varifrån?? vill du vara lite hemlig så kan du väl maila!? jag kommer ifrån "marknadsplatsen vid ävlkröken".

/jens
japp du har rätt men e6:an gör det
det handlar om prioritering och pengar
appropå intercooler BONJE,kolla hur mycket tryck den tål innan du börjar svetsa om för det är ju tråkigt om den skulle blåsa sönder i tävling mot en merca
mercedes är ju så pålitliga, fråga HÄKKINEN

helgonet
Bumse-man
nja bonje, jag är ganska säker på att volvo coolern är iaf 45mm djup, så du får nog bara dit två. hur är det med saabs cellpaket, är dom smidigare? det bästa vore ju att hitta en kylare som bara är att klappa dit, men det är väl svårt förstås, speciellt om man kör lite lågbudget som jag tänkt mej...

helgonet; var i norrbotten håller du hus??
Bumse-man
chrille, nja inte tror jag att morsan skulle fixa det precis... men visst, allt går ju att lära sej, men man skall nog veta lite vad man sysslar med så inte kolvbudgeten skenar iväg... ;)
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Snål som jag är har jag ännu ett snåltips. Åk till lastbilsskrot och köp en intercooler från en volvo FL6:a eller motsv. Den kommer du vara tvungen att kapa och svetsa gavlar på och är du då riktigt snål så låter du den lokala industrilinjen på lokala gymnasiet svetsa gavlarna i utbildningssyfte så blir det jobbet gratis. Om du sätter flera element framför varandra så tänk på att kraften på gaveln ökar enormt för varje nytt element. Även en intercooler går att spränga...

//Kalle
528i -86
Bumse-man
ja, jag vet F=P*A kraften är alltså beroende av ytan trycket verkar emot. har du nån koll på vad en sån kylare går på??
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Nej, jag har ingen prisuppgift men det jag har hört från kompisarna tyder på det. Ser man på det rent logiskt så borde det vara billigare...

//Kalle
528i -86
Visa användare
1.114
Bonje
Bumse-man; Det var sant jag får max dit två st. (Jag får köpa två st av en kompis för 600:-)
Saabs IC. är för bred, och jag har ingen lust att börja kapa i bilen.

Helgonet; Jo en orginal Volvo IC. pallar iaf. 1,2bar med plastgavlarna på. Jag kör ju med orginal komp på 8,8:1 och kommer inte upp i så höga tryck iaf.

Kalle; Volvo FL6`s IC. Vet du hur bred den är? Det går ju inte att kapa den på bredden.

/Bonje
Visa användare
1.114
Bonje
Bumse-man; Det var sant jag får max dit två st. (Jag får köpa två st av en kompis för 600:-)
Saabs IC. är för bred, och jag har ingen lust att börja kapa i bilen.

Helgonet; Jo en orginal Volvo IC. pallar iaf. 1,2bar med plastgavlarna på. Jag kör ju med orginal komp på 8,8:1 och kommer inte upp i så höga tryck iaf.

Kalle; Volvo FL6`s IC. Vet du hur bred den är? Det går ju inte att kapa den på bredden.

/Bonje
Bumse-man
bra pris på kylarna, hur har han fixat dom?? skulle vara fint med såna... hur fixar du resten?? skall du tillverka egna gavlar eller paralell-koppla dom??

vad ska du köra med för snurra? och vilket sprut ska du ha?? det är allid kul att höra hur det går i alla projekt ;)
Visa användare
1.114
Bonje
Han hade dom låg bara..... jävla Volvo freak :-)
Jag har en kompis som jobbar som svetsare och han har åtagit sig att göra nya gavlar till intercoolerna.

Motorn: M20 2,5 liters. 274 graders kam, renoverad topp, styrningar och tätningar bytta samt slipade ventiler och mira frästa säten. Sedan har jag själv polerat kanalerna med lamellslip rulle och trycklufts maskin.
Kompen är orörd (8,8:1)
Sprut+tändning: Pro Spark.
Turbo: RotoMaster T04, S4 Westgate och 3" avgassystem.

Sedan får vi se hur bilen kommer att gå!

/Bonje
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Jag kan ha en måttuppgift på IC:n tidigast på måndag den 18 juni. Med all sannorlikhet är den ganska bred. Det finns ju mycket utrymme i fronten på en lastbil. Vad det gäller priset så vet jag inte eftersom killen bytte till sig en del grejer bl.a. intercoolern. Förmodligen är det väl ingen större skillnad men ett alternativ är intercoolern till Scanias P82 och P92 modeller. De borde inte vara mindre (snarare tvärtom) men det är värt lite research.

//Kalle
528i -86
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
E21 Alpina B6 2,5 24v TIC
Helgonet:

kolla upp vad drivlinan på en IX pallar först innan du sätter igång bygget....tro mig! det håller inte!! vad hade du för motor i E21:an? hade du dåligt fäste med den eller? det går ju bygga om bakvagnen på dom.....

/NoFear
-> Bumse-man

Var det verkligen ett 15T-agg som "SAAB-folket" pratade om och inte en 18/19T?? Det låter väldigt mycket annars för att vara en medioker mappning!

Angående IC vill jag minnas att jag hört SAAB-folket prata om Mitsu Evo VI IC för 4800:-! Det låter väl inte så farligt?
-> Bonje m fl!

Angående att svetsa ihop flera cellpaket till IC:n tänkte jag bara påminna er om Erik med den turbomatade E30 från Emmaboda. Han fick ihop tre cellpaket med glasfibergavlar! Kolla bilderna i galleriet!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
NoFear
Vinterbil häruppe innebär snö...
Då håller drivlinan!
;-)

Sommartid kan det bli värre, men det är inte speciellt avancerat att konvertera till RWD.

Fördelningslådan är "samma" som Ford Cossie, så den håller ett bra tag. Värre är det nog med framdiffen och drivknutar fram. De har en otäck vinkel, speciellt när man sänkt bilen. :-(
Sen finns de inte som reservdelar heller, bara kompletta axlar...

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
no fear:
en 323i ,portad ,kam ,extractor,originalspridare
hade för högt laddtryck i han så jag brände upp kolvarna.
0.6 bar klarar originalspridarna av men då var man en rookie och laddade 0.8
hörde aldrig spikningarna, dyrt blev det.
det var ingen ide att bygga om den i och med att en e30
är betydligt bättre, mindre luftmotstånd,bättre viktfördelning,snyggare,etc
Tony
Bumse-man.

Nog visste jag att Mitsu 15T är en lite ettrig propeller, kapabel till mer än den ger sken av.

Men jag har då aldrig hört någon säga att den skulle "klara 450 Hk med en medioker mappning"

Jag skulle vilja säga att man måste ha en mycket bra grundmotor mm och ett bra styrsystem med en mycket bra anpassning/mappning för att kunna passera 300 Hk och ev närma sig eller passera 350 Hk.

Vad den absoluta tokgränsen finns, vet nog ingen ännu, det är ju så mycket som påverkar det.

Men man kan väl säga att det börjar bli dags att fundera på en större snurra vid kanske 270 till drygt 300Hk helt beroende på hur bra grundmotor mm är. Men det går att pina mer men det kanske inte är så vettigt om man nu inte är envis som synden.

MVH Tony
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.