|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jag undrar om det räcker att sänka komprissionen med en packning som är 0,3mm tjockare än originalet. vad ska man välja för turbo om man vill ha bottendrag, och max ca 50hk extra? Dallas | |
|
Tjenare! Som jag har fattat/hört så kan du ladda 0,5bar utan att behöva kompsänka eller byta packning! dvs du har en driftsäker bil! laddar du 0.5 har du ungefär 50% effektökning. Jag kollade igår på någe så jävla fränt, dom höll på att mappa en 325i med turbo, sjuhelvete va den kommer gå, lät helmysigt! tyckte han sa att dom skulle ladda över 1bar i den men den va seriöst byggd.. men jag vet inte jag, det blir farligt vid dom trycken (inte för bilen för liVET!) //Fredrik |
|
Bumse-man |
0,3mm hjälper inte ett dugg! 3-4 mm är mer rimligt! |
|
man kan ladda uppemot 1.4 bar utan problem på 323.an det är bränslet som sätter stopp tyvärr haltech f9 är att föreslå helgonet |
|
| Hur mycket kostar ett sånt system? (haltech) | |
|
ungefär 7500kr plus spridare dom nya volvo 850 turbo spridarna är mycket bättre än bmw:s egna tyvärr, dom har betydligt bättre sprutbild och bränsle ekonomi och dom kostar runt femhundra styck finns att köpa hos bildelsimporten kolla sidan 39 i boken bmw323 spridarna är på 165cc så max effekt blir bara 242hkr om man inte ställer upp bränsletrycket det beror helt på hur långt man vill gå www.itlab.fi/firges/member_kapi.htm kika på den sidan och få inspiration helgonet |
|
Bumse-man |
mmm, synd att man inte är lite mer suomi... |
|
har du kikat på firges videos 0-200meter? helgonet |
|
Bumse-man |
jo, piskar på rätt bra. är klart inne på ett liknande bygge, synd bara att de större haltech systemen är så dyra, men man får väl nöja sej med ett f9. har lite grejer på hyllan också... saab viggen turbo, -spridare apc ventil och lite annat... har du nåt turbobygge?? |
|
japp. har portat toppen,crane cam,extractor,borrat om motorn till 2,5 liter med vaz lada lågkompkolvar(smidda mahle men kostar bara 450kr styck), 82,6mm, 7,0:1 i komp,lättat svänghjul,tb04 turbo,haltech f9 lättat karossen från kofångare fram,bak hjulbalja etc bilen väger i nuskicket 850kilo,målet är under tio sekunder till två hundra och den är i trafik 28 juli är planen helgonet |
|
|
allting handlar om vikt/kilo helgonet |
|
|
blev fel, vikt/hästkrafter hahahah helgonet |
|
Bumse-man |
fan va sugen jag blir... hur har du löst tändningsbiten? funkar det bra med orig tändning, eller är den modifierad? var köpte du kolvarna?? lät ju oförskämt billigt! och extraktorn, gjorde du det själv? är det inte bökigt att få alla rör lika långa och sen rymma en turbo också? hur mycket laddar du? funderar om min turbo räcker, men den skall väl palla dryga 300 iaf. jaja, fler frågor lär det bli ;) vore roligt om du hade lite bilder på bygget, men men... |
|
jag skrev fel,det var fiat uno turbokolvar finns i mahlekatalogen extractorn gjordes av en turbofirma för 2000kr ska ligga på ett laddtryck runt 2 bar vilken turbo har du? bilder på bygget scannas in nu helgonet |
|
| helgonet är det en E30 eller E21a du har?åker själv E30 turbo å den väger ca1180kg...hmm | |
| Vart köper man haltec sprutet. Vet du vad M30 2,8 och 3,5 spridarna flödar för jag har läst att dom använder dom tillsamans med 10-15% högre bränsletryck i Tyskland! | |
|
om en som jag, som aldrig skruvat med turbo förr skulle köpa en färdig sats på tex GIK. skulle man klara ut att få dit den? det låter enkelt iallafall, för som jag förstått det så behöver jag inte byta spridare / luftmängdmätare om jag bara vill ha ca 50hk? man kan altså lämna motorn orörd? (kan, inte skall) det vore bra om ni kunde reda ut det för mig 323-84 |
|
Bumse-man |
helgonet; turbon är en mitsubishi TD04-15t, den skall enl. saab folket palla runt 450 hk med en relativt medioker mappning. funderar om en volvo eller saab intercooler skulle funka, känns lite trist att lägga 7000 på en kylare om det finns billigare allternativ. hur var det du hade gjort med tändningen föresten? SEpe; haltech finns hos bl a. mrm racing. kolla Länk martinfs: påstår gik att man inte behöver röra grundmotorn så är det säkert så. man kan förmodligen ladda runt 0,5 bar utan att röra vare sej motor eller sprut. och det skulle väl motsvara runt 70 hk till. men om man inte vill mer än så, så finns det väl enklare och billigare allternativ!? ha´de! |
|
Jag vill påstå att du kan spara in pengar på att inte bygga extraktor. Det beror på hur många häst bygget ska ha men under 350-400 gör det så "lite" skillnad att det inte är värt pengarna. Tror jag. Ska det vara seriöst rakt igenom och du har pengarna kan du givetvis satsa på extraktorn, det är ju aldrig fel så att säga. //Kalle 528i -86 |
|
|
det är en e30 den gamla var en e21 men den hade så högt luftmotstånd och lätt bakända så den skrotades fort,inte kul att acca ifrån corvette men bli ifrånkörd av en golf gti (hade bara fyrpet i han) ska köpa en 325ix och slänga in turbo och ha som andrabil. ska tilläggas,bor i norrbotten där det finns två årstider. midsommar och vinter helgonet |
|
|
tändningen kan kopplas ur helt och styras av haltechen eller använda impulserna från den och bara styra bränslet eller kombinera bägge och köra med extraspridare och ha kvar originalspridarna eller eller det finns många varianter,och det handlar om prioritering och pris kolla Länk helgonet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.