|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar vilket lim ni rekomenderar mig att använda nu när jag ska limma fast mina aluminiumringar på instrumentpanelen till min E30. | |
| Ingen som gjort liknande sak och kan lämna tips? | |
|
Ta inte super lim då det har en tendens att sumpa monteringen, har gjort liknandne saker med superlim och lärt mig den vägen. www.bimmer.nu sidan för Bmwtokar! |
|
|
INTE superlim!!! Jag gjorde det på mina - monteringen blev ursnygg och ringarna satt bra. Monterade ihop rubbet efter att det fått ligga några timmar. Nöjd och glad - tills nästa morgon.... På insidan av glaset och instumenthuset kunde man nu i lysande vitt se alla mina fingeravtryck! Limångorna hade fäst på osynliga fingeravtryck och detta gick INTE att få bort... bara att köpa nytt instrumenthus och se glad ut... Måste man tvunget använda superlim, så låt det ligga och torka i en dag eller två innan montering, för att va säker på att alla limångor är borta. |
|
| Ok, Vad bör man använda istället för superlim då? | |
|
Hej. Jag använde vanligt kontaktlim, 4 "duttar", en per kvartsvarv. /Gunnar /Länk |
|
| Var kan man köpa ringar ex till en BMW E34? | |
|
Köpte mina på Länk |
|
|
Finns det ingen i Sverige som säljer dessa ringar? |
|
|
Det ni beskriver som superlim verkar inte vara något effektivt lim!? Locktite måste ju vara det ultimata limmet, en liten pluttedropp sen sitter det som berget. Några ångor kommer det inte från limmet heller. Det finns ju många alternativ på lim men jag tänkte pröva med Locktite när ringarna kommer. |
|
|
Loctite är bara en av många tillverkare av Cyanoakrylatlim "superlim". Problemet är att det finns många utförande, viskositeter osv, bara Loctite har bortåt 20 st. Det gäller att välja rätt...plast mot metall blir alltid en kompromiss. Det blir inga superfina spalter mellan ringen och plasten, skulle tro att ett medelvisköst lim kan funka. Dock lite knepigt att få fäste på den blanka metallytan, limmet vill gärna lossa. Det som Bosse tydligen råkade ut för "blooming" är en annan risk när limmet härdar och bildar vita restprodukter pga luftens fuktighet. Ett alternativ är 2-komp epoxilim, blir garanterat starkt och man får chans att justera ringen innan limmet hugger fast. En annan bra produkt är nåt ur den stora limfamiljen Sikaflex, några små duttar och vila över natten, klart. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag monterade mina med super epoxy tar ju lite längre tid, med det limmet har ju lite fyllnad om det behövs. Dessutom är det lite kladdigare att handha. ///MVH Hasso |
| Det jag menade vara superattack, härdar på 2 sek. En klick bara sen får du aldrig bort dom. | |
| går det att få ringar till e39 och vart kann man köpa dom i sådana fall? | |
|
Japp här; Länk |
|
|
Sådär ja! Monterat och klart! Länk Jag använde Hermetite kontakt lim som jag köpte på preem för 40:- . Använde också lite fönsterputs för att få bort finger avtryck på glaset. Lät det torka ungefär ett dygn för att försäkra mig om att bli av med alla limångor. Blev jävligt nöjd med resultatet! |
|
| Snyggt! | |
|
Drewl, vart köpte du dina ringzz? ;p +++++ beggz +++++ |
|
| Dom köpte jag av en kille här på autopower (delar säljes)...Jag köpte det sista han hade i lager till E30. Men man kan beställa ifrån tyskland! Kolla: Länk | |
|
Ok, har köpt ringar till min E-39a... Är det något annat som man bör tänka på när man gör jobbet, måste man t ex lossa batterikabeln, värma plasten i instrumenthuset (så den blir lite mjukare/flexiblare), kyla ner ringarna så att de är mindre (dvs lättare att trä igenom hålen i instrumenthuset), använda tunna handskar för att inte göra fingeravtryck... Finns det någon bättre beskrivning på hur man får loss instrumenthuset för E39 än det ex som finns i mektipset (ej E39) ? Ha en bra helg... /Jake |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.