AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
593

M3 E36 kopplings strul

Wh
138
WhiteBeemer
M3 E36 -94b
323i Touring -97
Kom ut till bilen i morse och satt mig ner som vanligt, kollade ner och tyckte att något fattades, precis, kopplingspedalen var försvunnen (pedalen var helt i golvet) ingén kraft alls i kopplingen, gick ut och kollade under bilen och en liten pöl under fanns, precis nedanför växellådan! var tvungen att åka till jobbet så jag hann inte kolla något mer på det, men vad kan det vara? har ni några ideer? jag har förstått att hydraloljan har läckt ur, men igår när jag körde bilen fungerade den precis som vanligt! kan det ha varit kylan som gjort att någon ledning har brustit (japp vi hade 0-gradigt inatt)? så snälla om någon varit med om något liknande hör av er antingen här eller på mail!

Tack på förhand ///Janne

Mmmmm Som i Marabou, eller var det M-Power???
troligen huvudcylindern till kopplingen...packningarna går sönder och då läcker vätskan ut....finns en huvudcylinder (sitter på växellådan) och en slavcylinder (sitter på torpeden)...

finns renoveringssatser att köpa har jag för mig, men det är kanske lika bra att köpa en ny direkt?

BMW, Bayerische Motoren Werke
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Ursäkta om jag är petig, men det är slavcylindern som sitter på lådan, och huvudcylindern som sitter i torpeden. Underlättar när man pratar med verkstad.

Det är högst troligt att det är slavcylindern som har läckt. Den sitter med 2 M8 muttrar på lådans vänstrasida, långt fram. Det sitter också en oljeslang till den, den lossas med en 11mm nyckel. Kolla om slangen är hel, sen demontera och kolla slavcylindern, så hittar du nog felet. Det är väldigt knivigt att lufta det systemet sedan. Jag har aldrig lyckats utan att använda ett verktyg som suger igenom systemet. Enklast att lämna in, annars kostar ett verktyg 600:- på ADcenter.

Lycka till...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.